قدس انلاین : مدیر آمار تحلیل و ارزیابی عملکرد شهرداری مشهد گفت: بافت فرسوده شهر مشهد نیازمند برنامه‌ریزی و مداخله هماهنگی برای سامان‌یابی است.

بافت فرسوده شهر مشهد نیازمند برنامه‌ریزی و هماهنگی
 حسین عبدالله‌زاده با اشاره به اینکه بافت‌های فرسوده شهری به عنوان محدوده‌های آسیب‌پذیر در برابر مخاطرات طبیعی نیازمند برنامه‌ریزی و مداخله هماهنگی برای سامان‌یابی هستند، گفت: یکی از مهم‌ترین، مزایای بهسازی و نوسازی بافت‌های شهری حفظ و صیانت از سرمایه و منابع انسانی و کاهش صدمات و تلفات از زلزله است که با هیچ معیاری قابل ارزش گذاری نیست.

وی افزود: در کنار این بهینه‌سازی، استفاده از زمین با ارتقاء شاخص نفر در هکتار و کاهش اراضی بایر و رها شده در درون شهر‌ها به استفاده از ظرفیت بالای جمعیت پذیری مناطق یاد شده منجر می‌شود.

مدیر آمار تحلیل و ارزیابی عملکرد شهرداری مشهد گفت: از این رو مدیریت آمار، تحلیل و ارزیابی عملکرد، در جلساتی که با همکاران مدیریت ساماندهی بافت فرسوده و سکونت گاه‌های غیررسمی داشته و انطباق نقشه‌های مصوب بافت‌های فرسوده و نقشه‌های جمعیتی دریافتی از مرکز آمار ایران، اقدام به استخراج اطلاعات پهنه‌های بافت‌های فرسوده شهر مشهد به تفکیک مناطق، نواحی و محلات کرد که گزارشی از آن طبق اطلاعات سرشماری سال ۹۵ منتشر شده است.

عبدالله‌زاده در ادامه ضمن ارایه تعریفی از بافت فرسوده شهری، آمار و اطلاعاتی از بافت فرسوده مشهد اعلام کرد و گفت: بافت فرسوده شهری به عرصه‌هایی از محدوده قانونی شهر‌ها اطلاق می‌شود که به دلیل فرسودگی کالبدی، عدم برخورداری مناسب از دسترسی سواره، تاسیسات و خدمات و زیرساخت‌های شهری آسیب‌پذیر بوده و از ارزش مکانی، محیطی و اقتصادی نازلی برخوردارند.

وی ادامه داد: این بافت‌ها به دلیل فقر ساکنان و مالکان آن‌ها امکان نوسازی خود به خودی را نداشته و نیز سرمایه‌گذاران انگیزه‌ای جهت سرمایه‌گذاری در آن ندارند.

مدیر آمار تحلیل و ارزیابی عملکرد شهرداری مشهد افزود: بافت‌های فرسوده به سبب فرسودگی در کلیت با یک دیگر وجوه مشترکی دارند که می‌توان در تقسیم‌بندی به سه نوع بافت‌های دارای میراث فرهنگی، بافت‌های شهری (فاقد میراث شهری) و بافت‌های حاشیه‌ای (سکونت گاه‌های غیررسمی) را نام برد.

وی در باره‌ی آمار مربوط به بافت‌های فرسوده مشهد گفت: براساس سرشماری سال ۹۵، مشهد دارای ۳ میلیون و ۵۷ هزار و ۶۷۹ نفر جمعیت است که ۵۱۹ هزار و ۹۲۴ نفر از این تعداد در ۲۷ پهنه بافت‌های فرسوده ساکن اند که این پهنه‌ها در ۱۲ منطقه، ۲۱ ناحیه و ۵۳ محله توزیع شده است.

عبدالله‌زاده با تاکید بر لزوم تغییر نگاه در زمینه احیای بافت‌های فرسوده، گفت: همیشه نباید از تخریب و بازسازی صحبت کرد، بلکه باید نگاهی هم به بهسازی و نوسازی داشته باشیم و امید است که انجام این گونه گزارش‌های آماری موردی بتواند در مطالعات پایلوت و انجام پروژه‌های بهسازی و ساماندهی بافت‌ها فرسوده شهری به اجرا درآید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.