قدس انلاین : بقاع متبرکه امامزادگان همزمان با ماه مبارک رمضان یکی از بهترین اماکن برای بهره مندی از فیوضات ضیافت الهی است. در این چارچوب واقفان خراسانی با پهن کردن سفره های افطاری در بقاع متبرکه، یکی از نمادهای ماه مبارک رمضان را در این خطه پاس می دارند.

میزبانی واقفان در محل امامزدگان نمادی از ضیافت الهی رمضان

رمضان که می شود آرامگاه هر امامزاده در هر شهر و روستا با گنبد و مناره های زیبا و تفرجگاهی که در کنارش گسترش یافته مامنی برای آرامش و بهره مندی از فیوضات معنوی و متنعم شدن از سفره افطاری پربرکت واقفان است. خادمان امامزادگان در رمضان به رسم میزبانی شایسته از روزه داران بیش از ماههای دیگر بقاع را تنظیف می کنند و فضا را برای برپایی ضیافت الهی می آرایند، بساط سفره های افطاری پهن می شود تا هر کس نذری دارد در برپایی این سفره سهیم شود.

مدیریت بقاع متبرکه امامزادگان خراسان رضوی برعهده سازمان اوقاف و امور خیریه است و هر سال برای میزبانی از زائران و مجاوران بقاع طرحی با عنوان 'ضیافت الهی' اجرا می شود که در آن برنامه های فرهنگی و دینی متنوع همراه با برپایی سفره های افطاری در راستای عمل به نیات امینانه واقفان دیده شده است.

* ۱۹۹ موقوفه ماه رمضان
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: موقوفات ماه مبارک رمضان که در سامانه جامع موقوفات و بقاع متبرکه این استان ثبت شده و مقید به زمان است ۱۹۹ مورد می باشد. نیت واقفان آنها برپایی سفره افطاری، قرآن خوانی، برگزاری مراسم فرهنگی و مذهبی در مناسبتهای ماه رمضان مانند شبهای احیا است.
حجت الاسلام محمد احمدزاده افزود: برخی موقوفات در قید زمان نیستند اما امکان اجرای آنها در ماه رمضان در بقاع متبرکه امامزادگان خراسان رضوی وجود دارد که از جمله آنها موقوفه برای برگزاری مراسم عزاداری، برپایی سفره افطاری برای ایتام و کمک به نیازمندان است.
وی ادامه داد: از محل موقوفات مرتبط با رمضان بسته های افطاری سبک شامل نان و خرما و چای تهیه شده و در محل بقاع متبرکه امامزادگان توزیع یا به خانواده های نیازمند هدیه می شود.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: بسته به شرایط هر منطقه و نیات خیران، مدیران اجرایی بقاع متبرکه خراسان رضوی در طول ایام ماه مبارک رمضان علاوه بر برنامه های طرح ضیافت الهی، برنامه های فرهنگی دیگری نیز برگزار می کنند که طرفداران زیادی دارد.

* نمایشهای آیینی در بقعه امامزادگان یاسر و ناصر
مدیر اجرایی بقاع متبرکه امامزادگان یاسر و ناصر واقع در شهرستان طرقبه شاندیز به خبرنگار ایرنا گفت: در ایام ماه مبارک رمضان در زمان افطار و سحر جمعیت زیادی به این بقاع وارد می شوند که تعداد آنها به چندین هزار نفر می رسد.
محمدحسین جمشیدیان افزود: پنجشنبه هفته گذشته که همزمان با نخستین روز ماه رمضان بود سه هزار نفر و روز جمعه پنج هزار نفر به بقاع متبرکه امامزادگان یاسر و ناصر وارد شدند.
وی ادامه داد: در طول سال زائران مسلمان از ۱۸ کشور خارجی به بقاع متبرکه امامزادگان یاسر و ناصرمشرف می شوند. طی دو روز گذشته از ماه رمضان امسال زائران عراقی در این بقاع حضور داشتند و از برنامه های فرهنگی آن بهره گرفتند.
مدیر اجرایی بقاع متبرکه امامزادگان یاسر و ناصر برپایی نماز جماعت، سخنرانی، جزء خوانی قرآن کریم، برپایی سفره های ساده افطاری، نمایشگاه و خیمه های معرفت را از برنامه های فرهنگی این بقاع ذکر و بیان کرد: نمایشهای آیینی با موضوع داستانهای قرآنی و تاریخ اسلام هر شب ماه رمضان توسط گروهی از هنرمندان در محل بقاع امامزاگان یاسر و ناصربرگزار می شود که به جذابیت برنامه های ماه رمضان افزوده است.

* پذیرایی از ۶۰ هزار روزه دار در حمزه کاشمر
مدیر اجرایی بقعه امامزاده سید حمزه کاشمر نیز به خبرنگار ایرنا گفت: بر اساس برنامه ریزی انجام گرفته با کمک خیران و واقفان، از ابتدا تا انتهای ماه مبارک رمضان ۶۰ هزار روزه دار میهمان سفره افطاری در این بقعه هستند.
محمدرضا علی نیا افزود: هر شب ۲۰ میلیون ریال برای سفره افطاری در این بقعه هزینه می شود و روزه داران پس از اقامه نماز مغرب و عشا روزه خود را سر سفره ساده واقفان و خیران در بقعه سید حمزه می گشایند.
وی ادامه داد: بقعه امامزاده سید حمزه کاشمر هشت هکتار وسعت دارد که بخش زیادی از آن به فضای سبز با درختان کهنسال اختصاص یافته و یک تفرجگاه دلپذیر را بوجود آورده است. در کنار این زیباییها قرار داشتن بقعه متبرکه امامزاده سید حمزه در مرکز شهر باعث می شود که روزه داران زیادی برای استفاده از فضای سبز و زیبایی بقعه در آن حضور یافته و افطاری خود را در این مکان صرف کنند و حتی تا سحر بمانند.
مدیر اجرایی بقعه امامزاده سید حمزه کاشمر گفت: در شبهای قدر بطور متوسط ۱۵ هزار نفر در بقعه سید حمزه کاشمر حضور می یابند و پس از افطار تا سحر در این بقعه به شب زنده داری و برپایی مراسم احیا مشغول می شوند.

