قدس آنلاین- محمود مصدق: معاون وزیر تعاون با ابراز تأسف از کاهش حمایت‌های دولت از تعاونی‌های مرزنشین طی دو سال اخیر گفت: قطعاً حمایت‌ها از تعاونی‌های مرز نشین بار دیگرافزایش می‌یابد.

ارائه پیشنهاد تأسیس تعاونی‌های اعتبار روستایی به بانک مرکزی

سید حمید کلانتری صبح امروز و در نشست خبری گفت: هرچند حمایت و ارائه تسهیلات به تعاونی‌های مرزنشین همواره در دستور کار دولت بوده است اما طی دو سال گذشته شاهد کاهش بخشی از معافیت‌های تعاونی‌های مرزنشین بوده‌ایم که با همکاری وزارت کشور و وزارت صنعت در قالب کارگروهی مشترک این حمایت‌ها احیا می‌شوند.

وی با اشاره به نقش اقتصاد تعاونی جهت بسط عدالت و فقرزدایی در جامعه گفت: بر این توسعه تعاونی‌ها در راستای فقرزدایی یکی از برنامه‌های جدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سال 97 است.

وی با بیان وجود دو رویکرد جهت فقرزدایی در جامعه تصریح کرد: رویکرد نخست آن است که خانواده‌های نیازمند به صورت مستقیم و کمک‌های نقدی حمایت شوند که تجربه نشان داده است این رویکرد درستی نیست و نمی‌تواند پاسخگو باشد. اما رویکرد دوم به توانمندسازی افراد و خانواده‌های فقیر تأکید دارد که در این راستا می‌خواهیم با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و تشکیل تعاونی‌ها، این گونه افراد و خانواده‌ها در قالب تعاونی‌ها فعالیت اقتصادی کنند تا حمایت‌ها به جای اشخاص در قالب تعاونی صورت گیرد این گونه نتیجه حمایت‌ها به توانمندسازی افراد منجر می‌شود.

وی تعاونی‌های فراگیر ملی، تعاونی‌های روستایی و تعاونی‌های مرزنشین را در مبارزه با فقر بسیارمؤثر دانست و گفت: امسال این تعاونی‌ها و همچنین تعاونی‌های زنان و روستائیان و تعاونی‌های صنایع دستی در قالب طرح تقویت توانمندسازی تعاونی‌ها مورد حمایت بیشتر قرار می‌گیرند.

کلانتری در پاسخ به سؤالی درباره آخرین وضعیت تأسیس بانک تخصصی در حوزه تعاون گفت: از آنجایی که برخی از مؤسسات اعتباری از مسیر اصلی‌شان خارج شدند لذا فرایند صدور مجوز برای تأسیس بانک تعاونی از سوی بانک مرکزی به تعویق افتاد اما پیشنهاد تأسیس تعاونی‌های اعتبار روستایی را به بانک مرکزی ارائه کردیم تا پشتوانه فعالیت‌های اقتصادی تعاونی‌ها باشد که البته بانک مرکزی با کلیت آن موافق است فقط برای صدور مجوز می‌خواهد ابتدا مشکل مؤسسات اعتباری حل شود و بعد در این زمنیه اقدام کند.

کلانتری سپس با تأکید بر حمایت از کالای ایرانی از برگزاری نمایشگاه عرضه کالای ایرانی در محل مصلای تهران طی سه ماه تابستان امسال خبر داد و گفت: این نمایشگاه فرصتی برای ارائه توانمندی‌های تولیدکنندگان کالاهای ساخت داخل است.

وی در خصوص آخرین وضعیت طرح پرداخت تسهیلات به متقاضیان کارهم گفت: اشتغال زایی مورد حمایت دولت است و برای این منظور امسال از محل صندوق توسعه ملی یک و نیم میلیارد دلار اختصاص یافته که تا کنون نیمی‌از این در اختیار بانک‌ها و مؤسسات عامل اجرای طرح قرار گرفته که 40 درصد از این رقم درمرحله پرداخت است، ضمن این تا پایان شهریور کل مبلغ یک و نیم میلیارد درلا به بانک‌ها تخصیص داده می‌شود.

وی سپس به عملکرد معاونت امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سال 96 پرداخت و گفت: در سال گذشته ۴۱۴۰ تعاونی جدید تأسیس شد که این رقم در مقایسه با سال 95 رشد 9 درصدی داشته است، ضمن این که این تعاونی‌ها ظرفیت اشتغال‌زایی برای 68 هزار نفر ایجاد کرده است. وی در خاتمه به بحث تعاونی‌های مسکن پرداخت و گفت: سال گذشته ۷۴۰ هزار واحد مسکن مهر در قالب تعاونی‌های مسکن ساماندهی شده است که 140 هزار واحد آن به اتمام رسیده و پیشرفت فیزیکی 6500 واحد مسکن مهر نیز در قالبت تعاونی‌ها ۸۵ درصد بوده است که ان شاءا... امسال تکمیل می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.