قدس انلاین : مدیر کل کمیته امداد خراسان رضوی گفت: صدقه سیاسی نداریم و پولی که مردم برای کمک به نیازمندان می پردازند برگرفته از اعتقادات و نوع دوستی آنها است.

صدقه سیاسی نداریم/خودکفایی۶هزار مددجوی کمیته امداد در خراسان رضوی

حبیب الله آسوده در اولین روزهای سال ۹۷  مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان رضوی شد. او معتقد است کمیته امداد یک نهاد مردمی است که با تبلیغات معاندان نظام جایگاهش را از دست نمی دهد چرا که چیزی به عنوان صدقه سیاسی وجود ندارد و مردم براساس اعتقاداتشان صدقه می دهند.

همزمان با نخستین روزهای ماه مبارک رمضان دقایقی را با این مدیر استانی به گفتگو نشستیم تا از حمایت های کمیته امداد امام خمینی(ره) و برنامه های این نهاد در راستای محرومیت زدایی مطلع شویم.

طبق بخشی از ماده ۸۰ قانون برنامه ششم توسعه کشور باید عملکرد دولت به گونه ای باشد که در پایان برنامه برخی از آسیب های اجتماعی مانند طلاق، اعتیاد و کودکان خیابانی ۲۵ درصد نسبت به زمان آغاز برنامه، کاهش یابد برنامه کمیته امداد برای کمک به تحقق این قانون چیست؟

در کاهش آسیب های اجتماعی همه مسئول هستند و باید تلاش کنیم که به نتیجه مطلوب برسیم. به عنوان یک اصل مهم و اساسی باید خانواده، فرد و ساختار بخواهند که توسعه شکل بگیرد تا ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی کمتر شود.

اولین گام تعلیم و تربیت درست در حوزه آسیب های اجتماعی است و منظور از تعلیم یعنی آموزش در حوزه خانوادگی و اجتماعی، بنابراین باید همه دستگاه ها و وزارتخانه‌های مختلف که مرتبط به این موضوع هستند مکلف شوند و ما در کمیته امداد نیز این برنامه را داریم.

با توجه به قوانین و وضعیت موجود اولویت کمیته امداد کاهش آسیب‌های اجتماعی است که این کار از طریق اشتغال زایی و کمک به خانواده‌های بی سرپرست، بیمار و سالمند  انجام می شود.از منظر دینی هم تعالی، تکریم و حفظ عزت انسان‌ها در هر سه حوزه فردی، خانواده و ساختار اجتماعی از جمله فعالیت‌های که کمیته امداد با خدماتش انجام می‌دهد.

دستورالعمل تشکیل ستاد آسیب‌های اجتماعی مشهد در حال تدوین است و تقریبا هم شکل گرفته تا با شناسایی آسیب‌ها کارهای فرهنگی بیشتری انجام شود.

با توجه به اینکه به بحث اشتغال زایی اشاره کردید بفرمائید در این حوزه چه فعالیتی در دست اقدام است؟

سال جاری در حوزه اشتغال علاوه بر بودجه تبصره ۱۶، مبلغ هزار میلیارد ریال  تفاهم نامه امضاء شده که از این مبلغ ۳۰ درصد برای اشتغال فارغ التحصیلان نیازمند غیر تحت پوشش اختصاص یافته است. علاوه بر این تفاهم نامه، قرار است ۱۵ هزار فرصت شغلی از محل صندوق توسعه ملی به کمیته امداد اختصاص دهند.

همچنین وام‌های با میانگین ۲۵ میلیون تومان با کارمزد ۶ درصد در اختیار مردم روستایی استان قرار خواهد گرفت که تحقق این موضوع علاوه بر اینکه موجب کاهش مهاجرت و تولید ثروت و درآمد در روستاها می شود و کاهش آسیب‌های اجتماعی در کلانشهر مشهد را در پی خواهد داشت.

برنامه بعدی ما نیز تأمین مسکن محرومین است که تلاش می‌کنیم با مشارکت مردم و خیرین وضعیت موجود را ارتقاء دهیم چرا که تنها با بودجه‌های دولتی این مهم امکان پذیر نیست و با مشارکت مردم است که کاهش فقر تحقق پیدا می‌کند.

آیا دیگر نهادها و سازمان های مسئول در کاهش آسیب های اجتماعی به‌ویژه در حاشیه شهر مشهد  مشارکت لازم  و هماهنگ با کمیته امداد را دارند یا به صورت پراکنده فعالیت می‌کنند؟

 ستاد ساماندهی حاشیه شهر زیر نظر نماینده ولی فقیه استان  جلسه‌های منظمی را برگزار می‌کند و اینگونه نیست که نهادهای مربوط به صورت پراکنده کار کنند بلکه با یک برنامه واحد و منسجم در راستای ساماندهی حاشیه شهر فعالیت‌های مربوطه را انجام می‌دهند.

به عنوان نمونه در کنار آموزش و پرورش در موضوع کمک به محرومان و بازماندگان از تحصیل در مقاطع ابتدایی، همه بسیج شدند که دیگر بحث شاهد ترک تحصیل دانش‌آموزان نباشیم.

در راستای فرهنگ سازی و آموزش نیز یکی از برنامه‌های ما فعالیت  مددکاران فرهنگی  در کنار مددکارهای اجتماعی است تا در قالب طرح«مددکار فرهنگی خانواده» از ظرفیت خود مردم در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی استفاده شود.

