قدس انلاین : مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور از احیای هویت خراسان در موزه بزرگ خراسان با تشکیل کمیته های مختلف از جمله کمیته محتوایی و جمع آوری اشیاء خبر داد.

موزه خراسان بزرگ با بالاترین استانداردها احداث شده است
 
به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، محمدرضا کارگر هم زمان با هفته موزه ها و محوطه های تاریخی در حاشیه جلسه هم اندیشی محتوای موزه بزرگ خراسان با بیان این مطلب افزود: موزه بزرگ خراسان یکی از بهترین موزه هاست که با بالاترین استانداردها احداث شده است و هیچ موزه ای با آن نمی تواند رقابت کند.
وی ادامه داد: اما محتوا و چیدمان دائمی آن با توجه به اهداف این موزه، تاکنون نهایی نشده است و بیشتر به عنوان فضای نمایشگاهی از آن استفاده کرده‌ایم .
کارگر با بیان این که برنامه ریزی های لازم برای تشکیل کمیته های مختلف مورد نیاز در حال انجام است، گفت: باید با تشکیل کمیته های مختلف سناریو و محتوای دائمی این موزه تعریف شود و کمیته جمع آوری اشیاء در سطح خراسان به جمع آوری اشیاء اقدام کند و کمیته دیگر باید سناریوی موزه را تنظیم کند.
وی درباره سناریوی موزه اظهار کرد: این سناریو این گونه تعریف می شود که ابتدا مخاطب چه چیزی را در موزه ببیند و تا انتها چه نگاهی را در موزه خراسان داشته باشد.
کارگر ادامه داد: کمیته محتوایی با کمک دیگر کمیته ها تلاش می کند تا موزه تاریخ، مشاهیر، مردم شناسی و عرفان خراسان و صدها موضوع دیگر چگونه در کنار یکدیگر قرار گیرند و به شکل و بیان درستی تاریخ و هویت خراسان را معرفی کنند.
وی گفت: باید در موزه به این مسئله پرداخته شود که خراسان به عنوان یک مرکز فرهنگی بزرگ در تاریخ ایران شکل گرفته و باعث شده است که بسیاری از فرهنگ های دیگر را غنی کند.
کارگر ادامه داد: محتوا و سناریوی چیده شده در موزه باید بتواند درک درستی را از فرهنگ، هنر و تمدن خراسان در ذهن مخاطب امروز شکل بدهد، هم چنین یک خراسانی با دیدن موزه خراسان احساس هویت، غرور و امید بیشتر به دست آورد.
مدیرکل موزه ها و اموال منقول تاریخی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با اشاره به تشکیل کمیته ویژه جمع آوری اشیاء تاریخی برای موزه بزرگ خراسان گفت: ابزار یک موزه، اشیاء هستند و سناریوی موزه با استفاده از اشیاء چیدمان می شود و مهم ترین وجه تشکیل دهنده موزه هستند و هر آن چه اشیاء مهم تر و غنی‌تر باشند، به انتقال و بیان پیام موزه کمک می‌کند، به همین دلیل این کمیته تشکیل شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.