قزوین_ معاون پرورشی آموزش و پرورش استان قزوین گفت: ۷۰ درصد مدارس این استان از حضور روحانیون محروم است.

۷۰ درصد مدارس قزوین از حضور روحانیون محروم است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، حجت الاسلام علی انصاری ظهر روز یکشنبه در شورای نماز استان قزوین در استانداری اظهار داشت: ریشه بسیاری از مشکلات کشور و بی اخلاق ها در جامعه، دور شدن از تعالی الهی و بحران معنوی است که برای ترویج تعالیم دینی و ترویج نماز در بین نسل های جدید، راه های مختلفی از جمله حضور مبلغان در مدارس وجود دارد.

 وی افزود: فعالیت فرهنگی نیازمند تلاش و کوشش بسیار است چراکه فعالیت فرهنگی در مغز و عمق دانش آموزان نفوذ می کند و موجب رشد و تعالی آنها می شود؛ عدم مهندسی فرهنگی دینی در استان  قزوین احساس می شود و نیاز به فعالیت بیشتر است.

معاون پرورشی آموزش و پرورش استان قزوین گفت: آموزش و پرورش به تنهایی قادر به فعالیت در این حوزه نیست و نیازمند مشارکت تمام دستگاه ها است و همه باید به کمک آموزش و پرورش بیایند تا شاهد ترویج نماز به شکل شایسته باشیم.

انصاری اضافه کرد: طرح آموزش عملی نماز در ۶ پایه در استان قزوین اجرا می شود که ۱۱۶ هزار از دانش آموزان را پوشش می دهد.

وی خاطرنشان کرد: طرح «تقلید و مرجع شناسی» در پایه سوم و نهم پسران از جمله طرح هایی است که دنبال می شود و ۱۸ هزار و ۲۳۰ نفر را پوشش می دهد و مشارکت صدرصدی اولیا در این زمینه وجود دارد که این طرح از جمله طرح های پایلوت در استان قزوین است.

معاون پرورشی آموزش و پرورش استان قزوین بیان کرد: ارائه آموزش اولیه و ابتدایی، برگزاری مسابقات نماز و احکام و شرکت ۷۰ هزار دانش آموز در تمام مقاطع در این مسابقات، ساماندهی ائمه فرهنگی از جمله ۹۰۰ فرهنگی، جذب ۲۹۳ نفر روحانی، ارائه آموزش تخصصی نماز توسط ۱۲ مدرّس و برگزاری ۱۳۵ همایش نماز با پوشش ۱۰ هزار نفر از جمله فعالیت هایی است که در حوزه نماز صورت گرفته است.

انصاری با بیان اینکه فعالیت های دینی و فرهنگی در مدارس استان قزوین کمرنگ تر دنبال می شود، یادآور شد: ۱۷ درصد دانش آموزان انتقاد کردند که چرا فعالیت های دینی و فرهنگی در مدارس برگزار نمی شود.

وی با اشاره به زیرساخت های نمازخانه های مدارس استان قزوین مطرح کرد: یک هزار و ۵۵۶ واحد آموزشی در این استان وجود دارد که دارای یک هزار و ۶ واحد نمازخانه مستقل بوده و ۹۶ درصد مدارس استان نیز دارای نماز جماعت و تعداد ساختمان های فاقد هرگونه نمازخانه دارای ۱۸۰ باب است.

معاون پرورشی آموزش و پرورش استان قزوین تشریح کرد: ۱۳۳ هزار متر مربع مدارس فرش و موکت و ۴۴۷ جامهری در مدارس در کنار سایر نیازمندی های نمازخانه ها درخواست داشته ایم و امیدواریم افتتاح نمازخانه های مدارس در دستور کار قرار گیرد.

انصاری مطرح کرد: ۷۰ درصد از مدارس استان قزوین از حضور روحانیون محروم است و با توجه به اینکه هزینه ایاب و ذهاب این روحانیون به صورت میانگین شامل ۱۵ میلیون تومان در ماه است، از مسوولان درخواست داریم تا حمایت های لازم در این بخش صورت بگیرد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین هم در این جلسه بیان کرد: خانواده ها نقش مهمی را در تربیت دینی دانش آموزان برعهده دارند و مدرسه به عنوان خانه دوم است.

مریم بیدخام مطرح کرد: برای ترویج فرهنگ نماز در مدارس، توصیه داریم تا جلسات آموزشی برای اولیا و مربیان با محوریت نماز برگزار و اجرای طرح «تقلید و مرجع شناسی» برای متوسطه اول و دوم توسط اولیا تکرار شود.

وی اضافه کرد:  در سطح کشور، مجموع روحانیونی که برای مدارس فعالیت می کنند محدود است و برای جبران این کمبوده می توان از ظرفیت های مربیان و معلمان در این زمینه استفاده کرد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین اضافه کرد: در صورت ارائه طرح «کارشناسی در حوزه تربیت دینی و راه های جذب نماز» آمادگی لازم برای حمایت از آن را داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.