مسئول مدارس غیردولتی آموزش و پرورش خراسان‌رضوی گفت: حدود ۱۲درصد مدارس استان غیردولتی هستند و ۱۰۰ هزار دانش‌آموز در این مدارس تحصیل می‌کنند.

۱۲ درصد مدارس خراسان رضوی غیردولتی‌اند/ پرداخت بیمه آموزگاران بر عهده مدارس است

به گزارش قدس آنلاین، علیرضا اسلامی‌نژاد، در میزگردی با عنوان «بررسی فراز و نشیب حضور مدارس غیردولتی در آموزش و پرورش» که در تحریریه ایسنا برگزار شد، اظهار کرد: براساس ماده ۱۹ قانون مدارس غیردولتی مدارس دولتی  وغیردولتی هیچ‌گونه تفاوتی با یکدیگر ندارند. درنتیجه یک فرمت مشخصی است که براساس چه تعداد نیرو معاون پرورشی اختصاص داده می‌شود به چه تعداد نیرو معاون اجرایی، فناوری مشاور و مربی بهداشت و... به یک مدرسه تعلق می‌گیرد. درواقع برای یک تعداد مشخص دانش‌آموز این تعداد نیرو درنظر گرفته می‌شود.

وی افزود: ۳۷ اداره داخلی در اداره کل استان خراسان‌رضوی وجود دارد. از جمله این ادارات می‌توان به اداره مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی و اداره طرح و برنامه است که آمار کل مدارس، تعداد نیروی اختصاص داده شده، تعداد معاون‌های مدرسه و... را مشخص می‌کند. از جمله رویدادهای خوبی که در سال گذشته پیش آمد می‌توان به اختصاص نیروهای رسمی در هر مدرسه غیردولتی اشاره کرد.

اسلامی‌نژاد تصریح کرد: در برخی از مدارس غیردولتی تخلفاتی صورت می‌گیرد. درواقع مؤسس برای کاهش هزینه‌های خود از استخدام برخی نیروها مانند مشاور... خودداری می‌کند. در هر مدرسه غیردولتی چارتی وجود دارد که در آن هر اطاعاتی که باید به یک مدرسه غیردولتی تعلق بگیرد ثبت شده است.

اولویت امکانات با مدارس دولتی است

مسئول مدارس غیردولتی آموزش و پرورش خراسان‌رضوی توضیح داد: باید این نکته را مدنظر قرار داد که در تمام فعالیت‌ها و اقدامات، اولویت با مدارس دولتی است درنتیجه امکانات در مدارس دولتی برای نمونه دارا بودن مشاور تکمیل ظرفیت می‌شود پس از آن به مدارس غیردولتی اختصاص داده می‌شود. در کمیته برنامه‌ریزی استان خراسان‌رضوی تصمیم گرفته می‌شود که کدام منطقه از سطح استان نیرو بفرستد. متأسفانه در سطح استان مدارسی وجود دارد که نیروی کافی در اختیار ندارند. درواقع اولویت با مدارس دولتی است و نیروها در مدارس دولتی مستقر می‌شوند و مازاد نیرو در مدارس غیردولتی سازماندهی می‌شوند.

وی با بیان اینکه «برای جذب آموزگاران مدارس غیردولتی شرایط کلی وجود دارد» خاطرنشان کرد: در این راستا شرایط هر آموزگار باید به وسیله حراست آموزش و پرورش و اداره گزینش تأیید شود. در گذشته برای گزینش آموزگاران فرایند آن چند سال به طول می‌انجامید، اما امروز شرایط به خوبی سامان‌دهی شده است. ابتدا آموزگاران در سامانه سهاپ ثبت‌نام کرده و اطلاعات خود را وارد می‌کنند. در مرحله بعد اطلاعات آن‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

اسلامی‌نژاد تصریح کرد: گاهی اوقات در مدارس غیردولتی قراردادهایی که در اختیار بازرس قرار می‌گیرد، مشکلی در  ظاهر آن نیست، اما متأسفانه بسیاری از دوستان صرف اینکه سابقه کاری داشته باشند با مبالغ پایین، کار کردن در مدارس غیردولتی را می‌پذیرند. برای نخستین‌بار شرایط و قراردادی را ایجاد کردیم که در هیچ جای کشور انجام نشده  و در فرمت مشخص قرارداد، کسی زیان نمی‌بیند. درواقع براساس قانون کار، فرمتی را در اختیار مؤسسان قرار داده‌ایم که براساس مدرک تحصیلی، برای آموزگاران، حقوق در نظر گرفته‌ می‌شود. این درحالیست که در شرایط فعلی مؤسس اختیار را دارد تا نیرو جذب کند و سود خودش را نیز درنظر می‌گیرد.

مسئول مدارس غیردولتی آموزش و پرورش خراسان‌رضوی ادامه داد: برخی از مدارس قرارداد دارند و برخی از مدارس غیردولتی متأسفانه قراردادی ندارند که اگر بازرسان متوجه عدم قرارداد آموزگاران در مدارس غیردولتی شوند همان‌جا برخورد شده و مؤسس باید به سرعت قرادادها را تدوین کند. گاهی می‌شود که آموزگاران از مؤسس درخواست می‌کنند که هزینه بیمه را به خودش بدهند و در اینجا مقصر آموزگاران هستند. شایان ذکر است که بیمه به ۴۴ ساعت کار در هفته و ۱۸۲ ساعت کار در ماه تعلق می‌گیرد.