برنامه کمیته امداد در ستاد ساماندهی حاشیه شهر در موضوع اشتغال مشخص است و در سال جاری نزدیک به هزار طرح اشتغال داریم که در قالب ستاد انجام می‌شود و نزدیک چهار هزار نفر اردوی یک روزه داریم که باید انجام دهیم.

انتظار می‌رود که رسانه‌ها اطلاع رسانی لازم را در رابطه با فعالیت‌های سازمان‌های مربوطه در ستاد ساماندهی شهر که همه تأثیرگذار هستند داشته باشند.

امید داریم این کانون در سال جاری به صورت شبکه‌ایی تقویت و تکثیر شود و در حوزه آموزش و مهارت آموزش اقداماتی را انجام دهیم.

رئیس کمیته امداد کشور چندی قبل از واگذاری ۵۰ هزار مسکن مهر به مددجویان کمیته امداد در سال جاری خبر داد اهداء  از این تعداد سهم خراسان رضوی چند مسکن است؟

این مهم مصوبه دولت است که ۵۰ هزار مسکن مهر در سراسر کشور به مددجویان کمیته امداد واگذار شود و پیش بینی شده بین ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ ظرفیت مسکن مهر برای خانواده‌های تحت پوشش خراسان رضوی وجود داشته باشد.

شناسایی خانواده هایی که مشمول دریافت این واحدهای مسکونی می شوند طبق چه معیاری انجام خواهد پذیرفت؟

در بعد تأمین مسکن چند ویژگی مهم است؛ اینکه مددجوی ما سرپرست خانوار دارد یا خیر و بعد جمعیتی خانوار و حتی جنسیت خانواده و دیگر موارد هم در نظر گرفته می‌شود و این بخشی از اقدامات مسکن مهر است.

همچنین بخشی از فعالیت ما در ساخت و ساز مسکن مهر است؛ به عنوان نمونه در سرخس ۵۰ واحد را آستان قدس در اختیار کمیته امداد قرار داده و عملیات ساخت را شروع کردیم که امیدواریم تا پایان سال به بهره برداری برسد و به همین میزان در درگز هم آستان قدس زمین واگذار کرده که رایزنی ‌های لازم با شهرداری انجام می‌شود تا به بهره‌برداری و نتیجه مطلوب برسیم.

آیا در مشهد هم تعداد مسکن مهر جهت مددجویان مشخص است؟

خیر؛ تنها می‌توانیم بگوییم واگذاری  هزار تا هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی در سطح استان در برنامه ما است.

معاندان نظام و انقلاب تبلیغات زیادی علیه کمیته امداد و سلب اعتماد مردم به این نهاد داشتند و دارند آیا این تبلیغات منفی تاثیری بر کمک های مردمی به کمیته امداد استان داشته است؟

معاندان از ابتدای انقلاب علیه نهادهای انقلابی به منظور بدبین کردن مردم به این نهادها تبلیغات داشتند اما مردم به دلیل خدماتی که از جانب این نهاد برگرفته از انقلاب ارائه می شود همچنان به کمیته امداد اعتماد دارند و هر کجا که به مردم مراجعه کردیم در سطوح مختلف به محرومان کمک کردند و ما را تنها نگذاشتند.

درخصوص  کمک های مردمی هم در صدقه‌ها و زکات و هم در طرح اکرام رشد ۳۰ الی ۴۰ درصدی کمک های مردمی را داشتیم به‌ویژه که مردم صدقه‌های خود را بر اساس اعتقادت می‌دهند و نه از دید سیاسی لذا ما صدقه سیاسی نداریم و صدقه ای که مردم برای کمک به هموطنانشان می پردازند برگفته از اعتقادات و نوع دوستی آنها است.

خدا را شاکریم که از شروع انقلاب تا کنون کاهش در کمک های مردمی نداشته ایم هر چند که در جاهایی ضعف از ما است که نتوانستیم کارها و خدمات‌مان را خوب اطلاع رسانی کنیم.

باید در زمینه مشارکت مردمی و جذب خیرین بیشتر کار کنیم و حتی ما حاضریم سهم خودمان را کمک کنیم اما همان مجموعه به اسم خودش تمام کند چرا هدف این است که مشکل فقر حل شود.

برخی از نیروهای قراردادی کمیته امداد از کم بودن حقوق و مزایایی که دارند ابراز نگرانی می کنند برای این تعداد از همکارانتان چه برنامه ای دارید؟

در سال جاری افزایش حق.ق نیروهای کمیته امداد در نظر گرفته شده و تسهیلاتی را هم فراهم کردیم و هر پاداشی که برای کارمند رسمی کمیته امداد پرداخت می شود برای نیروهای قراردادی هم به همان میزان پاداش در نظر گرفته می شود. اما برای افزایش کارایی نکته مهم این است که باید در کنار روزمزدی، کارمزدی را رشد و توسعه دهیم.

حداکثر زمانی که یک مددجو را  تحت پوشش خدمات کمیته امداد قرار می گیرد چقدر است؟

کسانی که شرایط توانمند سازی را دارند در یک بازه زمانی معین توانمند  و از چرخه  حمایت حذف می‌شوند و در استان تا کنون حدود شش هزار نفر خودکفا و از چرخه امداد خارج شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.