کرج - مدیردفتر مطالعات آب منطقه ای استان البرز با بیان اینکه ۷۰۰ میلیون مترمکعب از آب سد های استان به تهران و قزوین منتقل می شود، گفت: حداقل پساب این آبها به استان برگردانده شود تا پس از تصفیه در بخش کشاورزی و صنعتی در استان استفاده شود.

بارش های اخیر مشکل کم آبی را حل نمی کند/خروج سالانه ۷۰۰ میلیون مترمکعب آب از البرز

سعید نقدی درگفتگو با خبرنگار قدس آنلاین با بیان اینکه درحال حاضر میزان حجم آب سد کرج ۸۶ درصد است و نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد کاهش داشته، گفت: میزان حجم سد آب طالقان ۷۳ درصد است که نسبت به سال گذشته ۲۷درصد کاهش دارد.

وی افزود: میزان بارش باران از ابتدای سال آبی که از مهر ماه سال گذشته تا ۲۰ اردیبهشت سال جاری ۳۱۰ میلیمتر است که منفی ۲۳ درصد به نسبت به سال گذشته است.

مدیردفتر مطالعات آب منطقه ای استان البرز میزان کاهش بارش سال آبی نسبت به متوسط دراز مدت را ۱۸ درصد عنوان کرد وگفت: بارش هایی که در ماههای اخیر رخ داد مشکلات کم آبی استان را حل نخواهد کرد چراکه به طور متوسط ۹۰ سانتیمتر افت در ذخایر زیر زمینی استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه باران های بهاری رگباری بوده و فرصت نفوذ در ذخایر زیرزمینی را ندارد، گفت: با وجود بارش و تجمع آبهای سطحی و ورود به رودخانه ها در نهایت درپشت سد ها دخیره می شود و این مشکل کم آبی استان البرز را برطرف نمی کند.

نقدی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد آب شرب استان از آبهای زیرزمینی تامین می شود و این بارش ها تاثیری درافزایش ذخایر زیر زمینی ندارند، خاطرنشان کرد: با افزایش جمعیت دراستان و وسعت اراضی کشاورزی نیازهای آبی نیز بیشتر شده است.

وی در ادامه گفت: ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب شرب تهران و ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب شرب استان قزوین از سدهای استان البرز تامین می شود و سهم البرز تنها ۳۵ میلیون مترمکعب است.

مدیردفتر مطالعات آب منطقه ای استان البرز با اشاره به اینکه چاه های آب زیر زمینی شهری و روستایی به دلیل کم آبی کف شکنی یا افزایش عمق داشته اند، گفت: چاه های مناطقی چون فردیس تا عمق ۲۱۰ مترنیز رسیده که نشان از کم آبی شدید دارد.

این مسئول مدیریت بهینه مصرف آب را یکی از اولویت های پیشگیری در کم آبی دانست و گفت:۷۰ درصد آب های زیر زمینی صرف کشاورزی می شود و این در حالی است که برخی کشاورزان در سال دو بار کشت محصول دارند لذا نیازهای آبی نیز دو برابر می شود و آبخوان های زیر زمینی کاهش پیدا می کند.

نقدی خاطرنشان کرد: از ۱۰۰ میلیمتر بارش تنها ۶میلیمتر آن جذب آب های زیر زمینی می شود و بخش عظیمی از این آبها که در حدود ۷۰ درصد است تبخیر شده و مابقی وارد سدهای استان می شود که صرف مصارف استانی نمی شود.

وی درپایان گفت: تقاضا داریم پساب آب منتقل شده  به تهران به استان برگردانده شود تا پس از تصفیه صرف مصارف کشاورزی و صنعتی  شود ودر نهایت ظرفیت آبخوان ها  صرف مصارف شرب شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.