قدس آنلاین/ صبا کریمی: «نیمه شب تابستان»، «صد نقش»، «ضیافت قاجاری»، «در سایه خورشید»، «خیامی» و ... عنوان نمایشگاه‌هایی است که این هفته در مدیاهای مختلفی همچون عکس، نقاشی، چیدمان و ویدئوآرت در گالری‌های تهران برپاست.

این هفته در گالری‌های تهران چه خبر است؟

به گزارش قدس آنلاین نمایشگاه طراحی اولاف پروبست طراح معاصر آلمانی با عنوان «طراحی‌های خورشیدی» همزمان در موزه طراحی محض و موزه دیدی از یکم تا سوم خردادماه برپاست. علاقمندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند ساعت ۱۸ تا ۲۲ به نمایشگاه مراجعه کنند. همچنین نمایشگاه «ریسمان‌های وارونه‌خوانی» در موزه دیدی ایزدشهر از پنج شنبه ۳ خرداد ماه از ساعت ۱۷ تا ۲۱ برپاست.

«نمایشگاه نقاشی و ویدئو آرت» حمید جعفری شکیب نیز تا ۱۱ خردادماه در گالری ویستا برپا شده است که علاقه‌مندان می‌توانند از ساعت ۱۶  الی ۲۰ از گالری بازدید کنند. جهانِ تصویری آثار حمید جعفری شکیب از ملاقات و همنشینی و ترکیب جهان موجودات باستانی و تاریخی و نقوش ایرانی سامان یافته است. طراحی‌هایی که نظم و خویشکاری اساطیر و موجودات ترکیبی را در «از آن ِ خودسازی هنرمند»، سبک و معلق نشان می دهند. جلوه گری این طراحی ها مانند بسیاری از دوره های هنر ایرانی التقاتی است اما جعفری شکیب توانسته است آنها را به جهان اکنون کشاند  ساز به دستشان دهد و خصلت های نشان گونه و مجسمه وار و طلسم گـون را به نقوشی تبدیل کند که انگار از پی کارناوالی اتفاق می افتد.

خندیدن در خانه‌ای که می‌سوخت

نمایشگاه «خندیدن در خانه‌ای که می‌سوخت» که شامل آثاری از چیدمان و از تولیدات افشین چیذری است در گالری اُ برپا شده است. این نمایشگاه تا ۹ خردادماه  از ساعت ۱۶ الی ۲۲ پذیرای علاقمندان است. وی درباره آثارش در این نمایشگاه می‌گوید: این نمایش برای من شروع فصل جدیدی است. شاید اولین بار است که به روح سرگردانم تن داده‌ام و به رسمیت شناختمش. این چیدمان برآیند زمانی طولانی و مدیوم‌های مختلف  تصویری است. انتخابی است برای مصالحه با جستجوگری و بازیگوشی من در مدیوم‌های مختلف. نقاشی، طراحی، چاپ فلز، عکس، حجم، ویدئو و و متن در کنار هم (به عمد) چیده شده‌اند. برای من، دغدغه‌ها و بازی‌های تصویری برآیندی اینگونه داشته‌اند.

 نمایشگاه «نیمه شب تابستان» شامل آثار نقاشی سیما شاهمرادی است که پیرامونش و رابطه آن با تاریخ را در هئیت یک تصویر اعوجاج یافته رودرروی ما قرار می‌دهد؛ او طی چند نمایش اخیرش در گالری هما توانسته بر کلیشه های هویتی فائق آمده و معنای جدید هویتی خودش را در نقاشی هایش گسترش دهد. این نمایشگاه در گالری هما برگزار شده و تا ۸ خردادماه از ساعت ۱۱ الی ۱۹ پذیرای علاقمندان است.

نمایشگاه نقاش «صد نقش» با آثاری از پروانه سادات نوربخش و بتول قلمی در موزه هنرهای معاصر فلسطین تا ۶ خرداد از ساعت ۱۰ الی ۱۸ پذیرای علاقمندان است. همچنین نمایشگاه عکس ـ گرافیک «دوباره ایران» نیز در گالری موسسه فرهنگی هنری صبا (لرزاده) تا ۱۱ خرداد از ساعت ۱۰ الی ۱۸ پذیرای علاقمندان است.

«هفته گرافیک هنرهای زیبا» عنوان نمایشگاهی در گالری تهران است که به بهانه هفته گرافیک برپا شده و تا ۶ خردادماه با برنامه‌های متنوعی همچون مجموعه نشست‌های گرافیک روز ایران همراه با نمایشگاه آثار دانشجویان گرافیک در تالار شهید آوینی و پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران میزبان هنردوستان است. علاقمندان می‌توانند از ساعت ۱۰ الی ۱۶ به این محل مراجعه کنند.

