مهدی کاهانی مقدم: تصمیم به اهدای عضو، در حالی که زندگی بخش یک یا چند بیمار نیازمند و منتظر پیوند است، شاید یکی از دشوارترین تصمیمات زندگی برای افرادی است که عزیزشان را در حادثه‌ای از دست داده‌اند و این دشواری زمانی بیشتر خود را نشان می‌دهد که بدانیم این افراد باید در بدترین شرایط روحی و در اولین دقایق مرگ عضوی از خانواده‌شان به اهدای اعضای بدن عزیز از دست رفته‌شان رضایت دهند و به فکر زندگی بخشیدن به فردی باشند که عموماً با آن‌ها بیگانه است.

مشهد پارسال رکورد اهدای عضورا شکست

در عین حال همین لذت زندگی بخشیدن به بیماران نیازمند پیوند، شاید عاملی است که بسیاری از اولیای دم و خانواده‌ها با گذشت ایثارگونه خود، چنین تصمیم سختی را می‌گیرند. به حدی که استان خراسان رضوی سال گذشته در زمینه اهدا و پیوند اعضای بدن رکورد شکست.

به گفته مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، طی سال گذشته اعضای بدن 90 بیمار مرگ مغزی با رضایت خانواده‌هایشان، به 365 بیمار نیازمند پیوند زندگی دوباره بخشید که این میزان در طول سال‌های گذشته بی‌سابقه بوده است.

دکتر ابراهیم خالقی با بیان اینکه تعداد بیماران مرگ مغزی که طی سال‌های 95 و 94 خانواده‌هایشان رضایت به اهدای عضو دادند به ترتیب 86 و 56 نفر بوده است، این سیر صعودی استقبال مردم از این امر خداپسندانه و حیات بخش را ناشی از ارتقای سطح آگاهی و فرهنگ و ایثارگری خانواده‌ها دانست و ابراز امیدواری کرد که این روند همچنان ادامه داشته باشد.

وی گفت: در حال حاضر در مشهد بیش از 200 نفر منتظر دریافت کلیه پیوندی، 45 بیمار نیازمند کبد، 40 نفر منتظر قلب و 10 نفر نیازمند ریه پیوندی وجود دارند و در مقابل 48 هزار نفر از شهروندان استان کارت عضویت اهدای عضو را دریافت کرده‌اند.

وی تصریح کرد: رسیدن به رکورد 365 پیوند عضو اهدایی در سال 96 مرهون نیک‌اندیشی و ایثار خانواده 61 درصد از بیماران مرگ مغزی بوده که پارسال فوت کردند و این بدان معناست که چنانچه خانواده 39 درصد مابقی بیماران مرگ مغزی هم به اهدای عضو رضایت می‌دادند، قادر بودیم دست کم به صد نفر دیگر از بیماران نیازمند پیوند، زندگی دوباره بخشیم؛ کما اینکه در همین مدت تعدادی از افرادی که در لیست انتظار دریافت عضو بودند، فوت کردند و خانواده‌های بسیاری داغدار شدند.

مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوند دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: رضایت ندادن برخی از خانواده‌ها به اهدای عضو ناشی از بلاتکلیفی و بی‌اطلاعی آن‌ها از نظر و خواسته فرد فوت شده در زمان حیات وی می‌باشد که شایسته است افرادی که تمایل به اهدای اعضای بدن خود پس از فوت دارند، این موضوع را در زمان حیات به هر شکل که صلاح می‌دانند، از دریافت کارت عضویت در سامانه اهدای عضو گرفته تا وصیت کتبی و حتی ابراز نظر شفاهی در جمع خانواده، آنها را از رضایت قلبی و تصمیم خویش آگاه سازند.

وی خاطرنشان کرد: تمامی عمل‌های جراحی برای پیوند اعضا رایگان است و برای عضو پیوندی هم هیچ هزینه‌ای دریافت نمی‌شود حتی اگر خانواده اهدا کننده مبلغی هر چند ناچیز از این حیث مطالبه کنند، اجازه نمی‌دهیم این اتفاق بیفتد و این در حالی است که تمامی عمل‌های جراحی پیوند اعضا بسیار پرهزینه و به طور مثال در کشورهای اروپایی و آمریکایی هزاران دلار خرج دارد؛ اما در کشور ما تمامی این هزینه‌ها را دولت پرداخت می‌کند و بیشتر داروهای مورد نیاز هم رایگان است و 90 درصد قیمت سایر داروها را نیز دولت می‌پردازد.

دکتر خالقی اما، جراحی پیوند کلیه را در این زمینه را یک استثنا دانست و گفت: بیماران کلیوی چون با کمک دستگاه دیالیز، هر چند سخت و مشقتبار، می‌توانند تا سال‌ها به زندگی خود ادامه دهند، تعدادشان بسیار بیشتر از بیمارانی است که نیازمند دریافت دیگر اعضای بدن مثل قلب و کبد و ریه هستند. با این وجود طی سال گذشته 83 درصد کلیه‌های پیوندی از بیماران مرگ مغزی دریافت شده و از مجموع 17 درصد باقیمانده نیز یک سوم اهدا و دریافت کنندگان با یکدیگر نسبت فامیلی داشته‌اند و هیچ پولی بین آن‌ها رد و بدل نشده است. تعداد کمی از این جمع هم توسط انجمن‌های خیریه و انجمن بیماران کلیوی شناسایی و هماهنگی‌های لازم انجام و سپس برای پیوند به بیمارستان منتصریه مشهد معرفی شده‌اند و احتمالاً از این پروسه مبلغی بین طرفین (اهدا کننده و بیمار نیازمند عضو) رد و بدل شده است.

وی تأکید می‌کند که تاکنون موردی را مشاهده نکرده که بیماری به خاطر نداشتن پول یا حتی هزینه دارو از انجام عمل پیوند باز بماند ضمن آنکه کارکنان بیمارستان و واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی، حتی پس از عمل جراحی پیگیر وضعیت جسمی بیماران بوده و در صورت مشاهده کم و کاستی و نیازهای احتمالی، نسبت به رفع آن اقدام کرده و می‌کنند.

دکتر ابراهیم خالقی با اشاره به فعال بودن بانک نسوج در مشهد، یادآور شد: در این بانک علاوه بر پوست، قرنیه، استخوان، غضروف و دریچه‌های قلب در شرایط خاص نگهداری می‌شود تا در مواقع نیاز به بیماران پیوند زده شود.

وی بار دیگر با اشاره به اهمیت حیات بخشیدن دوباره به بیماران نیازمند اعضای پیوندی که به مشابه جان بخشیدن به زندگی خانواده‌های آنان است، یادآور شد: در حال حاضر روزانه حدود 10 نفر در لیست انتظار پیوند عضو در کشور جان خود را از دست می‌دهند که این رقم در استان هفته‌ای یک نفر است و انتظار می‌رود خانواده‌هایی که عزیزشان دچار مرگ مغزی شده است؛ اهدای اعضای فرد از دست رفته، زندگی دوباره را به بیماران نیازمند پیوند ببخشند.

دکتر خالقی با گرامیداشت سی و یکم اردیبهشت ماه به عنوان روز اهدای عضو که به مناسبت صدور فتوای حضرت امام (ره) در سال 68، نام‌گذاری شده است، گفت: هر چند تبدیل به قانون شدن فتوای امام خمینی(ره) بیش از 10 سال به طول انجامید، اما از آن زمان تاکنون بیش از 700 عمل پیوندار دانشگاه علوم پزشکی مشهد که شمال شرق کشور را زیر پوشش دارد، انجام شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.