همدان- معاون امور اجتماعی بهزیستی استان همدان گفت :۱۰۸ نیروی متخصص در اورژانس اجتمامی استان همدان فعال هستند.

فعالیت ۱۰۸ نیروی متخصص در اورژانس اجتماعی استان همدان
به گزارش قدس آنلاین ، مرکز مداخله در بحران فردی، خانوادگی و اجتماعی شهرستان همدان (اورژانس اجتماعی) مرکز سطح یک استان همدان از لحاظ ارائه خدمات اجتماعی است.
این مرکز تشکیل شده از تیم‌های تخصصی شامل دو تیم تخصصی اعم از مددکار اجتماعی و مشاوره است و یک تیم سوم مستقر در خانه‌های امن(خوابگاه اورژانس اجتماعی) برای زنان و دختران در معرض آسیب است که به طور کاملاً رایگان در این مرکز خدمات مختلف اجتماعی را در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی ارائه می‌دهند.
در این مرکز علاوه بر تیم‌های تخصصی، پزشک اورژانس اجتماعی وظیفه غربالگری افراد وارد شده به خوابگاه مرکز مداخله در بحران را از نظر تست بیماری‌های هپاتیت، ایدز و موارد مورد نیاز را مورد بررسی قرار می‌دهند.
در مرکز اورژانس اجتماعی همدان نیز پنج خط فعال در خطوط تماس ۱۲۳ در دو شیفت کاری صبح و بعدازظهر فعال هستند که موارد حساس توسط نیروی انتظامی با حکم قضایی برای رسیدگی به مراحل بعدی ارجاع داده می‌شوند.
حضور ۱۰۸ نیروی متخصص در اورژانس استان همدان
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان همدان در حاشیه بازدید از مرکز مداخله در بحران فردی، خانوادگی و اجتماعی شهرستان همدان با بیان اینکه در استان همدان هشت مرکز اورژانس اجتماعی در شهرستان‌های مختلف استان فعال است، اظهار کرد: اورژانس‌های شهرستان‌های همدان به عنوان اورژانس سطح ۲ زیرمجموعه مرکز مداخله در بحران همدان هستند.
جمشید شیران در خصوص فعالیت‌های مرکز مداخله در بحران فردی، خانوادگی و اجتماعی شهرستان همدان (اورژانس اجتماعی)  که شامل خطوط تماس ۱۲۳ است، افزود: تیم‌های سیار خطوط اورژانس اجتماعی حضوری به صورت روزانه و هفتگی از مناطق و سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه همدان بازدید می‌کنند.
وی ادامه داد: از ویژگی‌های مهم تیم سیار خطوط  ۱۲۳ (اورژانس اجتماعی) تخصصی بودن، به موقع عمل کردن و در دسترس بودن این تیم‌های سیار در سطح شهر است.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان همدان با بیان اینکه راه‌اندازی تیم‌های سیار اورژانس اجتماعی با این هدف فعال است که مداخلات اجتماعی فرد آسیب‌دیده در خانواده و جامعه جایگزین مداخله نظامی و انتظامی شود، گفت: این اقدام می‌تواند در پیشگیری از وقوع جرم در جامعه نقش مهمی را ایفا کند.
وی با اشاره به خدمات اورژانس اجتماعی طی سال گذشته و دو ماهه امسال خاطرنشان کرد: در مجموعه اورژانس اجتماعی کل استان ۱۰۸ نیروی متخصص داریم که شامل مددکاران اجتماعی، روانشناسان، کارشناسان حقوقی، علوم اجتماعی و علوم تربیتی هستند که براساس وظایف خود در این مرکز خدمات‌دهی می‌کنند که ۳۹ نیرو مختص شهرستان همدان است.
شیران اضافه کرد: سال گذشته تعداد پذیرش خطوط ۱۲۳ اورژانس اجتماعی در استان ۳۲ هزار و ۲۷۲ نفر بوده که تعداد افراد پذیرش شده در شهرستان همدان ۱۳ هزار و ۹۴۹ نفر بوده است.
