ایرانشهر- وجدان کاری ، مسئولیت پذیری، دوری از روزمرگی و ایثار اجتماعی از نیازهای جامعه است که فقدان هر یک می تواند برای جامعه هزینه های جبران ناپذیری را بتراشد.

قدس آنلاین-گروه استانها- مجتبی شجاعی:  اقتصاد یکی از مهمترین دغدغه های  کشور و استان است که در این میان کار و فرهنگ کار یکی از پیشران های اقتصاد بوده اند که متاسفانه علی رغم فضای تئوریک و دیدگاههای نظام جمهوری اسلامی و دغدغه های کارگزاران نظام در خصوص فرهنگ متعالی کار و تلاش ، متاسفانه فرهنگ کار در سطح کشور و در ابعاد کوچکتر اما موثرتر در استان ، رشد متناسب با ظرفیتها و نیازهای جامعه را نداشته که همین موضوع باعث آسیبهای جدی به توسعه منطقه ای و ملی گردیده است.

وجدان کاری ، مسئولیت پذیری، دوری از روزمرگی و ایثار اجتماعی از نیازهای جامعه است که فقدان هر یک می تواند برای جامعه هزینه های جبران ناپذیری را بتراشد.

بنابر اسلامیت کشور و دستورات صریح قرآن کریم ، دکترین جمهوری اسلامی ایران و مشی و باور گفتمان‌ انقلاب و تمام‌ هدف شهدا و کلام و عمل بنیانگذار انقلاب عزیزمان و همچنین مقام‌معظم رهبری به عنوان محور و ستون خیمه گاه این‌کشور و منشور و منش کلان دولت خدمت فداکارانه و ایثار در کار و شادابی در کارگشایی مردم است، که گاها برخی کهولت ها و سستی و ضعف در پاسخگویی به ارباب رجوع و پیچیده نمودن درخواست شهروندان به جای تسهیل و روان سازی مشکلات ارباب رجوع، میتواند  باعث نارضایتی و هزینه تراشی برای جامعه و بعضا سواستفاده بدخواهان و دشمنان این‌خاک شود.

 در حالی که در این مقطع حساس جهانی توسعه کشور نیاز به تفکر مستقل همراه با تحول اساسی در روش خدمت کردن و تلاش نمودن آنگونه ای که  متناسب با منزلت مردم و نیاز جامعه و در طراز اخلاق دینی و اجتماعی باشد چرا که هزینه عدم مسوولیت پذیری بر حسب زمان، انرژی و پول برای جامعه بسیار زیاد است .

عملکرد صحیح و داشتن حس مسئولیت ، مهم و سر نوشت ساز است و باید به این موضوع توجه کرد و کسانی که مسئولیتی قبول می کنند باید به انجام خدمت صادقانه و رضای خدا بیندیشند و در هر جایگاهی که هستند اگر کار را اصولی و با داشتن تخصص و تعهد انجام دهند جامعه پیشرفت می کند و لااقل وجدان راحت تری داشته و سربلند خواهیم بود، جایگاه ها فرقی ندارند و انجام کار درست مهم است. 

وجدان کاری و مسئولیت پذیری در خدمت یک مفهوم چند بعدی است ،که با عوامل متعددی از جمله شخصیت افراد ، آموزشهای لازم ، سیستم کاری ، نظارت بر کار و ... مرتبط است و به رفاه اجتماعی و امیدآفرینی اجتماع منجر می شود.

وجدان کاری در محل کار و در مواجهه با مردم ، بازگو کننده انگیزه ای درونی است که هر فرد با توجه به آن و با شناخت کامل نسبت به وظایف محوله درصدد انجام بهینه کار خویش برمی آید و وجدان کاری یعنی عمل به وظایف محوله در زمان مشخص و مدون و حتی فراتر از آن، احترام و حفظ کرامت ارباب رجوع و رعایت حال مشتری و مراجعه کننده، کارگشایی و تسهیل امور به جای پیچیده کردن کار، نظم در امور ، دلسوزی و... که عمدتا در منشورهای ابلاغی کارکنان مشاهده می شود. 

فرهنگ کار و فداکاری و جهاد اقتصادی ، تعهد و وجدان کاری لازمه توسعه پایدار اقتصادی است و باید فرهنگ اقتصادی را جدی بگیریم.با اینکه گفتمان ها، سلایق و نگرشهای مدیریتی و داخلی متفاوتند که اتفاقا بسیار خوب و در نگاه مثبت باعث بالندگی و هم افزایی نیز است ، اما آنچه مهم است حفظ منافع ملی و عمومی کشور است و بی شک در مواردی که به موفقیت دست یافته ایم به سبب کار مضاعف، همت مضاعف و تلاش شبانه روزی بوده است.

