قانونگذاران مجلس نمایندگان آمریکا در لایحه سیاست دفاعی سالانه به دنبال محدود کردن حمایت آمریکا از کمپین نظامی تحت امر عربستان در جنگ داخلی یمن هستند و تاکنون دست‌کم ۹ اصلاحیه با این هدف به آن افزودند.

تلاش قانونگذاران آمریکایی برای محدود کردن مشارکت آمریکا در جنگ یمن

قدس آنلاین: پایگاه خبری هیل گزارش داد قانونگذاران در دو مجلس کنگره آمریکا از کمپین عربستان در یمن ناراضی هستند و عمده دلیل آن تلفات بالای غیرنظامیان در این درگیری است که روز به روز افزایش می‌یابد و بیشتر آنها نتیجه حملات هوایی سعودی‌ها است.

ایالات متحده آمریکا با فروش تسلیحاتی به ارزش چند میلیارد دلار و تبادل اطلاعاتی و پشتیبانی لجستیکی از جمله با سوخت‌گیری هوایی از کمپین عربستان حمایت کرده است.

همچنین نیویورک تایمز ماه جاری میلادی گزارش داد، نیروهای ویژه آمریکایی در مرز عربستان به رهگیری و انهدام موشک‌های انصارالله کمک می‌کنند.

اواخر سال گذشته میلادی مجلس نمایندگان آمریکا یک قطعنامه غیرالزام‌آور صادر کرد و مشارکت ارتش آمریکا در این جنگ را "غیر قانونی و بدون مجوز " دانست. اوایل امسال سنای آمریکا با قطعنامه‌ای که به حمایت ارتش آمریکا از این کمپین پایان می‌داد مخالفت کرد، اما اختلاف آراء کمتر از میزان انتظار بود.

رو خانا، از نمایندگان دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا که سال گذشته رهبری قطعنامه مذکور در این نهاد را بر عهده داشت، سه اصلاحیه برای "قانون اختیار دفاع ملی" مرتبط با یمن ارائه کرده است. خانا همچنین اخیرا در جلسه کمیته سرویس‌های مسلح مجلس نمایندگان آمریکا اصلاحیه‌ای پیشنهاد کرد که حمایت آمریکا از این کمپین را محدود می‌کرد اما با ۴۲ رای مخالف شکست خورد.   

یکی از اصلاحیه‌های پیشنهادی خانا پنتاگون را ملزم می‌کند تا گزارشی غیر محرمانه از تاثیر این جنگ داخلی روی رشد شاخه‌های القاده و داعش در یمن منتشر کند.

اصلاحیه‌ای دیگری مانع از آن می‌شود که با اعتبارات آمریکا سوخت‌گیری برای هواپیمایی غیر از ارتش آمریکا در عملیات‌های ضد حوثی‌ها استفاده شود.

اصلاحیه سوم نیز ملزم می‌کند تا تحقیقاتی درباره اینکه آیا پرسنل ارتش آمریکا، عوامل اطلاعاتی یا شرکای ائتلافی قوانین فدرال، قوانین درگیری مسلحانه یا سیاست پنتاگون را حین عملیات‌ها در یمن نقض کرده‌اند یا خیر انجام شود.

بت اورورک، نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا هم چند اصلاحیه ارائه کرده است. طبق آن، ظرف ۱۲۰ روز باید از تمام فعالیت‌های اعضای ارتش و پرسنل غیرنظامی پنتاگون که به عربستان و امارات علیه حوثی‌ها کمک کردند، گزارشی تهیه شود.

اصلاحیه دوم، ارسال موشک‌های هدایت‌شونده به عربستان را تا زمانی که ایالات متحده از تمام اشکال مشارکت در جنگ داخلی یمن خارج شود، ممنوع می‌کند.

اصلاحیه سوم، پنتاگون را ملزم می‌کند تا از تلاش عربستان برای پیش‌برد مذاکرات دیپلماتیک، عدم مانع‌تراشی برای ارسال کمک‌های انسانی و مسلح نکردن شبه‌نظامیان اطمینان حاصل کند و به کنگره گزارش کند و به کنگره طرح‌ها و ارزیابی‌هایی از ویرانی‌های ارائه کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.