قدس آنلاین: تکتم بهاردوست: «افطاری» هسته‌ اصلی و نقطه‌ کانونی بهره‌برداری اجتماعی از ویژگی‌های ممتاز ماه مبارک رمضان است زمانی که به گفته قرآن شیطان دربند است و دل‌ها و جان‌ها آماده‌تر از هر زمان دیگری برای قرارگرفتن در مسیر الی‌الله است.

 افطاری ساده مساجد،سفره هایی که دیگر درمشهد پهن نمیشود/ شهرداری ، امورمساجدواوقاف،هیچ سازمانی با خیران همراهی نمیکند

 موضوع افطاری دادن به روزه داران یکی از سنت های سابقه دار اسلامی است که در تمامی اعصار و قرون مورد اهتمام مسلمانان بوده و نه نتها در زمان پیامبر (ص)و ائمه معصومین (ع) رایج بوده، بلکه در عصرهای دیگر نیز همچنان به قوت خود باقی است.

افطاری های ساده مساجد

از جمله سنت‌های پسندیده‌ای که مدتی است در کشور ما رایج شده است، موضوع «افطاری ساده» است. رهبر معظم انقلاب در خطبه‌های نماز عید فطر سال ۹۲ ضمن تأکید بر این سنت حسنه، خواستار توجه مردم به آن شدند .

پیرو این سخنان رهبری بود که بسیاری از مسوولان مساجد برآن شدند تا میزبان افطاریهای ساده برای نمازگزارانی باشند که بادهان روزه مقابل درگاه احدیت می ایستند. برگزاری این افطاری ها در مساجاد با حضورنمازگزاران در کنار یکدیگر بر سر یک سفره، دلها را به یکدیگر نزدیک و سادگی سفره اطعام زیبایی بسیار بیشتری به این سنت حسنه میبخشید.

در این میان نمی توان از نقش موثر جوانان در توزیع بسته های افطاری ساده در مساجد چشم پوشید چرا که  این همکاری  روحیه انجام کارهای خیر را تقویت و زمینه ساز مشارکت درکمک به هنوعان  و بویژه نیازمندان شد.

در سالهای قبل برخی سازمانها مانند سازمان تبلیغات اسلامی و شهرداری مشهد از جاهایی بودند که در برپایی سفره های ساده افطاری به همراه خیران وارد گود شده بودند و به عنوان مثال  توزیع روزانه ۳۰۰۰ هزار بسته افطاری را در منطق کم برخوردار برعهده گرفته بودند. ولی امسال خبری از برگزاری این نوع افطاری ها در هیچ مسجد و محلی نیست. در صدد بودیم ازمقامات مسوول بپرسیم که چرا امسال بساط برگزاری این سفره های پر خیر وبرکت افطاری جمع شده و چرا شهرداری مشهد و سازمان تبلیغات و سایر سازمانهای مرتبط بامساجد مانند اوقاف وامور خیریه امسال  در این زمینه فعالتی ندارد . اول سراغ  هادی بختیاری معاون فرهنگی شهرداری مشهد راگرفتیم  که شنیدیم ایشان تمایلی برای گفتگو با هیچ رسانه ای را ندارند.سازمان اوقاف وامورخیریه هم هیچ مسوولیتی را نمیپذیردو خیلی محترمانه میگوید که مساله به ما ربطی ندارد ودرنهایت هم خبرنگار ما را به شماره ای حواله میدهد که کسی انسوی خط حضورندارد تا پاسخگو باشد.

اما هر ساله بجز شهرداری خیرین هم در برگزاری سفره های افطاری در مساجد و چندین و چند بقعه متبرکه شریک و سهیم بوده اند طرحی که ظاهرا زیر نظر امور مساجد انجام میشد و امسال به فراموشی سپرده شده است. در حالیکه اوقاف و امور خیریه اعلام کرد برگزاری این گونه سفره ه ا ربطی به این سازمان ندارد و زیر نظر امور مساجد است . حجت الاسلام محمد احمدزاده مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی از تهیه هزار و ۱۰۰ بسته افطاری خشک از محل موقوفات و کمک خیرین در قالب طرح ضیافت الهی  و توزیع در مناطق محروم خبر داد و گفت: امسال  همین  بسته های افطاری خشک توزیع خواهد شد.

این درحالی است که البته هنوز در برخی مساجد شاهد توزیع افطاریهای ساده هستیم اما نه با کمک شهرداری و سایر سازمانهای مسوول ، بلکه این تنها خیرین هستند که درکنار مسوولان مساجد همچنان از روزه داران مشهدی پذیرایی میکنند . اهمیت برپا ساختن سفره های افطاری ساده فقط توزیع چای و خرما یا نان وپنیر وسبزی میان نماز گزاران نیست بلکه این سفره های هرچند ساده باعث جذب مردم به مسانجدو مشارکت انها درسایر امور میشود که سنگ بنای جامعه اسلامی را میگذارد.

البته برخی مقامهای مسوول هنوزدغدغه هایی غیر از دلار وبودجه ودرامد دارند ازجمله شهردار منطقه یک مشهد .جواد اصغری میگوید: در طرح «یک افطاری ساده»، هم‌زمان با نماز مغرب و عشاء افرادی که علاقه‌مند به دادن افطاری به شهروندان هستند؛ در حد توان خود پذیرایی را برای آنان فراهم می‌کنند.وی با اشاره به اینکه این طرح به همت مساجد و با مشارکت شهروندان اجرا می‌شود، گفت: خوشبختانه این طرح در مساجد با استقبال شهروندان روبرو شده و هر شب افراد زیادی برای دادن افطاری درحد توان خود اعلام آمادگی می‌کنند.
شهردار منطقه یک مشهد مقدس با اعلام اینکه در طرح «یک افطاری ساده» حتی برخی از افراد با یک خرما از شهروندان پذیرایی می‌کنند، افزود: در این طرح می‌خواهیم موقعیتی فراهم کنیم تا تمامی افراد بتوانند در افطاری دادن به دیگر شهروندان سهیم باشند.
اصغری با اشاره به مساجد فعال در این طرح، افزود: مساجد قبا، سجاد، ولیعصر، غدیر بابا علی، هجرت، سناباد، صاحب الزمان(عج)، حضرت رقیه(س)، جامع رضوی آبکوه، المهدی، پنج تن آل عبا، المنتظرامام رضا (ع)، حیدریها، مجتمع فرهنگی مذهبی بنی فاطمه و حسینیه جوانان بنی هاشم از جمله مکان‌های اجرای این طرح هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.