لیست‌های شیعه پیروز انتخابات پارلمانی عراق که ۱۲ ماه مه برگزار شد به رایزنی‌ها برای تشکیل بزرگترین فراکسیون پارلمانی قبل از برگزاری جلسه پارلمان جدید ادامه می‌دهند تا تکلیف تشکیل دولت جدید را مشخص کنند.

تشکیل‌ ائتلاف‌ بزرگ شیعی در عراق در انتظار تصمیم‌گیری العبادی

قدس آنلاین

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاة، منابع مطلع از روند انتخابات عراق اعلام کردند که ائتلاف "دولة قانون" به ریاست نوری مالکی و  لیست "الفتح" به ریاست هادی العامری در انتخابات عراق که گفته می‌شود با هم تقریبا ائتلاف تشکیل داده‌اند، در انتظار موضع گیری نخست وزیر عراق نسبت به این ائتلاف هستند، خصوصا اینکه شاخص‌های اولیه ثابت کرده که مقتدی صدر، رهبر لیست "سائرون" تصمیم به ائتلاف با عمار حکیم رهبر جریان "الحکمة" دارد.

منابع مطلع از روند انتخابات عراق اعلام کردند که چند رهبر برجسته در حزب "الدعوة الاسلامیة" (وابسته به العبادی و مالکی) به منظور آرام کردن اوضاع بعد از انتخابات، به دنبال برقراری دوباره توافق گذشته حیدر العبادی، نخست وزیر عراق و نوری مالکی، معاون رئیس جمهوری این کشور هستند، اما العبادی هنوز موضع خود نسبت به هیچ یک از طرف‌های پیروز در انتخابات را اعلام نکرده است.

در این راستا مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق و عمار حکیم در دیدار پنجشنبه خود درباره تشکیل یک دولت قوی و ملی با تکیه بر اراده ملت عراق، بحث و رایزنی کردند.

عباس العیساوی، عضو دفتر سیاسی جریان الحکمة درباره این دیدار گفت: تمرکز عمار حکیم و مقتدی صدر در این دیدار بر تشکیل بزرگترین فراکسیون در پارلمان عراق بود.

العیساوی تصریح کرد: تصمیم ما ایجاد فضای باز به روی همه برای تشکیل بزرگترین فراکسیون است و ما قصد نداریم که هیچ کس را از این رایزنی‌ها کنار بگذاریم و این برنامه‌ها خواهند بود که بر پارلمان حاکم می‌شوند.

وی ادامه داد: نام شخصی که برای نخست وزیری انتخاب می‌شود در شکل‌گیری ائتلاف‌هایی که به دنبال آن هستیم، مهم است.

در حالی است که مقتدی صدر در توئیت اخیر خود دو حزب "دولة قانون" به ریاست نوری مالکی و لیست "الفتح" به رهبری هادی العامری را از ائتلاف‌های احتمالی‌اش برای تشکیل بزرگترین فراکسیون پارلمانی کنار گذاشته که این امر به معنی تقسیم ائتلاف سنتی شیعه در عراق است.

زینب الخزرجی، معاون ائتلاف "دولة قانون" اظهار کرده است: ائتلاف دولة قانون به دنبال اجرای برنامه انتخاباتی‌اش در زمینه تشکیل یک دولت با حمایت اکثریت سیاسی است که دربرگیرنده تمام گروه‌های قابل اعتماد است و مذاکرات در این زمینه در جریان است.

الخزرجی در ادامه گفت: امیدواریم که بزرگترین فراکسیون پارلمانی در اسرع وقت و به دور از بحران‌ها و اتهامات تشکیل شود.

الخزرجی ضمن دعوت تمامی طرف‌های سیاسی برای نشستن بر سر میز مذاکره، اظهار کرد: علی رغم برآورده نشدن انتظارات مردم از گروه‌های سیاسی و کاهش حضور مردم در انتخابات اما این انتخابات با استقبال بین‌المللی روبه‌رو شد.

از سوی دیگر، احمد الاسدی، سخنگوی ائتلاف الفتح به المیادین گفت: کمیسیون انتخابات عراق قبل و بعد از اعلام نتایج انتخابات در معرض فشارهای متعددی بود.

الاسدی افزود: موضوع تشکیل ائتلاف‌ها همچنان در اول راه است و ما از باب تفاهم بر سر برنامه‌ها وارد می‌شویم.

سخنگوی ائتلاف الفتح تاکید کرد: تاکنون هیچ ائتلافی بین دو فراکسیون اعلام نشده و وضعیت عراق با توجه به تردیدهای بسیار نسبت به روند انتخابات پیچیده است.

وی مذاکرات بین صدر و حکیم را اقدامی مثبت در جهت منافع عراق دانست.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.