قدس انلاین : رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی عمر 13 هزار از ماشین آلات بخش کشاورزی را بالای 30 سال اعلام کرد.

عمر 13 هزار از ماشین آلات بخش کشاورزی بالای 30 سال است
مجتبی مزروعی در حاشیه سفر خود به کاشمر در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، منطقه خراسان با بیان اینکه یکی از عقب ماندگی های تاریخی بخش کشاورزی در بخش تکنولوژی و ماشین آلات است، گفت: متاسفانه در سنوات گذشته آنگونه که باید به این بخش توجه نشد.
وی با اشاره به اینکه اکنون در بخش کشاورزی استان خراسان رضوی 33 هزار دستگاه داریم که 13 هزار آن عمر بالای 30 سال دارد، افزود: متاسفانه بسیاری از ادوات و دنباله بندهایی که داریم تکنولوژی روز نیستند.
مزروعی با بیان اینکه امروز در هیچ کجای دنیا از گاو آهن برگردان استفاده نمی کنند، بیان کرد: باید از سم پاش ها و ادوات جدید استفاده کنیم و تراکتورها و تکنولوژی ها در بخش کشاورزی به روز باشد.
وی با اعلام اینکه شاید فاصله تکنولوژی موجودی که در کشور داریم با اروپا بسیار باشد اما به تناسب قیمت مناسب است، اظهار کرد: از سال 88 تا 93 تنها پنج میلیارد تومان تسهیلات مکانیزاسیون بوده ولی از سال 93 تا 96 بالغ بر 300 میلیارد تومان تسهیلات برای بازسازی و نوسازی ماشین آلات بخش کشاورزی فراهم شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی با اشاره به اینکه این فقط شامل تراکتور و ادوات نمی شود بلکه تسهیلات مورد نیاز تمام لوازم مرغداری، گاوداری، پرورش ماهی و واحدهای مربوطه دیگر را با کارمزد 15 درصد و پنج ساله تامین می کنیم، افزود: امسال بیش از 90 میلیارد  تومان در این محل ردیف اعتباری داریم.
وی با بیان اینکه تلاش داریم با ترویج و آشنایی کشاورزان و افزایش اطلاعات و آگاهی این احساس نیاز را در کشاورزان و دامداران بیشتر ایجاد کنیم، افزود: چاره ای جز افزایش ضریب بهره وری نداریم.
به اندازه عمر استان طی 5 سال سیستم های آبیاری اجرا خواهیم کرد
مزروعی با اعلام اینکه باتوجه به محدودیت منابع و کمبود اعتبارات دولتی دیگر نمی شود به یارانه‌های این بخش امیدی داشت، اظهار کرد: اگر نتوانیم در عرصه رقابت در دنیا خود را حفظ کنیم بدون شک از بین خواهیم رفت.
وی با اشاره به اینکه برای منابع آب ناچار هستیم از سیستم‌های آبیاری استفاده کنیم، افزود: باید با توسعه کشت گلخانه ای مصرف آب را به کمتر از 50 درصد کاهش داد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی با بیان اینکه در این راستا وزارت جهاد کشاورزی اقدامات بسیار خوبی داشته است، بیان کرد: تا قبل از سال 93 تنها حدود 110 هزار هکتار سیستم های آبیاری تحت فشار اجرا شده اما از سال 93 تا 96 بالغ بر 80 هزار هکتار سیستم های آبیاری تحت فشار اجرا و در دست اجرا داریم.
وی با اعلام اینکه برای سال جاری 30 هزار هکتار دیگر سیستم های آبیاری تحت فشار در دست اجرا داریم، اظهار کرد: به اندازه عمر استان طی 5 سال سیستم های آبیاری را اجرا خواهیم کرد.
مزروعی با اشاره به اینکه در سال قبل 2000 کیلومتر انتقال آب اجرا شده و امسال هم برای 2000 کیلومتر دیگر تامین اعتبار شده و اعتبار موجود است، از رشد چشم گیر اعتبارات قنوات خبر داد و گفت: سال قبل در این بخش 2.5 میلیارد تومان اعتبار داشته‌ایم که امسال به 50 میلیارد تومان افزایش یافته است.
وی در ادامه با بیان اینکه اقدامات خوبی از سوی وزارتخانه جهاد کشاورزی در جهت بازار و بازاریابی صورت گرفته است، افزود: اگر امسال زعفران را خریداری نمی کردیم قیمت زعفران زیر 2.5 میلیون تومان بود ولی با خرید 70 تن زعفران در امسال تاکنون بخشی از پول پرداخت و باقی با قیمت 6 میلیون تومان را صادر می کنیم.
صادرات شیر خشک استان به اتحادیه اروپا و روسیه
رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی با اعلام اینکه در بخش شیر اقدامات خوبی انجام شده به طوریکه با بروز رسانی کارخانجات و واحدها روزی 600 تن شیر را تبدیل به شیر خشک می کنیم، بیان کرد: این میزان شیر خشک به اتحادیه اروپا و روسیه صادر می شود.
وی همچنین قیمت دام زنده را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: برخی از گرانی نهادها گله می کنند در صورتی که در سال 91 و 92 جو و ذرت در استان
 1300 تومان و دلار 1200 تومان بود، اما اکنون سه سال است که جو را در قیمت 750 تومان نگه داشته ایم.
مزروعی با بیان اینکه اگر اخیرا به 1100 تومان رسیده به خاطر گرانی ارز است، گفت: با این وجود هنوز به قیمت پنج سال قبل نرسیده‌ایم.
نمی توان بخش تولید را با یارانه اداره کرد
وی با اشاره به اینکه در عوض قیمت شیر، مرغ، تخم مرغ، گوشت و دام زنده افزایش یافته است، عنوان کرد: با این وجود نمی توان بخش تولید را با یارانه اداره کرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با تاکید براینکه تولید را باید با مدیریت، تکنولوژی و بهره وری اداره کرد، به صحبت های مطرح شده در خصوص وارد شدن کشمش و پسته منطقه به بورس اشاره کرد و گفت: باید ابتدا شرایط را فراهم کرد.
وی با بیان اینکه ابتدا باید صنایع مربوطه را فراهم کرد، افزود: سال گذشته برای اولین بار 30 میلیارد تومان یارانه کشمش داده شده که در هیچ کجای تاریخ سابقه نداشته است.
مزروعی با اشاره به اینکه از این مبلغ 10 میلیارد تومان آن به کاشمر و خلیل آباد اختصاص یافته است، گفت: هرچند در خواست داشتیم که کشاورزان نصف این یارانه را برای خودشان کارخانه احداث کنند اما موافقت نشد.
وی با بیان اینکه مردم هم باید همت کنند و همه مسائل را نباید از دولت توقع داشت، اظهار کرد: بدون شک اگر خودمان کشمش را فراوری کنیم قیمت بالاتر از این خواهد بود و به راحتی در بازارهای جهانی عرضه خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.