قدس انلاین : معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: با ادامه خشکسالی و تنش آب، امسال مشکل تامین آب وحوش در مناطق تحت حفاظت این اداره کل جدی است.

مشکل تامین آب وحوش در خراسان رضوی جدی است

محمد عرفانی روز شنبه  افزود: با توجه به کاهش بارندگی در زمستان پارسال و بهار امسال، در فصل تابستان امسال با مشکل جدی آب برای وحوش روبرو خواهیم بود.

وی با بیان اینکه توجه ستاد مدیریت بحران استان به این امر و حفظ گونه های ارزشمند ژنتیکی و حفظ تنوع زیستی استان ضروری است، اظهار کرد: در مناطق جنوبی استان به ویژه در شهرستانهای بجستان، گناباد، بردسکن، خواف، مه ولات و تربت جام با مشکل جدی تامین آب برای مناطق تحت حفاظت مواجهیم.
وی گفت: مشارکت خیرین و توجه مسئولان می تواند به حفظ ثروت های طبیعی و گونه های جانوری استان کمک کند.
عرفانی افزود: تداوم پدیده خشکسالی طی سالهای اخیر تبعات و آسیبهای فراوان به مناطق تحت حفاظت و مناطق زیست گونه های جانوری خراسان رضوی وارد کرده است.
وی ادامه داد: به رغم هزینه و ساخت آبشخور، آب برای انتقال به آبشخورها در شهرستانهای یاد شده وجود ندارد که نیازمند یاری و کمک خیرین و نذر و وقف در این زمینه هستیم.
وی گفت: کمک نیکوکاران در زمینه خرید دان، علوفه، آب، ایجاد منبع آب و چشمه های موقت می تواند در نجات حیات وحوش و جلوگیری از تلف شدن آنها بر اثر خشکسالی و نبود آب و غذا موثر باشد.
20 درصد مساحت 117 هزار و 769 کیلومتر مربعی خراسان رضوی زیر پوشش حفاظت محیط زیست است و وسعت زیستگاههای این استان 2 میلیون و 500 هزار هکتار می باشد.
خراسان رضوی دارای 28 اثر ملی طبیعی، پارک ملی، پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده و 13 منطقه شکار ممنوع است.
80 گونه پستاندار، 285 گونه پرنده، 2 گونه دو زیست، 68 گونه خزنده و 24 گونه ماهی در این استان زیست می کنند.
گونه های شاخص حیات وحش در خراسان رضوی شامل بز وحشی، قوچ، گوسفند وحشی، آهو، پلنگ، یوزپلنگ، گرگ، کفتار و انواع پرندگان از قبیل پرندگان شکاری، هوبره و کبک است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.