همدان - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان از پر شدن ۸۱ درصد حجم ذخیره سد اکباتان خبر داد.

 ۸۱ درصد حجم ذخیره سد اکباتان پر شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای همدان، مهندس منصور ستوده اظهار داشت: ۲۷ میلیون و ۲۴۰ هزار متر مکعب معادل ۸۱ درصد حجم ذخیره سد اکباتان پر از آب شده است.

وی گفت: مقدار ورودی آب به این سد ۶ هزار و ۳۶۰ لیتر در ثانیه و خروجی آن ۳۰۲ لیتر است که برای تأمین آب شرب شهروندان همدان مصرف می‌شود.

ستوده بیان کرد: از ابتدای سال آبی ۹۶-۹۷ تاکنون ۲۵ میلیون و ۲۰۰ هزار مترمکعب آب وارد سد شده که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۵۴ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب بوده است.

وی اعلام کرد: مقدار آب خارج شده از سد اکباتان برای مصرف شرب ۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار مترمکعب بوده که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۱۷ میلیون و ۹۰۰ هزار مترمکعب بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان با اشاره به مقدار بارش‌های انجام شده در استان نیز گفت: متوسط بارندگی در استان ۳۷۷ میلی‌متر است که سال گذشته در این زمان ۴۰۰ و در میانگین بلندمدت ۴۰ ساله ۳۴۴ میلی‌متر بوده است.

ستوده مطرح کرد: مقدار بارندگی امسال نسبت به سال گذشته ۶ درصد کاهش و نسبت به بلندمدت ۱۰ درصد افزایش داشته است.

وی بیان کرد: از منابع آب زیرزمینی استان همدان ‌هزار و ۷۶۱ میلیون مترمکعب معادل بیش از ۹۰ درصد در بخش کشاورزی، ۱۴۶ میلیون مترمکعب معادل ۷ درصد در بخش شرب و بهداشت و ۵۹ میلیون مترمکعب معادل ۳ درصد در بخش صنعت مصرف شده است.

ستوده با اشاره به اینکه استان همدان دارای ۱۳ دشت است، اعلام کرد: از این تعداد ۷ دشت مستقل و ۶ دشت مشترک با سایر استان‌هاست.

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای همدان بیان کرد: همه دشت‌های استان همدان ممنوعه هستند که محدودیت‌هایی در برداشت آب از منابع زیرزمینی آن‌ها اعمال می‌شود، اما ۳ دشت اسدآباد، رزن ـ قهاوند و کبودراهنگ به دلیل برداشت بیش از اندازه، ممنوعه بحرانی هستند.

ستوده گفت: وضعیت منابع زیرزمینی در این دشت‌ها به دلیل اقدامات طرح احیاء و تعادل‌بخشی بهبود و ثبات نسبی پیدا کرده که ادامه این روند نیازمند همراهی و هماهنگی از طرف مردم و کشاورزان منطقه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.