وی با بیان اینکه «امسال در مدارس خرید خدمات، سامانه‌ای طراحی شده است که هرکدام از افرادی در این مدارس درحال فعالیت هستند» افزود: آموزگاران می‌توانند شکایت خود را در سامانه SHEKAYATMEDU.IR ثبت کنند که سامانه شکایتی است. شایان ذکر است بیشترین تخلفات مدارس غیردولتی در زمینه شهریه‌ها است که درصدی از آن به خلاء قانونی بازگردد. در تیرماه سال جاری شهریه مدارس تصویب شده و به آن‌ها ابلاغ گردید. درحالی که در گذشته تصویب شهریه و تصویب و ابلاغ آن به اواخر شهریور و مهرماه می‌شد درنتیجه مؤسسان چون اطلاعی از شهریه نداشتند مجبور بودند شهریه را به صورت علی‌الحساب براساس شهریه سال گذشته از دانش‌آموزان دریافت کنند. امسال برای نخستین‌بار شهریه را در تیرماه ابلاغ کردیم درنتیجه تکلیف شهریه مشخص است.

اسلامی‌نژاد خاطرنشان کرد: بخش بعدی بیشتر تخلفات، در زمینه ظرفیت نوسازی بود درواقع برخی مدارس بیشتر از ظرفیت خود دانش‌آموز ثبت‌نام می‌کردند. در حوزه ظرفیت نوسازی فرمی در اختیار مؤسسان قرار می‌گیرد، در آن تأکید می‌شود که مؤسس باید چه تعداد ثبت‌نام کند.

مؤسسان بایستی نیروی متخصص استخدام کنند

مسئول مدارس غیردولتی آموزش و پرورش خراسان‌رضوی اظهار کرد: مؤسس حق ندارد آموزگارانی که فاقد شرایط کلی آموزگاری هستند را در مدرسه خود استخدام کند. درنتیجه باید این آموزگاران تأیید گزینش را داشته باشند. همچنین از بخشنامه‌های وزارتی است که مدرک هر آموزگار مرتبط با درسی که ارائه می‌دهد باشد و اگر آموزگاری درسی غیرمرتبط با رشته تحصیلی و تخصص خود ارائه دهد حتما قابل پیگیری است.

تدریس مردان در مدارس دخترانه ممنوع است

وی با بیان اینکه «تدریس دبیر مرد در مدارس غیردولتی تخلف است» افزود: در آموزش و پرورش استان خراسان‌رضوی  در فاصله سال ۹۲-۹۶  تعداد هفت هزار نفر اشتغال آفرینی داشته‌ایم که نکته مهمی در وضعیت فعلی است. درنتیجه افرادی که براساس علاقه خود برای کمک به آموزش و پرورش فعالیت می‌کنند یاریگر در این زمینه است که نشان‌دهنده تأثیرگذاری در بسیاری از فعالیت‌هاست. 

اسلامی‌نژاد توضیبح داد: شبکه اطلاع‌رسانی وجود دارد که حدود ۱۲۰۰ نفر از آموزگاران مدارس غیردولتی در آن عضو هستند و در آن تلاش می‌شود که مشکلات آموزگاران رفع شود. گفتنی است که تنها پاشنه آشیل مدارس غیردولتی بحث قرارداها و حقوق آموزگاران است که امیدواریم با پیگیری‌های ما به نتیجه برسد و بسیاری از ابهامات و دغدغه‌ها رفع شود.

۱۰۰ هزار دانش‌آموز در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کنند

وی ادامه داد: براساس آمار موجود، ۱۰۰هزار و ۶۶۰ نفر در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کنند. آمار دانش‌آموزان مدارس خرید خدمات ۳۲ هزار و ۱۳۴ نفر است. همچنین تعداد پیش‌دبستانی ۱۴۱۳ نفر است. شایان ذکر است که در گذشته برای پیش‌دبستانی‌ها، بسیاری از سازمان‌ها مجوز صادر می‌کردند خوشبختانه براساس ماده دو قانون سیاست‌گذاری مدارس غیردولتی تصویب کردیم که تنها آموزش و پرورش می‌تواند در زمینه پیش‌دبستانی مجوز صادر کند. همچنین با دیگر سازمان‌ها تفاهم‌نامه‌ای تصویب کرده‌ایم که اگر می‌خواهند فعالیتی در زمینه پیش‌دبستانی‌ها انجام دهند بایستی از کانال آموزش و پرورش عبور کنند.

 مسئول مدارس غیردولتی آموزش و پرورش خراسان‌رضوی خاطرنشان کرد: براساس محتوای آموزشی، آموزش و پرورش به تدریس بپردازند؛ چرا که اگر از محتوای دیگری استفاده کنند زمانی که دانش‌آموزان وارد دبستان می‌شوند به مشکلاتی و اختلالاتی برمی‌خورند درنتیجه زمانی که براساس محتوای آموزشی ما باشند بسیاری از این مشکلات رفع می‌شود.

۱۲ درصد مدارس استان خراسان رضوی غیردولتی هستند 

اسلامی‌نژاد با بیان اینکه «حدود ۱۲درصد مدارس استان غیردولتی هستند» توضیح داد: در حال حاضر برای ارائه مجوز تأسیس، با ۱۰سازمان نامه‌نگاری کردیم. چراکه در گذشته برای نمونه سازمان تبلیغات اسلامی مجوز برای تأسیس پیش‌دبستانی می‌داده است. درنتیجه درخواست کرده‌ایم کسانی که برای دریافت مجوز تأسیس پیش‌دبستانی به آنجا مراجعه می‌کنند به ما ارجاع داده شوند تا مجوز را صادر کنیم. همچنین به بهزیستی نامه‌ای فرستادیم و درخواست کردیم که تفاهم‌نامه را امضاء کنند. چراکه متولی تأسیس مهد کودک بهزیستی است، حال آنکه پیش‌دبستانی یک و دو مربوط به آموزش و پرورش است و نکته اینجاست که بهزیستی تفاهم‌نامه را امضاء نکرده‌ است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.