۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۲
کد خبر: 601145

قدس انلاین : پس از فراز و نشیب‌های فراوان گویا قرار است شهرستان تربت حیدریه صاحب یک پردیس سینمایی مجهز شود.

تربت حیدریه صاحب پردیس سینمایی می‌شود

ماجرای تعطیلی و بازگشایی و دوباره تعطیلی سینماها در تربت حیدریه چیزی عجیبی نیست. اگر بخواهیم نگاهی به پیشینه سینما در شهر تربت حیدریه بیاندازیم باید به  ۱۶ سال قبل یعنی سال ۸۱ بازگردیم.

در آن زمان، دو سینما در تربت حیدریه فعال بود که سینما «۲۲ بهمن» یکی از این دو سینما به بهانه بازسازی به‌کلی تخریب شد و هرگز مراحل بازسازی آن بعد از تخریب کامل آغاز نشد. جالب‌تر این که سینما «۲۲ بهمن» با هزار صندلی در آن زمان یکی از منحصر به فردترین سینماهای ایران بوده است.

با گذشت بیش از ۱۲ سال از تخریب سینما «۲۲ بهمن»؛ در اواسط سال ۱۳۹۳ طرح تجهیز سالن اندیشه این شهر در جهت بهره‌برداری به‌عنوان سالن سینما با مدیریت انجمن سینمای جوانان دفتر تربت‌حیدریه از سوی مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهر با همکاری سازمان سینمایی وزارت ارشاد اسلامی، موسسه سینما شهر و انجمن سینمای جوانان ایران مطرح شد.

در نهایت با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد این شهرستان و انجمن سینمای جوان تربت حیدریه با هزینه‌ای بالغ بر دو میلیارد ریال راه‌اندازی شد. این سالن با تغییر کاربری سالن اجتماعات اندیشه این شهر انجام گرفت.

متاسفانه اما با بالا گرفتن اختلافات  میان اداره ارشاد و انجمن سینمای جوان شهرستان؛ در اواسط سال ۹۴ سالن به مدت چند روز تعطیل شد اما حاد شدن دامنه مشکلات و اختلافات در ۲۴ فروردین ۱۳۹۴ چراغ سینما در این شهر را کلا خاموش کرد.

در آن زمان یکی از مهمترین مشکلات و زمینه سازی‌های اختلافات چندکاربری بودن سالن بود که اشغال آن توسط سینما منجر به اعتراض باقی  انجمن‌های هنری فرهنگی و نیز اختلال در اجرای سایر برنامه‌های فرهنگی و هنری شده بود. هر چند این سالن در سال ۹۶ مجددا اقدام به پخش فیلم‌های روز دنیا نموده بود در حال حاضر به صورت محدود فعالیت می‌کند اما لزوم احداث سینمایی مستقل در این شهرستان  همیشه از خواسته‌های نسل جوان و فرهنگ دوست این شهرستان بود. خواسته‌ای که به گفته رییس اداره فرهنگ و ارشاد این شهرستان به زودی اجابت خواهد شد.

قرارداد ترکمنچای در مورد سینما اندیشه

محمد حسن‌زاده رئیس اداره فرهنگ و ارشاد سلامی شهرستان تربت حیدریه در همین رابطه افزود: سینما در تربت حیدریه در مجموعه اندیشه در حال حاضر با سیانس‌های محدود دایر می‌باشد. هرچند طی یک قرارداد ترکمنچای جهت بهره‌برداری به مدت ۵ سال به انجمن سینمای جوان واگذار شده است. از این لحاظ ترکمنچای که این سالن تنها سالن موجود در تربت حیدریه است که تمام بخش‌های هنری از موسیقی تا تئاتر از همین سالن باید استفاده کنند. البته دوستان سینما اندیشه با ما هماهنگی و تعامل خوبی دارند اما خوب باز هم متاسفانه به دلیل محدود بودن سالن عده‌ای ناراضی هستند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد سلامی شهرستان تربت حیدریه با اعلام خبر افتتاح قریب‌الوقوع یک پردیس سینمایی در شهرستان تربت حیدریه افزود: از مدت‌ها پیش در جهت حل این مشکلات و نیاز شهرستان به یک مجموعه سینمایی مستقل مذاکرات و رایزنی‌هایی را با بخش خصوصی آغاز کرده بودیم که نهایتا  به توافق رسیدیم.

افتتاح پردیس سینمایی نزدیک است

حسن‌زاده در تشریح امکانات و شرایط این پردیس سینمایی اظهار داشت: پردیس سینمایی تربت حیدریه با حمایت بخش خصوصی با سه سالن با ظرفیت‌های  ۷۰ نفری، ۵۵ نفری و ۴۰ نفری در یکی از مناطق مرکز شهر با موقعیت مکانی بسیار خوبی با آخرین امکانات و تجهیزات پیشرفته بازگشایی خواهد شد.

وی افزود: ساختمان این پردیس نیمه تمام و در حال حاضر کمیسیون ماده پنج آن هم انجام شده است. در حال حاضر نیز منتظر هستیم تا نقشه‌های نهایی سالن آماده شود تا بتوانیم پس از  طراحی نهایی سالن‌ها و اخذ مجوز ایمنی، مقدمات راه‌اندازی این مجموعه را فراهم آوریم.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد سلامی شهرستان تربت حیدریه از رایزنی با معاونت سینمایی استان جهت تجهیز این پردیس سینمایی به تجهیزات صوت و تصویری روز دنیا با هماهنگی با سازمان سینماشهر خبر داد و افزود: ما در جهت تعامل با این بخش خصوصی سرمایه‌گذار حتی مشکلات اخذ تسهیلات را نیز برای این بخش خصوصی حل کرده‌ایم. طبق پیش‌بینی‌ها امیدواریم اگر اتفاق غیرمترقبه‌ای رخ ندهد در روز ۲۱ شهریورماه همزمان با روز سینما، شاهد افتتاح نخستین پردیس سینمایی تربت حیدریه باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.