وی در خصوص تعداد خدمات تخصصی ارائه شده در اورژانس استان همدان یادآور شد: ۸۷ هزار و ۹۶۳ نفر از خدمات تخصصی اورژانس اجتماعی همدان خدمت دریافت کرده‌اند که سهم شهرستان همدان ۴۳ هزار و ۴۴۶ مورد بوده است.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان همدان با بیان اینکه تعداد پذیرش امور آسیب‌دیدگان اجتماعی(خانه‌های سلامت، بازپروری امن، مرکز آموزشی حمایتی کودک و خانواده) ۵ هزار و ۲۷۴ مورد در سال گذشته بوده است، بیان کرد: تعداد خدمات تخصصی به افراد آسیب‌دیده سال گذشته در استان همدان ۴۱ هزار و ۲۶۲ مورد بوده که سهم شهرستان همدان ۱۴ هزار و ۴۵۵ مورد است.
وی با اشاره به کل خدمات اورژانس اجتماعی در استان همدان که در مجموع ۱۲۹ هزار و  ۲۲۵ مورد بوده است پرداخت و گفت: سهم شهرستان همدان در ارائه خدمات اورژانس اجتماعی ۵۷ هزار و ۹۰۱ مورد است.
شیران با بیان اینکه گروه‌های هدف اورژانس اجتماعی شامل زوجین متقاضی طلاق و افراد دارای اختلافات حاد خانوادگی، زنان و دختران در معرض آسیب اجتماعی، افرادی که قصد و یا اقدام به خودکشی کردند،  کودکان خیابانی و کار، همسران و کودکان آسیب‌دیده و... هستند، تصریح کرد: بیشترین مراجعات و بالاترین تماس‌ها در ارتباط با اختلافات حاد خانوادگی است که  در سال گذشته یک هزار و ۲۲۱ تماس در این زمینه انجام شده است.
وی در خصوص خدمات اورژانس اجتماعی در دو ماهه سال جاری نیز خاطرنشان کرد: در طی دو ماهه گذشته به یک هزار و ۴۵۰ نفر خدمت داده شده که تماس با خطوط ۱۲۳ در همدان ۴۰۰ مورد بوده که از این تعداد ۱۱ مورد تماس غیرمرتبط بوده و ۹۶۶ مورد خدمات به افراد آسیب‌دیده با 
خودرو سیار در این دو ماه انجام شده است.
اقدامات اجتماع‌محور اورژانس اجتماعی در ۵ نقطه همدان
کارشناس مسوول مداخلات اورژانس اجتماعی بهزیستی استان همدان نیز با بیان اینکه کارشناسان حوزه آسیب‌های اجتماعی بهزیستی در ۵ نقطه از همدان که در معرض آسیب بیشتر قرار دارد کار اجتماع محور انجام‌می‌دهند، گفت: با همکاری خود افراد این مناطق آسیب‌های اجتماعی شناسایی می‌شود تا معضلات اجتماعی در این مناطق مورد کنترل و کاهش قرار گیرد.
ناصر شایگان در مورد آمارهای بالای ارائه شده درخصوص کودک آزاری و همسرآزاری در همدان افزود:  اطلاعات و خدماتی که در این زمینه به سازمان بهزیستی کشور ارائه شد به صورت خیلی بد منعکس شده بود و همین منجر به این تصور شده بود که آمار کودک آزاری در همدان بالاست.
وی با بیان اینکه آموزش‌های کارشناسان اورژانس اجتماعی همدان خوشبختانه در سطح بالایی در کشور قرار دارد، تصریح کرد: آمارهای بالای این بخش از اورژانس اجتماعی استان به دلیل تشخیص درست کارشناسان و عملکرد خوب در این حوزه است.
شایگان با بیان اینکه اولویت کاری سازمان بهزیستی بر اقشار آسیب‌پذیر جامعه زنان و کودکان تمرکز بیشتری دارد، خاطرنشان کرد: باید اطلاع  و آگاهی اقشار مختلف مردم در سطح جامعه در این زمینه افزایش یابد چراکه هر یک ازافراد جامعه در مقابل پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی وظیفه سنگینی را برعهده دارند.
مسوول حوزه آسیب‌های اجتماعی بهزیستی استان همدان نیز اظهار کرد: اورژانس اجتماعی سومین اورژانس بعد از اورژانس درمانی و انتظامی در کشور است که توسط کارشناسان و متخصصان ارائه خدمت می‌کند.
الهام آزادنام افزود: پایگاه‌های اجتماعی وظیفه دارند خدمات روانی اجتماعی را به مردم حاشیه شهر همدان برسانند که البته برنامه‌های اجتماع‌مدار با کمک و برای مردم اجرا می‌شود.
منبع فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.