قدس آنلاین/ صبا کریمی: مدیرکل تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معتقد است برای این که بتوانیم جایگاه تاثیرگذار و مهمی در فعالیت‌های هنری و فرهنگی در منطقه داشته باشیم که یکی از آنها برپایی موزه‌های جهانی است نیازمند توریست هستیم و بدون آن چنین اتفاقی ممکن نیست.

آمار بازدید از  «لوور تهران» در قیاس با آمار جهانی ناچیز است/ تبدیل شدن به قطب فعالیت هنری در منطقه نیازمند جذب توریست است

به گزارش قدس آنلاین، مجید ملانوروزی، مدیرکل تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد با اشاره به ظرفیت‌های ایران برای تبدیل شدن به قطب فعالیت‌های هنری منطقه اظهار کرد: اینکه بازدید از موزه ها فرهنگ سازی شود و تبدیل به یک رویه در زندگی مردم شود اتفاق مهمی است چرا که باعث تبادل فرهنگ بین ملت‌های مختلف و آشنایی بیشتر با تاریخ، هنر و سازوکارهای فرهنگی می‌شود. بنابراین در این که چنین حرکتی مزایای بسیاری چه در ابعاد بین المللی و چه در فضای داخلی دارد شکی نیست اما مشکلی اصلی در این میان بحث توریسم است. متأسفانه ما در ایران توریست زیادی نداریم، در حالی که موزه‌های خوبی همچون موزه فرش، موزه ایران باستان، موزه عباسی و ... داریم که برای توریست‌های خارجی می‌تواند جذابیت بسیاری داشته باشد. اما از آنجایی که توریست زیادی به ایران سفر نمی‌کنند تبعاً بحث گردشگری و موزه‌داری هم با خلل‌هایی در این زمینه مواجه است.

وی در ادامه افزود: برپایی موزه لوور در تهران اتفاق بسیار خوبی بود و از آن استقبال هم شد که این مسئله بسیار با ارزش است. آماری که از بازدید موزه لوور در تهران دارم چیزی در حدود ۲۰۰ هزار بازدید تاکنون بوده است که شاید ما فکر کنیم رقم بالایی است اما در مقابل ارقام و آمار جهانی بسیار ناچیز است. اگر نگاهی به آمار جهانی در ترکیه، امارات، فرانسه و دیگر کشورها بیندازیم می‌بینیم که ارقام آنجا خیلی بالاتر از ایران است و به طور مثال ۹ میلیون نفر از موزه لوور در پاریس بازدید کردند که بخش عمده‌ای از آن به مبحث توریست باز می‌گردد.

ملانوروزی تصریح کرد: اما بحث محور شدن ایران به عنوان مرکز فعالیت‌های هنری در منطقه در وهله اول نیازمند توریست و تقویت این بخش است. ما باید تلاش کنیم بتوانیم غیر از مردم خودمان از کشورهای دیگر هم به موزه ها و مراکز فرهنگی و هنری جذب کنیم اما این به بحث گردشگری و توریست باز می‌گردد. یک دوره‌ای نزدیک به دو سه سال گذشته میزان توریست های خارجی با توجه به برجام بسیار زیاد شده بود و آمارها حکایت از میزان قابل توجه بازدیدها داشت اما امروز این وضعیت قدری متفاوت است.

مدیرکل تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد در ادامه تاکید کرد: از سویی دیگر در اغلب موزه‌های دنیا آثار کشور ما بخش مهمی از آن موزه ها را تغذیه می‌کند به ویژه در بخش اسلامی و ایرانی. موزه‌هایی همچون موزه برلین، موزه لوور، موزه هنرهای شرقی رم و ... آثار ایرانی دارند. ضمن این که ما آثار قابل توجهی در نگارگری، نقاشی، خوشنویسی و ... داریم که بسیار قابل تامل است و می‌تواند بخش مهمی از تبادل فرهنگی و هنری را به خود اختصاص بدهد اما متاسفانه کشور ما توریست پذیر نیست. در حالی که این تبادل فرهنگی می‌تواند به گردش مالی و چرخه اقتصادی هنر کمک شایانی کند و به لحاظ معنوی هم می‌توانیم فرهنگ خود را معرفی کنیم.

ملانوروزی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به ضعف‌ها و نقایصی که شاید در این حوزه وجود داشته باشد اما ما نباید از تمرکز روی بازدیدهای داخلی غافل شویم و باید شرایطی را فراهم کنیم که فرهنگ بازدید از موزه‌ها در مردم نهادینه شود. این اتفاق می‌تواند از مدارس و حضور دانش‌آموزان و تشویق دیگر قشرها برای بازدید از موزه‌ها صورت بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.