گالری ۷ ثمر نیز نمایشگاه گروهی نقاشی را تا دوم خردادماه دارد که بازدید از آن از ساعت ۱۶ الی ۲۲ برای علاقمندان فراهم است. سارا صبوحی، شهلا صفارزادگان، صدیقه صفارزادگان، میترا مبین زاده، جیران مهدوی و صباح میاحی منش از هنرمندانی هستند که در این نمایشگاه آثار خود را بر دیوار آویختند.

«ضیافت قاجاری» عنوان نمایشگاه نقاشی است که در گالری ایده برپا شده است. این آثار توسط مهدی ساروخانی خلق شده واین هنرمند درباره آثارش در این نمایشگاه اینطور می‌گوید: همواره یکی از دغدغه‌های ذهنی‌ام حضور افراد و شخصیت‌های مختلف، خارج از زمان و مکان خودشان بوده، این که دیگران با تفکر، پوشش، رفتار و گفتار خاص خویش چه اتفاقاتی برایشان حادث شده و چه کارهای روزمره ای را انجام می دهند. این دل مشغولی سبب پدید آوردن این مجموعه با نام «ضیافت قاجاری» شد. علاقمندان می‌توانند تا سوم خردادماه ساعت ۱۰ تا ۱۹ از نمایشگاه بازدید کنند.

نمایشگاه نقاشی «در سایه خورشید» تا دهم خردادماه در نگارخانه گویا برپاست و آثاری از سپیده احمدی، مریم امیری، علی امینی، سارا برومند، مینا خیاط زاده، شهرزاد دارابی، مجید رفیع پور، نینا رهشناس، مریم سینکی، سپند شکیبا و ... در این نمایشگاه به دیوار آویخته شده است.

«سه نمایشگاه انفرادی در یک گالری» عنوان نمایشگاه نقاشی است که در گالری ایوان برپاست و تا ۱۱ خردادماه از ساعت ۱۶ الی ۲۰ میزبان علاقمندان است. محمد جعفر پاکروان، مهرداد جعفری و سپهر مصری از هنرمندانی هستند که آثارشان توسط کاوه نجم آبادی گردآوری شده است. نجم آبادی درباره این نمایشگاه اینگونه می گوید: جهان امروز فاقد مرز تفکری‌ست. تفاوتی ندارد که متولد کدام شهر در کدام کشور باشیم. مرزها و خط‌ کشی‌های جغرافیایی تنها بر روی نقشه‌ها معنا و مفهوم خود را می‌یابند و بس. انتخاب این نمایشگاه نیز که همزمان سه نمایشگاه انفرادی در یک گالری‌ست نیز مؤید همین نکته است. سه جوان که در سه نقطه متفاوت ایران متولد شده‌اند اما ذهنیت و دیدگاهشان دارای نقاط مشترکی است و یافتن همین نقاط مشترک در آثارشان باعث شد تا در کنار یکدیگر به تماشا گذاشته شوند.

دو مجموعه اثر نقاشی و نقاشی ـ خط از محمدامین اشرفیان تحت عنوان «اتوپیا، شهر خیال» در گالری خانه نگار ۱۴  از ساعت ۱۱ الی ۲۰ تا ۲۷ خردادماه جاری برپاست. مجموعه اول شامل تابلو نقاشی آبستره با لایه‌ای از خط و مجموعه دوم خطنقاشی با طراحی الهام گرفته از معماری است.

نمایشگاهی درباره خیام 

نمایشگاه «خیامی» درباره جهان خیام از دید هنرمندان معاصر است. در این نمایشگاه یاسمن تمیزکار، شقایق رئوفی، فاخته شمسیان، محمد شیروانی، داوود طیموج، محمد علیزاده، صادق فرهادیان، سارا قدس، نجمه کزازی، مهسا محمدی، امین معظمی، قادر منصوری، امیر نصیری و صدرا وجدانی شرکت دارند و آثارهنری متفاوتی را در قالب حجم، نقاشی، اینستالیشن و ویدیوآرت در معرض دید علاقه‌مندان گذاشته اند. «خیامی» تا ۹ خرداد  در گالری هپتا برپاست و روزهای یکشنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۱ تا ۲۰ و پنجشنبه و جمعه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ پذیرای علاقه‌مندان خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.