قدس انلاین : مدیرکل موزه ها و اموال منقول تاریخی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام کرد: هویت خراسان کهن با به نمایش گذاشتن اشیا و آثار تاریخی کهن این سرزمین در موزه 'خراسان بزرگ' احیا می شود.

هویت خراسان در موزه خراسان بزرگ احیا می شود

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، محمدرضا کارگر، شنبه به مناسبت هفته موزه ها و محوطه های تاریخی در نشست هم اندیشی محتوای موزه خراسان بزرگ افزود: موزه خراسان بزرگ از بهترین موزه هاست که با بالاترین استانداردها ایجاد شده و هیچ موزه جدیدی در کشور نمی تواند با آن رقابت کند.

وی ادامه داد: البته محتوا و چیدمان دائمی این موزه با توجه به اهداف راه اندازی آن، تاکنون انجام نشده و بیشتر به عنوان فضای نمایشگاهی از آن استفاده شده است.
کارگر با بیان این که برنامه ریزی های لازم برای تشکیل کمیته های مختلف مورد نیاز در حال انجام است، گفت: باید با تشکیل کمیته های مختلف، محتوایی دائمی برای این موزه تعریف شود.
وی درباره طرح نمایش آثار در موزه خراسان بزرگ نیز اظهار کرد: این طرح باید این گونه تعریف شود که ابتدا مخاطب چه چیزی را در موزه ببیند و تا انتها چه نگاهی را به تاریخ و هویت داشته باشد.
کارگر ادامه داد: در این کمیته ها چگونگی قرار گرفتن موزه تاریخ، مشاهیر، مردم شناسی و عرفان خراسان و صدها موضوع دیگر چگونه در کنار یکدیگر تعیین می شود تا به شکل و بیان درست تاریخ و هویت خراسان را معرفی کنند.
وی بیان کرد: باید در موزه به این مساله پرداخته شود که خراسان به عنوان یک مرکز فرهنگی بزرگ در تاریخ ایران شکل گرفته و باعث غنی شدن بسیاری از فرهنگ های دیگر شده است.
کارگر ادامه داد: محتوا و طرح چیده شده در موزه باید بتواند درک درستی از فرهنگ، هنر و تمدن خراسان را در ذهن مخاطب امروز شکل دهد، همچنین یک خراسانی با دیدن موزه خراسان احساس هویت، غرور و امید بیشتری را به دست آورد.
مدیرکل موزه ها و اموال منقول تاریخی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به تشکیل کمیته ویژه جمع آوری اشیای تاریخی برای موزه خراسان گفت: ابزار یک موزه اشیا هستند و طرح موزه با استفاده از اشیا چیده می شود.
وی تاکید کرد: هر چه اشیای مهمتر و غنی تری در موزه به نمایش درآید، به انتقال و بیان پیام موزه بیشتر کمک می کند و هدف اصلی از تشکیل این کمیته نیز همین است.
کارگر بیان کرد: مقرر شده این کمیته اشیای تاریخی مخازن و نیز موجود در عرصه های تاریخی کشور را بررسی و شرایط انتقال اشیای مورد نیاز را پیشنهاد دهد.
موزه خراسان بزرگ در زمینی به وسعت ۴۹۰۰ مترمربع در ۱۳ طبقه و فضایی در مجموع به وسعت ۱۸ هزار مترمربع بنا شده است؛ موزه بزرگ خراسان یکی از ۱۳ موزه منطقه ای ایران و بزرگترین موزه کشور محسوب می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.