کرج- در حالی که از مراکز تفریحی و گردشگری به عنوان یکی از شاخصه های یک شهر بانشاط یاد می شود اما کلانشهر کرج بنابه دلایل مختلف از این موهبت کم بهره است و شهروندان انتخاب های اندکی برای گذران اوقات فراغت خود دارند.

قدس آنلاین- گروه استان ها- مجتبی علی مردانی: در سال های نه چندان دور که شهرکرج جمعیت کمتری را در خود جای داده بود بوستان شهید چمران به عنوان یک مرکز تفرجگاهی بزرگ پاسخگوی همه نیازهای شهروندان بود.

در ایام پایانی هفته و روزهای تعطیل این بوستان شهری پذیرای خیل زیادی از خانواده ها از نقاط مختلف شهر بود و با توجه محدودیت خودروها و تردد آسان در معابر شهری حضور مردم در این پارک مصائبی به همراه نداشت.

اما با بالارفتن میزان مهاجرت به کرج و افزایش نرخ جمعیت دیگر بوستان مرکزی شهر کرج پاسخگوی نیاز شهروندان نیست و برای پاسخگویی به انتظارت عمومی باید نسبت به توسعه وایجاد مراکز جدید اقدام شود.

البته در سال های اخیر اقدامات موثر وخوبی چون ایجاد واحداث بوستان جهان نما ودهکده گردشگری باغستان رقم خورده  ودر کنار آن ده ها بوستان کوچک وبزرگ محله ای در نقاط مختلف شهر ایجاد شده اما همچنان در ایام پایانی هفته می توان شاهد تراکم جمعیتی بالا در فضاهای موجود شهری بود.

در مناطق بالادست کرج وبرای جبران مراکز تفرجگاهی قرار بود مرکز تفریحی کوهستان بیجی از سوی شهرداری کرج در دامنه کوه عظیمیه احداث شود اما این پروژه نیز در گام های اولیه احداث خود متوقف شده و به سرانجام خوبی نرسیده است تا ایام پایانی هفته شاهد تردد و سرگردانی خیل عظیمی از خودروها در این منطقه والبته بی پاسخ ماندن نیاز آنها باشیم.

از سوی دیگر برخی طرح های توسعه ای اماکن موجود نیز علیرغم انجام بخشی از کار متوقف شده و ظرفیت های موجود برای ارتقا خدمات دهی به شهروندان بلاتکلیف مانده است.

نمونه بارز این موضوع ایجاد دریاچه مصنوعی پارک شهید چمران است که پس از انجام بخشی از کار نیمه تمام رها شده و زمان مشخصی برای تکمیل آن تعیین نشده است.

ساخت وسازهای فراوان سال های اخیر در کنار برخی تعرض ها به باغات وفضاهای سبز شهری سبب شده کرج از حیث توسعه مراکز تفرجگاهی دچار عقب ماندگی شود و علیرغم همه اقدامات ارزشمند مدیریت شهری در این سالها بخش زیادی از مطالبات مردم بر زمین بماند.

با همه محدودیتها و موانعی که بر سر راه توسعه مراکز تفریحی وجود دارد می توان با ایجاد تسهیلات لازم وبه کار گیری ظرفیت بخش خصوصی بر کیفیت و خدمات مراکز تفرجگاهی در کرج و حاشیه آن افزود و از آب وهوای مطلوب کوهستانی منطقه برای ارائه خدمات بهتر به مردم بهره گرفت.

در شهری که توسعه سرانه های فرهنگی ورزشی اش با غفلت و اهمال فراوان روبرو شده  و به هیچ عنوان پاسخگوی نیاز مردم وساکنانش نیست شاید توسعه مراکز تفرجگاهی بتواند گوشه ای از نیاز جامعه را پاسخگو باشد و محیطی سالم برای گذران اوقات فراغت جوانان و خانواده ها فراهم کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.