یکی از خبرنگاران بی بی سی در صفحه شخصی خود فیلم‌هایی از محوطه مسجد الاقصی منتشر کرده است.

انتشار زوایای کمتر دیده شده از مسجد الاقصی در فیلم خبرنگار بی بی سی

به گزارش قدس آنلاین؛ یکی از خبرنگاران بی بی سی که به قدس اشغالی رفته تصاویری از مسجد الاقصی و مسجد قبه الصخره و دیوار ندبه در صفحه شخصی خود منتشر کرده است.

گفتنی است؛ دستگاه امنیتی لبنان این خبرنگار را به اتهام تلاش برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی از کشور اخراج و ممنوع الورود کرده است.

این خبرنگار در فیلمی که گرفته می‌گوید در زیر مسجد القصی معبد سلیمان قرار دارد و صهیونیست‌ها به دنبال تخریب قبله اول مسلمانان هستند تا بتوانند به حفاری در زیر مسجد الاقصی ادامه دهند و این معبد را در جای آن بنا کنند.

در نتیجه پاسخ به این سوال که آیا مسجد الاقصی در جای معبد سلیمان بنا شده و یا خیر بسیار حائز اهمیت است.

در پاسخ و بررسی مستند و مستدل به این سوال باید گفت منظور از مسجد و معبد، یکی است و آن محل عبادت است، مسجد الأقصی نیز محل عبادت بوده، بدیهی است که فتوحات اسلامی در زمان خلیفه دوم صورت گرفته و بیت المقدس نیز در این فتوحات تصرف شده است ، اگر بخواهیم بگوییم که اولین مسجد بعد از فتوحات ساخته شده ، یا این که توسط خلیفه دوم ساخته شده است، این با آیات قرآن کریم منافات دارد؛ چون در قرآن کریم، آمده است: «سبحان الذی أسری بعبده لیلاً من المسجد الحرام إلی المسجد الأقصی» (1)

پس قبل از تصرف بیت المقدس توسط مسلمین این مکان به عنوان مسجد یا محل مقدس از طرف مسلمانان شناخته می‌شده و قرآن نیز به آن صحه گذاشته است و روشن است که کسی در آن زمان به آنجا نرفته و مسجدی نساخته است.

پس مسجد همان معبد است که نه حضرت سلیمان (علیه السلام)؛ بلکه انبیاء قبلی هم آن را مقدس می‌دانسته‌اند. حضرت سلیمان (علیه السلام) که بنا به گفته قرآن کریم، پیامبر خدا بودند، مسجدی که توسط پیامبران پیشین ساخته شده بود (مسجد الأقصی) را بازسازی کردند.

اساس بیت المقدس را سام بن نوح (علیه السلام) پی‌ریزی کرد سپس داود (علیه السلام) و سلیمان (علیه السلام) آن را بناء و تکمیل کردند. (2)

داود (علیه السلام) به کمک مهندسین و معماران و چوب‌های جنگلی و ابزاری که از منطقه شمال یعنی لبنان و سوریه امروزی آورده بودند ساختمان معبد بزرگ را در بیت المقدس آغاز کردند و بر حسب وصیت داود (علیه السلام) فرزندش سلیمان (علیه السلام) ساختمان معبد را به پایان رسانید که به همین جهت به هیکل سلیمان معروف است. (3)

در جستجوی بیشتری می‌بینیم که زمان ساخت این بناء را بر طبق روایتی از صحیح بخاری 40 سال بعد از مسجد الحرام می‌داند (4) و بنا بر روایت ابن عباس مبنی بر این که مسجد الحرام در زمان حضرت آدم (علیه السلام) بنا شده و ایشان به نماز و طواف در آن جایگاه پرداختند. (5)

تاکید می‌شود این مکان تعلق به یهودیان ندارد؛ چون مکان مقدس از آن خداست و در هر زمانی به دین کامل خداوند تعلق دارد. در زمان حضرت موسی و حضرت سلیمان (علیهما السلام) به آنها تعلق داشته است؛ ولی بعد از بعثت حضرت عیسی (علیه السلام) متعلق به دین جدید می‌شود و همین طور در زمان بعثت پیامبر اسلام(ص) متعلق به آخرین دین خدا می‌شود.

پس چیزی نبوده که متعلق به یهودیان باشد و از آنها به نسل‌های بعدی ارث برسد و مسلمانان آن را غصب کرده باشند، البته بعد از فتح بیت المقدس در آنجا مسجدی بنا شد؛ ولی این، به آن معنا نبوده که ابتدا معبد بوده بعد مسجد شده است؛ چون قبل از ساختن مسجد، در قرآن اشاره به مسجد بودن آن شده است، البته بعضی می‌گویند این احتمال تقویت شده که محل هیکل بر محل فعلی بنای مسجد منطبق نیست و در فضای باز جنوب شرقی آن قرار دارد، البته مسجد الأقصی با مسجد قبه الصخره که طلایی رنگ است، فرق دارد.

به هر حال این مکان ارث نیست که بگوییم چون اول حضرت سلیمان (علیه السلام) ساخته پس الان متعلق به یهودیان است چون قبل از سلیمان (علیه السلام) نیز در این مکان محل عبادت بوده و بعد از آن هم خواهد بود و محل عبادت دین کامل هر زمان است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.