علی محمدزاده: بی‌تردید اگر در ساعاتی از ظهر و اوایل شب گذرتان به بولوار صیاد یا هاشمیه مشهد افتاده باشد با ترافیک آزار دهنده‌ای روبه‌رو خواهید شد که هیچ راه فراری از آن ندارید و باید مسیر چند صد متری را در بیش از ۱۰ یا ۲۰ دقیقه طی کنید تا بتوانید خودتان را از طریق فرعی‌های موجود از مهلکه برهانید.

مجتمع‌های تجاری؛ متهمان اصلی ترافیک در صیاد و هاشمیه

ترافیک آزار دهنده

یکی از ساکنان بولوار صیاد می‌گوید: متأسفانه رفت و آمد در ساعاتی از شبانه روز برای ما ممنوع شده چون می‌دانیم حداقل یک ساعت در مسیر رفت و برگشت باید در ترافیک بمانیم که بسیار آزار دهنده است.

احمدی ادامه می‌دهد: سال‌ها قبل وقتی آپارتمانی در این منطقه خریدیم تصور می‌کردیم با دسترسی راحت به بولوار وکیل آباد درگیر ترافیک معابر فرعی نخواهیم شد ولی متأسفانه در سال‌های اخیر به یکباره بولوار صیاد از مسیر کم تردد و بی ترافیک به یکی از پر ترافیک‌ترین مسیرها تبدیل شده و تنها علت آن نیز راه اندازی مجتمع‌های تجاری در این محدوده است.

شهروند دیگری می‌گوید: بارها شاهد گیر کردن آمبولانس در ترافیک روی پل صیاد بودم و در حالی که راننده آمبولانس در صدد سریع‌تر رساندن بیمار به مرکز درمانی است اما ناخواسته در ترافیک این بولوار به دام می‌افتد.

یکی از ساکنان منطقه می‌گوید: متأسفانه علاوه بر ترافیک معابر یکی از معضلات دیگر برای ساکنان خیابان‌های ابتدای بولوار در اطراف میدان اول پارک خودروها در کوچه‌های اطراف است که در برخی مواقع شاهد بروز درگیری هم بوده‌ایم و بارها پیش آمده که یکی از ساکنان به دلیل پارک خودرو مقابل پارکینگ خانه قادر به خارج کردن خودروی خود نبوده و موارد دیگری که توقف خودروها در کوچه‌ها ایجاد می‌کند از گلایه‌های جدی اهالی به مدیریت شهری است.

رضایی می‌افزاید: متأسفانه صدور مجوز بی رویه برای مجتمع‌های تجاری از یک سو و نبود پارکینگ لازم برای همین مجتمع‌ها که تخلفی آشکار محسوب می‌شود با هماهنگی مدیریت شهری صورت پذیرفته و تاوان تخلفات را اهالی منطقه و مردم مشهد باید با معطلی در ترافیک‌های سنگین بپردازند.

وضعیت مشابه در هاشمیه

آغاز ترافیک‌های سنگین در این محدوده از بولوار هاشمیه نیز این بولوار را به یکی ازمعابر شلوغ مشهد تبدیل کرده که ساکنان این محدوده نیز مانند سکنه بولوار صیاد شیرازی وجود واحدهای تجاری را عامل مهم ایجاد ترافیک می‌دانند.

با نگاهی به سابقه این بولوار می‌بینیم در تمام مقاطع خاص از قبیل چهارشنبه آخر سال و یا تجمعات شادی برای صعود تیم ملی و هر نوع اجتماع عمومی بولوار هاشمیه یکی از اصلی‌ترین محل‌های ازدحام جمعیتی بوده و بخش قابل توجهی از توان پلیس راهور و انتظامی صرف ساماندهی ترافیک این بولوار می‌شود.

یکی از کسبه این بلوار می‌گوید: متأسفانه شلوغی و ترافیک این مسیر بیشتر مربوط به خودروهایی است که برای چرخ زدن بی مقصد راهی خیابان‌ها می‌شوند و در بیشتر مواقع شلوغی بولوار به ضرر کسبه است چون مشتری‌ها جایی برای پارک خودرو پیدا نمی‌کنند یا ترافیک شدید آن‌ها را از آمدن به این محدوده منصرف می‌کند.

راه‌های جدید فرار از ترافیک

مدیر روابط عمومی سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: متأسفانه تغییرات صورت گرفته در بافت این بولوارها موجب شده تا برنامه ریزی‌های مدیریت ترافیک شهر دستخوش تغییر شود.

مجید بخت آزما می‌افزاید: طراحی پل‌های روگذر بلوار وکیل آباد در سال‌های قبل بر اساس بافت معابری از قبیل صیاد و هاشمیه صورت گرفته و پس از تکمیل پروژه تحویل مدیریت حمل و نقل شده که البته در آغاز بسیار به کمک ما آمد و در روانسازی ترافیک بولوار وکیل آباد مؤثر بود.

وی ادامه می‌دهد: اما پس از مدتی بافت منطقه از مسکونی یا تجاری خطی معمولی به ایجاد مجتمع‌های بزرگ تجاری تغییر شکل یافت و همین امر موجب افزایش ترددها در این مسیرها شد و در حال حاضر نیز تمام تلاش کارشناسان ترافیکی معطوف به یافتن راه‌هایی برای روانسازی ترافیک است چرا که با شرایط موجود نمی‌توان به گزینه هایی چون ایجاد معابر فرعی فکر کرد.

وی اظهار می‌دارد: یکی از برنامه‌های در دست اجرا که از مدت‌ها قبل آغاز شده اطلاع رسانی میدانی در مسیر بولوار وکیل آباد است تا رانندگان بدانند می‌توانند از مسیر بولوارهای لادن و اقبال به پیروزی یا فکوری دسترسی داشته باشند چرا که متأسفانه در بیشتر موارد شاهد این هستیم که رانندگان یک مسیر دائمی را برای تردد انتخاب می‌کنند و به مسیرهای جایگزین فکر نمی‌کنند،

بنابراین در تلاش برای آموزش ضمنی این نکته هستیم که رانندگان خودشان به تحلیل ذهنی پرداخته و زمان تردد و مسیر تردد خود را تغییر دهند تا در زمان کمتری به مقصد خود برسند.

بخت آزما نیز عامل اصلی ترافیک ایجاد شده در بولوار صیاد و هاشمیه را ساخت مجتمع‌های تجاری در این معابر می‌داند و بطور مثال از ساخت مجتمع در حاشیه میدان گلایه دارد و معتقد است وجود چنین مراکزی عاملی می‌شود تا ترافیک معبر اصلی با وقفه روبه‌رو شود و در زمان‌های پرتردد به کندی نزدیک به توقف برسد.

وی در نهایت به شهروندان توصیه می‌کند، ابتدا مسیرهای فرعی دسترسی به مقاصد خود را شناسایی کنند و با اندکی تغییر زمان تردد سعی کنند در زمان‌های کم ترافیک از مسیر عبور نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.