* بقعه امامزاده سلطان محمدعابد کاخک
مدیر اجرایی بقعه متبرکه امامزاده سلطان محمدعابد کاخک در گناباد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: کل مساحت بقعه متبرکه ۴۷ هکتار است و فضای سبز مناسبی دارد که جمعیت زیادی را به خود جذب می کند.
محمدعلی ذوقی افزود: مجموعه امامزاده سلطان محمدعابد کاخک ۵۰ اتاق برای اسکان زائران و مسافران دارد که این اتاقها مفروش بوده و آشپزخانه ای عمومی دارد. در روزهای ماه مبارک رمضان بعضا روزه داران از افطار تا سحر را در این زائرسراها می گذرانند.
وی ادامه داد: هر شب جزء خوانی قرآن کریم به صورت باشکوهی در محل بقعه متبرکه امامزاده سلطان محمد از ساعت ۲۱ تا ۲۳ برگزار می شود که زائران استقبال زیادی از آن می کنند. پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشا نیز سفره افطاری سبک برای روزه داران در محل بقعه پهن می شود و هر شب ۱۰۰ نفر از نیازمندان هستند از آن بهره می گیرند.

* غذاهای محلی افطار در آستان امامزادگان نیشابور
مدیر اجرایی آستان مقدس امامزادگان محمد محروق و ابراهیم در نیشابور نیز به خبرنگار ایرنا گفت: هر سال در ماه رمضان رسم است که شهروندان نیشابوری غذاهای گرم محلی مانند حلیم، سوپ و آش را برای افطار به محل بقعه آورده و بین روزه داران توزیع کنند.
محمدمهدی مژدی افزود: افطاریهای این بقعه به برکت خیران بسیار پرشور و باشکوه است و هر شب غذاهای گرم متنوعی در این محل توزیع می شود و روزه داران زیادی را به محل بقعه می کشاند.
وی کل مساحت این آستان را شش هکتار شامل فضای زیارتی، قلمستان، توقفگاه خودرو و زائرسرا ذکر و بیان کرد: از این میزان دو هکتار باغ است. علاوه بر آن در محل بقعه متبرکه سفره افطاری سبک شامل نان و خرما، سوپ و چای نیز پس از اقامه نماز مغرب و عشا پهن می شود.
مدیر اجرایی آستان مقدس امامزادگان محمد محروق و ابراهیم در نیشابور ادامه داد: ترتیل خوانی قرآن کریم، سخنرانی کارشناسان مذهبی به ویژه از حوزه علمیه قم، برپایی خیمه های معرفت، غرفه مربوط به سرگرمیهای کودکان و غرفه مشاوره وقف و پاسخگویی به مسائل شرعی از دیگر برنامه های آستان مقدس امامزادگان محمد محروق و ابراهیم در ایام ماه رمضان است.

* ۹۰ بقعه متبرکه میزبان طرح ضیافت الهی
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: 'طرح ضیافت الهی' برگرفته از خطبه شعبانیه نبی مکرم اسلام، امسال از بین ۳۰۴ بقعه متبرکه در سطح این استان در ۹۰ بقعه شاخص در حال برگزاری است.
حجت الاسلام محمد احمدزاده افزود: در این طرح برنامه های فرهنگی به منظور بهره مندی زائران و مجاورین روزه دار پیش بینی شده و به همین منظور ۱۰۰ مبلغ مذهبی برجسته به ۹۰ بقعه زیرپوشش طرح در نقاط مختلف استان اعزام شده اند.
وی ادامه داد: این برنامه های فرهنگی شامل اقامه نماز جماعت در سه نوبت، برپایی خیمه های معرفت در قالب غرفه کودک، غرفه چندرسانه ای، غرفه مشاوره و سایر غرفه های فرهنگی، برپایی نمایشگاه عرضه محصولات فرهنگی در ۹ بقعه متبرکه و برپایی ایستگاه پاسخگویی به مسلئل شرعی است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: برگزاری بیش از ۷۰ محفل انس با قرآن کریم با حضور قاریان بین المللی، ملی، استانی و شهرستانی، برگزاری سخنرانی در طول اجرای طرح ضیافت الهی در ۶۶ بقعه متبرکه، مراسم رحلت حضرت خدیجه (س) در ۴۱ بقعه متبرکه، مراسم میلاد امام حسن مجتبی(ع) در ۶۲ بقعه متبرکه، مراسم احیای شبهای قدر و شهادت حضرت علی (ع) در ۷۳ بقعه متبرکه از دیگر برنامه های طرح ضیافت الهی در بقاع متبرکه هستند.
وی افزود: در طرح ضیافت الهی برنامه ویژه قرآنی برای بقاع متبرکه خراسان رضوی در حال برگزاری است که شامل مراسم ترتیل خوانی روزانه در ۶۶ بقعه متبرکه و برگزاری جلسات تفسیر قرآن در ۴۴ بقعه متبرکه امامزادگان می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.