در مقابل عقب افتادگی در برخی بخش ها نشان از کم کاری، کم فروشی و بی توجهی به وجدان کاری است که باید مورد اصلاح و بازنگری قرار گیرد و باید در عدم توسعه سهم همه بخشهای جامعه آنالیز و در کنار همه موارد سهم مردم و نخبگان نیز برداشت و آسیب شناسی گردد.

زمانی که فرهنگ کار نهادینه گردد کار به عنوان یک ارزش تلقی شده و همه افراد جامعه در سطوح مختلف کار کردن را مسیر توسعه موزون جامعه دانسته و از طریق درست کار کردن به توسعه اقتصادی کمک می‌نمایند.

از این رو هر اقدامی که موجب افزایش فرهنگ کار و کار آمدی جامعه بشود امری ستودنی است و بدیهی است که برای نهادینه شدن فرهنگ کار و تلاش، علاوه بر همت عمومی آحاد مردم، همه قوای کشور رسالت خطیری بر عهده دارند به ویژه رسانه های گروهی که باید با نگاهی آسیب شناسانه و نقادانه موانع و عوامل کم کاری در جامعه را شناسایی نموده و راهکارهای اجرایی و عملیاتی ارایه نمایند.

در کشوری که منافع ملی ارزش تلقی شود احساس مسئولیت نسبت به سرنوشت کشور در فرد فرد آحاد آن جامعه امری درونی و با ارزش می گردد و مردمان آن کشور برای توسعه و تعالی میهن خود متعهدانه می کوشند و منافع ملی را بر منافع شخصی ، گروهی و طایفه ای و قومی و... ترجیح می دهند.

 ضروری است مسئولان فرهنگی ، رسانه های گروهی و مراکز آموزشی ، علمای شیعه و سنی و نخبگان درتقویت مسئولیت پذیری و تعهد ملی در جامعه تلاش نمایند، چرا که بین تعهد ملی و کار مظاعف رابطه معنا داری وجود دارد.

برای حرکت شتابنده به سمت شکوفایی اقتصادی، حمایت از فرهنگ کار مطلوب و مثبت مورد نیاز است. لذا وضعیت فرهنگ کار بایستی از طریق دخالت در عوامل شناخته شده فرهنگ کار متحول گردد و گرایش‌ها، بینش‌ها و دانش لازم نسبت به کار در جامعه و ایجاد شود و از انجایی که مناطق مرزی ویترین نظام و کشور هستند و نیازمند توجه ویژه هستند لذا حمایت از فرهنگ صحیح کار و جو توجه به منافع ملی و تغییر افقهای کوشش منطقه ای برای رشد منطقه و اعتلای ملی بسیار ضروری است که در این عرصه با علم به اینکه اشتغال حاصل عملکرد دولت و ملت است و اینکه همه مسئولیت و مشکلات به دولت واگذار شود، نادرست است و باید با اتحاد و همکاری دولت و مردم بر مشکلات اشتغال و بازار کار غلبه کرد.

در هر زمان و هر مرحله از رشد و پیشرفت تمامی جوامع، بدون همدلی و حرکت یکدست سیستم اجتماعی هر نظامی دستیابی به موفقیت و توسعه امکان پذیر نخواهد بود. در شرایط اخیر کشور عزیزمان که نیاز به این همدلی و داشتن وجدان کاری یکی از ضروریات می باشد، در صورت سهل انگاری و عدم پذیرش مسئولیت می تواند صدمات ناگواری را بر چرخه اقتصادی-اجتماعی کشور وارد نماید.

نهادینه شدن فرهنگ کار و داشتن وجدان کاری، توسعه و تعالی در کشور را در پی دارد و در مقابل کم کاری و کم توجهی به فرهنگ کار باعث عقب افتادگی کشور در همه عرصه ها می شود.

 می طلبد در شرایط کنونی و با درک موقعیتی که در آن قرار داریم ، با ایجاد فرصتهای کاری از طریق تعامل و وحدت و با کار و تلاش جهادی و فداکارانه که بیش از هر زمان دیگر حتی بیش از ایام دفاع مقدس نیز به آن نیاز داریم منافع کشورمان و آینده نظام و انقلاب و نسل های بعدی را تضمین نماییم و به جای پرداختن به مسایل سطحی و غیرضرور و خدشه دار نمودن عواطف یکدیگر و با هم افزایی و افزایش قدرت ملی، به توسعه کشور بیندیشیم. 

دولت با همکاری مردم توانسته طی سالهای اخیر گامهای بزرگ و ارزشمندی در توسعه زیرساختهای استان بالاخص در مناطق دورافتاده تر انجام دهد و تداوم این روند مثبت و توسعه و آبادانی استان در گرو حفظ شرایط موجود و وحدت و عزم عمومی است.

* مجتبی شجاعی- فرماندار شهرستان دلگان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.