به‌نظر می‌رسد ایران نه‌تنها نباید واردات بنزین داشته باشد بلکه اکنون باید صادرکننده این فرآورده نفتی باشیم. اما با بررسی برنامه‌های وزارت نفت در این زمینه، ابعاد جدیدی از چرایی واردات بنزین در شرایط خودکفایی در تولید این فرآورده نفتی مشخص می‌شود.

 تولید روزانه بنزین به ۹۰میلیون لیتر رسید؛ چرا کشورِ خودکفا بنزین وارد می‌کند؟

به گزارش قدس آنلاین، از روز ۱۵ اردیبهشت ماه سال جاری با وارد مدار بهره‌برداری شدن فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس، تولید بنزین در این پالایشگاه به ۲۲ میلیون لیتر در روز رسید. همچنین در یک ماه اخیر بخشی از واحدهای پالایشگاههای تهران، اراک، شیراز و اصفهان به‌علت تعمیرات اساسی از مدار خارج بودند که با به مدار وارد شدن این واحدها، اکنون تولید بنزین کشور به ۹۰ میلیون لیتر در روز رسیده است. این رقم با تثبیت تولید ۱۲ میلیون لیتری بنزین در فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس در روزهای آینده، به حدود ۹۲ میلیون لیتر در روز می‌رسد.

سهم هر پالایشگاه در تولید ۹۰ میلیون لیتر بنزین در روز بدین شرح است:

پالایشگاه ستاره خلیج فارس ===> ۲۲ تا ۲۴ میلیون لیتر در روز

پالایشگاه اراک ===> ۱۶ تا ۱۷  میلیون لیتر در روز

پالایشگاه آبادان  ===> ۱۰ تا ۱۲ میلیون لیتر در روز

پالایشگاه اصفهان ===> ۱۰ تا ۱۲ میلیون لیتر در روز

پالایشگاه تبریز  ===> ۳ تا ۳.۵ میلیون لیتر در روز

پالایشگاه تهران ===> ۶ تا ۷ میلیون لیتر در روز

پالایشگاه کرمانشاه ===> ۰.۷ میلیون لیتر در روز

پالایشگاه بندرعباس  ===> ۱۰ تا ۱۲ میلیون لیتر در روز

پالایشگاه شیراز  ===> ۱.۳ تا ۱.۵ میلیون لیتر در روز

پالایشگاه لاوان  ===> ۱.۹ میلیون لیتر در روز.

این میزان تولید در حالی است که میزان مصرف روزانه بنزین ایران در مرز ۸۴ میلیون لیتر است، یعنی در حدود ۶ میلیون لیتر در روز افزون بر نیاز مصرف، تولید بنزین داریم. در این شرایط در وهله اول به‌نظر می‌رسد ایران نه‌تنها نباید واردات بنزین داشته باشد بلکه اکنون باید صادرکننده این فرآورده نفتی باشیم. اما با بررسی برنامه‌های وزارت نفت در این زمینه، ابعاد جدیدی از چرایی واردات بنزین در شرایط خودکفایی در تولید این فرآورده نفتی مشخص می‌شود.

میزان فعلی واردات بنزین بین ۶ تا ۹ میلیون لیتر در روز است. مقدار ثابتی در این خصوص وجود ندارد و بر اساس محموله‌های تخلیه‌شده در بنادر ایران، این میزان در دو ماه گذشته از سال ۹۷، حداقل ۶ میلیون لیتر و حداکثر ۹ میلیون لیتر در روز بوده است.

سعید مداح مروج مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در خصوص چرایی ادامه واردات بنزین به خبرنگار تسنیم گفت: برخی واحدهای پالایشگاهی به‌دلیل نیاز به تعمیرات دوره‌ای از مدار خارج می‌شوند که با بخشی از این واردات، این بخش از کاهش تولید را جبران می‌کنیم، از سوی دیگر بخشی از این واردات به افزایش میزان ذخایر استراتژیک تخصیص پیدا می‌کند.

وی افزود: از ۲۵ اسفندماه سال گذشته تا ۱۸ فروردین امسال، یک پیک مصرف ۲۰ تا ۲۵ روزه را داشتیم که متوسط مصرف ۸۱ میلیون لیتری بنزین در سال ۹۶ در این روزهای مصرف پیک به ۱۱۷ تا ۱۱۸ میلیون لیتر در روز هم رسید، این میزان افزایش مصرف نسبت به ظرفیت تولید منجر به استفاده ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون لیتری از ذخایر بنزین کشور شد که اکنون با بخشی از تولید بنزین مازاد بر میزان مصرف و همچنین واردات بنزین، این بخش از کاهش حجم ذخایر را جبران می‌کنیم.

به گزارش تسنیم، ایران اکنون نیز امکان صادرات بنزین را دارد، اما بر اساس نیاز به تکمیل حجم ذخایر بنزین از یک سو، ضرورت پوشش نیاز مصرفی در صورت رفتن برخی واحدهای پالایشگاهی به تعمیرات دوره‌ای از سوی دیگر و همچنین رشد مصرفی که پس از ماه مبارک رمضان و آغاز سفرهای تابستانی پیش‌بینی می‌شود، برنامه‌های وزارت نفت به‌گونه‌ای تدوین شده تا پایان شهریورماه (پایان سفرهای تابستانی و گذر از پیک مصرف تابستانی بنزین) واردات بنزین ادامه داشته باشد و با اضافه تولید بنزین و واردات آن، تا نیمه نخست سال، هم حجم ذخایر بنزین کشور تکمیل شود و هم نیاز مصرفی به‌طور کامل و بدون دغدغه پوشش داده شود؛ پس از آن و با شروع مهرماه، ایران به جمع کشورهای صادرکننده بنزین می‌پیوندد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.