۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۱
کد خبر: 601946

در آستانه سوم خرداد

درسی که دفاع مقدس به دنیا داد

سرتیپ دوم ستاد محمد کاظم تارخ، فرمانده پیشین قرارگاه عملیاتی شمالشرق نزاجا و ارشد ارتش در شمالشرق

امنیت واژه‌ای است بسیار بامعنا در فرهنگ لغت فارسی. امنیت به معنای در امان بودن، ایمنی، آرامش و آسودگی است و به کلیه اقداماتی اطلاق می‌شود که به منظور جلوگیری از عملیات و تحریکات دشمن علیه منابع، صنایع و تأسیسات خودی بعمل می‌آید.

مؤلفه‌های زیادی امنیت ساز می‌باشند که از آن جمله می‌توان به قدرت نظامی و فرهنگ ملی کشور اشاره داشت. در این سرزمین فرهنگ بیگانه ستیزی همچنان از پی اعصار و قرون پرتوافشانی می‌کند و ملتی بزرگ که با تمدنی کهن پیوسته در مقابل بیگانه و متجاوز پایدار و مقاوم بوده است را نشان می‌دهد. تاریخ کهن سرزمین ما ایران حاکی از صحنه‌های زیبایی از دفاع جانانه این مردم در مقابل تجاوز بیگانگان است.

ملت قهرمان ایران در نیم قرن اخیر بار دیگر اراده خویش را بر متجاوزی که همه گونه حمایت می‌شد و از زمین و هوا و دریا به مرزهای این سرزمین عزیز یورش آورده بود تحمیل کرد، تا امنیت این کشور پایدار باشد؛ تا آرامش و آسایش این سرزمین برقرار باشد.

ملت مدافع ایران اسلامی طی هشت سال دفاع و آن هم دفاع مقدس به دنیا نشان داد که با اتکال به خداوند و تحت رهبری‌های بنیانگزار نظام اسلامی امام امت(ره) برای امنیت خویش با دشمنان و متجاوزان می‌جنگند، اما خلاف شئونات انسانی و اسلامی عمل نمی‌کند.

ملت قهرمان ایران و نیروهای مسلح اعم از ارتش توانمند، سپاه جان برکف، بسیجیان دریادل در دفاع خود پیروز و سربلند بودند چون اجازه ندادند دشمن بعثی به اهداف خود برسد. پایداری و استقامت آن‌ها باعث گردید که «سردار قادسیه» نگون بخت گردد و به حقانیت ملت شریف ایران گردن نهد.

این پیروزی اعتبار بزرگی برای ایران و ایرانیان ایجاد کرد که آثار آن در طول زمان خود را نشان خواهد داد.

یکی از آثار و علائم دفاع مقدس ایجاد بازدارندگی است. بازدارندگی به این معنا که دیگران هوس تهاجم پیدا نکنند و در سر سودای هجوم به ایران عزیز نداشته باشند.

میهن اسلامی ما امروز به برکت شهادت شهیدانش، ایثار ایثارگرانش، رزم رزمندگانش و آزادگی آزادگانش امنیت بسیار خوبی دارد.

با نگاهی به فرا سوی مرزهای غربی و شرقی و حتی مرزهای دریایی خود پی می‌بریم که با عنایت خداوند بزرگ و تلاش گسترده و شبانه روزی نیروهای نظامی، انتظامی و اطلاعاتی امنیت در اقصی نقاط کشور به نحو شایسته‌ای وجود دارد.

در طول سال‌های پس از جنگ تحمیلی و در آغاز سی امین سالگرد این جنگ دشمنان با ترفندها و شیوه‌های مختلف خواستند که به اهداف شوم نائل آیند، اما درسی که دفاع مقدس به دنیا داد آنان را ناامید ساخت.

در طی سالیان گذشته دشمنان هرآنچه می‌توانستند انجام دادند. لیکن در برابر بزرگی این ملت ناکام شدند. امروز مرزهای میهن اسلامی به یمن وجود بیداردلان مرزبانی و هوشیاران ارتش جمهوری اسلامی ایران که از حریم مرزهای وطن در زمین وهوا و دریا پاسداری می‌دهند در امنیت کامل قرار دارد و اجازه هیچ گونه تهدید خارجی از آن سوی مرزها داده نمی‌شود.

هم اینک جوانان ایران اسلامی با حضور مؤثر خویش در عراق و سوریه و نبرد با ستیزه جویان تکفیری در افزایش ضریب امنیت کشور کمک شایانی می‌نمایند.

(حلب، حمص، دیرالزور، موصل) و مناطق دیگر در این دو کشور با کمک و یاری نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران آزاد گردیده و گروه‌های تندرو سلفی مورد ضربه واقع شده و متواری گردیده‌اند. ایستادگی مردم این دو کشور و سایر کشورهای اسلامی در مقابل این گروه‌های سلفی هم از جمله درس‌هایی است که مردم این کشورها از دفاع مقدس جانانه ملت ما گرفته‌اند.

جمهوری اسلامی ایران در زمان حاضر با دارا بودن قدرت نظامی، سیاسی، اجتماعی و اِعمال حاکمیت در امور داخلی و خارجی خود در مقابل بیگانگان و دشمنان امنیت ملی خود را پاس می‌دارد و از هرگونه اقدام عملیاتی که به منظور تضعیف کشور و یا انهدام حکومت و منافع ملی از سوی دشمنان باشد جلوگیری خواهد کرد.

والسلام

 *مشاور امنیتی- انتظامی استانداری خراسان رضوی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.