سخنگوی کمیسیون قضایی درباره آخرین وضعیت لایحه پارلمو اظهار داشت: کمیسیون قضایی در جلسه روز سه شنبه ( ۱ خرداد) درباره لایحه پالرمو رأی‌گیری کرد و دو سوم اعضای کمیسیون رأی به این دادند که لایحه پالرمو و پنج شرط جدید آن و اصلاحاتی که دولت در متن معاهده انجام داده، روز یکشنبه هفته آینده ( ۶ خرداد) برای تصویب به صحن علنی مجلس بیاید.

لایحه پالرمو ۶ خرداد ماه دوباره در مجلس به رأی گذاشته می‌شود

قدس آنلاین / مینا افرازه: برخی رسانه‌ها از جمله خبرگزاری تسنیم از احتمال ارسال لایحه پالرمو به شورای نگهبان پس از رفع ایرادات ترجمه‌ای در کمیسیون قضایی و حقوقی بدون بررسی مجدد در صحن علنی  مجلس خبر دادند.  این در حالی است که باید بر اساس روند آئین نامه داخلی مجلس اصلاحیه لایحه پالرمو که در کمیسیون قضائی مورد بررسی قرار گرفت برای تصویب به صحن علنی ارجاع شود.  لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی موسوم به پالرمو از سوی مجلس شورای اسلامی تصویب و به شورای نگهبان ارسال شده بود اما شورای نگهبان درباره این لایحه عنوان کرد که ایرادات ترجمه‌ای و اشتباه محتوایی دارد.  

بر اساس برخی منابع خبری، این لایحه روز یکشنبه هفته جاری بدون تصویب دوباره آن در صحن علنی مجلس به شورای نگهبان ارسال شده است. صحت و سقم این خبر را از سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس جویا شدیم و حجت الاسلام نوروزی در این باره توضیحاتی به قدس آنلاین ارائه داد.

سخنگوی کمیسیون قضایی درباره آخرین وضعیت لایحه پارلمو اظهار داشت: کمیسیون قضایی در جلسه روز سه شنبه ( ۱ خرداد) درباره لایحه پالرمو رأی گیری کرد و دو سوم اعضای کمیسیون رأی موافق به این دادند که لایحه پالرمو و پنج شرط جدید آن و اصلاحاتی که دولت در متن معاهده انجام داده، روز یکشنبه هفته آینده ( ۶ خرداد) برای تصویب به صحن علنی مجلس بیاید و پس از رای گیری در صحن به شورای نگهبان ارجاع شود.

حسن نوروزی همچنین گفت: البته قبل از این تصمیم جدید، ابتدا در جلسه روز یکشنبه ۳۰ اردیبشهت کمیسیون قضائی عنوان شد ترجمه قبلی که به شورای نگهبان ارجاع شده ایرادات فاحشی ندارد و لایحه پالرمو بدون ارسال به صحن مستقیما به شورای نگهبان ارجاع شود، اما بنابر تصمیمی که اعضای کمیسیون گرفتند بنا شد تا لایحه یکشنبه هفته آینده ۶ خرداد برای گذراندن مراحل تصویب به صحن بیاید.

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم اصفهان بر این باور است که اگر کمیسیون  قضائی اصلاحات مورد نظر را انجام داده باشد این لایحه هنوز به صحن نیامده بنابراین نباید به شورای نگهبان ارجاع شود. طبیعتا از نظر قانون آئین نامه‌ای مجلس چنین کاری نمی‌تواند صورت بگیرد زیرا زمانی که برخی مواد کنوانسیون پالرمو را دچار ایرادات محتوایی و مغایر با متن اصلی دانسته شد باید مراحل اصلاح طی و روند تصویب آن دوباره طی شود.

همچنین محمد جواد ابطحی نماینده مردم خمینی شهر هم در این باره تصریح کرد که اگر کمیسیون قضائی متن اصلاحی پالرمو را بدون اینکه به تصویب دوباره مجلس برسد به شورای نگهبان ارسال کند صراحتا خلاف قوانین آئین نامه‌ای عمل کرده و نمی‌تواند آنرا مستقیما به شورای نگهبان ارسال کند.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس همچنین افزود: هیچ گاه چنین اقدامی نباید صورت بگیرد زیرا به معنای دور زدن مجلس است و به هیچ وجه زیبنده هیئت رئیسه و ریاست مجلس نیست.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.