قدس: برخی از کسبه بازارهای بزرگ مشهد از رکود سنگین چند ماهه گلایه دارند و معتقدند از زمانی که نرخ دلار بی رویه و بدون ضابطه و منطق خاصی افزایش یافت، قیمت اجناس و کالاها نیز روزبه روز گران‌تر شده است.

نبض بازار مشهد کند می‌زند

به گفته آنان یکی از دلایل عدم فروش کالا و محصولات در بازارهای مختلف فروش اجناس به قیمت قبل و خرید جدید به قیمت گران تر است که همین مسئله موجب کاهش شدید مشتریان و متقاضیان در بازار شده است.

*گران شدن اجناس در سال ۹۷

کمالی یکی از فروشندگان بازار بزرگ فردوسی با بیان اینکه اکنون قیمت یک پیراهن و یا شلوار مردانه حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش یافته است، گفت: از ابتدای امسال بازار تمام کسبه در این مجتمع به علت افزایش نرخ دلار و گران شدن اجناس، کساد شده است و در برخی از روزها حتی ۲۰ مشتری در این بازار بزرگ دیده نمی‌شود.

وی افزود: در سال‌های گذشته، فروشندگان این مجتمع به دلیل ازدحام جمعیت وقت کم می‌آوردند، اما اکنون نمی‌توانیم اجاره مغازه را پرداخت کنیم.

کریمی یکی از فروشندگان مجتمع الماس شرق نیز با بیان اینکه در یک مقطعی گردشگران زیادی برای خرید مراجعه می‌کردند، اما اکنون ماه‌هاست که وضعیت کسبه نابسامان است، اظهار داشت: هم اکنون در طبقات یک به بالا، یکی در میان مغازه‌ها در حال بسته شدن است چرا که دخل و خرج‌ها با هم نمی‌خواند و بیشتر کسبه توان پرداخت اجاره ندارند.

سلیمی یکی از فروشندگان بازار سپاد هم با اشاره به اینکه مغازه‌ها در این مجتمع در حال تعطیل شدن است، خاطرنشان کرد: نرخ یک «پیو» کفش (لاستیک زیره کفش) از اسفندماه تاکنون دو برابر شده و به تبع آن قیمت کفش‌ها نیز بالا رفته، اما زمانی که مشتری به مغازه می‌آید و قیمت را می‌بیند از خرید منصرف می‌شود.

سلیمانی یکی دیگر از فروشندگان بازار و مجتمع وصال هم با بیان اینکه مردم بیشتر برای قدم زدن به بازار می‌آیند و خریدی ندارند، اظهار داشت: هم اکنون بیشتر مجتمع‌های تجاری مشهد با رکود سنگین روبه رو هستند و کالایی در این بازارها به طور عمده خرید و فروش نمی‌شود و خرده فروشی ما نیز محدود به یک تا دو کالا و جنس در روز شده که سود آن برای تأمین مایحتاج روزانه مغازه دار نیز کافی نیست.

*شرکت هایی که کالا نمی‌فروشند!

صادقی یکی دیگر از فروشندگان نیز که در بازار لوازم خانگی امیر فعالیت می‌کند: با اشاره به اینکه وضعیت این بازار چند سالی است که خراب است و بازار لوازم خانگی در رکودی سنگین به سر می‌برد، گفت: یکی از دلایل این مسئله کرانی بیش از حد لوازم خانگی است که دیگر مردم قدرت خرید ندارند. به عنوان مثال یک یخچال معمولی خارجی ۵ میلیون تومان شده است.

وی افزود: حتی کالاها و محصولات ایرانی نیز گران شده به طوری که شرکت‌ها تا مشخص شدن قیمت‌های دقیق، جنس به بازار نمی‌دهند و برخی شرکت‌ها نیز بیش از ۱۰ تا ۱۵ درصد کالاهای خود را در سال جدید گران کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون تنها برای گذراندن روز خود به بازار می‌رویم در حالی که مشتری لوزام خانگی در این بازار به شدت کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: برای تهیه یک جهیزیه ساده باید ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان هزینه کرد که به همین دلیل مردم توان خرید ندارند. این مشکلات در حالی مطرح است که کسبه طبقه دوم بازار رضا نیز از رکود سنگین این بازار گلایه می‌کنند و می‌گویند: طی ماه‌های اخیر ده‌ها مغازه در این مجتمع تعطیل شده‌اند.

*اجاره‌ها سنگین است

اسلامی یکی از انگشترفروشان در بازار رضا با بیان اینکه اجاره‌ها در این بازار سرسام آور است و با وضعیت رکود فعلی توان پرداخت نداریم، گفت: هم اکنون ۶ ماه اجاره به صاحب مغازه بدهکارم و به همین دلیل قصد تخلیه مغازه را دارم.

وی اظهار داشت: از سویی مثلاً انگشتر عقیقی که تا دیروز ۱۰۰ هزار تومان قیمت داشت، اکنون به ۲۰۰ یا ۲۵۰ هزار تومان رسیده که تهیه انگشتر در اولویت آخر نیازهای مشتری است و به دلیل گرانی این اجناس دیگر برای خرید مراجعه نمی‌کنند.

وی افزود: به دلیل افزایش نرخ دلار نگین‌های مختلف از جمله یاقوت، زمرد، توپاز، عقیق و... به شدت گران شده‌اند وحتی قیمت نقره نیز نسبت به اسفند ماه ۹۶ افزایش شدیدی داشته است.

این گزارش در حالی است که کسبه اطراف میدان بیت المقدس (فلکه آب) و همچنین کسبه خیابان‌های طبرسی و رینگ اطراف حرم نیز می‌گویند که وضعیت بازار نسبت به اسفند سال گذشته تغییر کلی داشته و به دلیل گرانی و بلاتکلیفی نرخ دلار و قیمت اجناس، ضمن کاهش سفر مسافران به مشهد شمار سایر مشتریان نیز به شدت کاهش یافته‌ است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.