جلیل فخرایی : مراسم اعطای اولین دوره جایزه ادبی استاد محمد قهرمان، شاعر و مصحح متون سبک هندی، روز دوشنبه، 31 اردیبهشت ماه ساعت 11 در تالار دکتر شریعتی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می شود.

مراسم اعطای اولین دوره جایزه ادبی قهرمان برگزار می شود

دکتر سلمان ساکت، دبیر اولین دوره جایزه ادبی قهرمان با اعلام این خبر گفت: اولین دوره جایزه ادبی قهرمان که فراخوان آن در اردیبهشت ماه سال گذشته اعلام شد، به همت مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه و با همکاری گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در این مراسم یکی دو تن از متخصصان ادبیات دوره صفوی و نزدیکان زنده یاد محمد قهرمان سخنرانی خواهند داشت، اظهار کرد: دکتر محمدجعفر یاحقی و دکتر محمود فتوحی از اعضای هیأت داوران نیز در خصوص روند داوری این جایزه ادبی سخن خواهند گفت.

دکتر ساکت با بیان اینکه پروفسور ریکاردو زیپولی و پروفسور چندرشیکهر از دیگر اعضای هیأت داوران این جایزه ادبی هستند، یادآورر شد: در دوره اول این جایزه کتاب ها و رساله های مقاطع تحصیلات تکمیلی در حوزه ادبیات دوره صفویه و سبک هندی در سه سال اخیر بررسی و داوری شده است.

دبیر جایزه ادبی قهرمان در پایان با سپاس از خانواده استاد قهرمان که در طول برگزاری این جایزه از هیچ کوششی فروگذار نکرده اند، عنوان کرد: قسمت عمده بارمالی این جایزه ادبی بر عهده خانواده ایشان بوده است.

او در ۱۰ تیر ۱۳۰۸ در روستای امیرآباد، واقع در هشت کیلومتری جنوب تربت حیدریه) متولد شد. در پنج سالگی مادرش درگذشت و در سیزده سالگی پدرش، و پس از آن خواهر بزرگش سرپرستی او را به عهده گرفت. در سال پنجم دبیرستان در مشهد با مهدی اخوان ثالث هم‌کلاس شد و این دوستی ادامه یافت. سال ششم ادبی را در دبیرستان البرز تهران به پایان رساند و سپس در دانشکدهٔ حقوق دانشگاه تهران در رشتهٔ قضایی ادامه تحصیل داد، امّا هرگز دنبال کار حقوقی نرفت و فقط به شعر پرداخت .

وی از آذر ۱۳۴۰ به مدّت ۲۷ سال تا بازنشستگی به‌عنوان کتابدار دانشکدهٔ ادبیات دانشگاه فردوسی مشغول به فعالیت بود. علاقهٔ محمد قهرمان در سرودن شعر، در غزل و به‌ویژه سبک هندی به اندازه‌ای بود که یکی از شعرای بنام غزل‌سرای هندی شد

او زبان بومی تربت حیدریه را به خوبی می‌دانست و بسیاری از اشعار وی که به زبان محلی سروده شده‌اند، در ردیف اول شعر بومی قرار دارند

از سال ۱۳۳۹ در منزل شخصی‌اش انجمن ادبی به‌صورت هفتگی برگزار می‌شده‌است. وی در سال ۱۳۳۸ با نوهٔ عموی خود به‌نام فرشته قهرمان ازدواج کرد و مقیم مشهد شد.در تاریخ ۲۹ آذر ۱۳۸۴ از سوی دانشگاه فردوسی مشهد و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در محل دانشگاه مشهد از وی قدردانی به‌عمل آمد او صاحب تألیفات ارزنده‌ای از جمله چند مجموعه شعر است. در کارنامهٔ او همچنین تصحیح و چاپ چند دیوان از شاعران مختلف به‌چشم می‌خورد. کتاب «روی جادهٔ ابریشم شعر» وی در نهمین جشنوارهٔ بین‌المللی شعر فجر به‌عنوان اثر برگزیده در حوزهٔ شعر معرفی شد

محمدرضا شفیعی کدکنی در مورد محمد قهرمان می‌گوید: «در این خصوص حتی ملک‌الشعرای بهار آن خصوصیت یک شاعر محلّی را به‌صورت کامل، آن گونه که قهرمان دارد، ندارد.

در پی فوت این گوهر درخشان  از پنج تن از یاران خراسانی شعر ، رهبر معظم انقلاب آیت الله سید علی خامنه‌ای، طی پیامی درگذشت او را تسلیت گفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.