اصفهان- یک متخصص تغذیه گفت: روزه داری باعث سلامت قلب و عروق، کاهش انباشتگی چربی های بدن و افزایش توان سیستم ایمنی بدن می‌شود.

روزه‌داری باعث سلامت قلب و کاهش انباشتگی چربی‌های بدن می‌شود

مطهر حیدری در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین  به فواید روزه داری و چگونگی تغذیه در ماه مبارک رمضان اشاره و تاکید کرد: روزه داری علاوه بر اثرات معنوی که بر روی افراد می‌گذارد، اثرات زیادی نیز بر جسم افراد دارد از جمله اینکه می تواند باعث سلامت دستگاه گوارش شود.

وی با اشاره به اثرات زیاد روانی روزه بر افراد، اظهارکرد: همین که فرد احساس گرسنگی را تجربه می کند، به یاد فقرا می‌افتد، اما متأسفانه این روزها سفره های افطار آنچنان رنگین شده که بیشتر به یاد ثروتمندان می افتیم و قطعاً نباید فراموش کنیم که چرا روزه داری می‌کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: یکی از فواید روزه‌داری اخلاق خوب است، اما از زمان ظهر به بعد و دو ساعت مانده به افطار، بیشتر افراد پرخاشگر و عصبانی می‌شوند و رفتارهای درستی از خود نشان نمی‌دهند، آنها  ادعا می کنند که اینگونه رفتارها به خاطر روزه‌داری بوده لست، در حالی که انسان روزه دار صبر و شکیبایی را تمرین می‌کنند.

وی ادامه داد: بی شک تغذیه صحیح و انتخاب صحیح نوع موادغذایی بر روی رفتار این افراد بسیار تاثیرگذار است.

حیدری با بیان اینکه برای وعده سحر، زمان بیدار شدن باید به گونه ای تنظیم شود که فرصت کافی برای مصرف مواد غذایی داشته باشیم، گفت: برخی افراد ۱۰ دقیقه مانده به اذان بیدار شده و با عجله و شتاب زیادی مواد غذایی را مصرف می کنند، در حالی که با عجله خوردن مواد غذایی درد شکم، نفخ و مشکلات گوارشی را تشدید می کند.

وی تاکید کرد: روزه داران باید نیم ساعت قبل از سحر بیدار شوند و غذا را به خوبی بجوند تا مشکلات گوارشی پیدا نکنند.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه برای کاهش تشنگی و گرسنگی در طول روز، انتخاب نوع مواد غذایی بسیار تأثیرگذار است، افزود: برای کاهش تشنگی باید از مصرف غذاهای سرخ کردنی شامل کوکو، کتلت، شامی یا هر ماده غذایی که روغن زیادی دارند، کمتر استفاده شود.

وی ادامه داد: مواد غذایی شور مثل خیار شور، زیتون شور، نمک و ادویه زیاد تشنگی را افزایش می دهد، همچنین مصرف گوشت قرمز در و وعده سحر بیشتر باعث تشنگی می شود و بهتر است از گوشت سفید استفاده شود.

حیدری به مصرف سبزیجات یا مواد غذایی فیبردار مثل حبوبات در وعده سحری تاکید و تصریح کرد: حبوبات آب را به خود جذب و باعث می شود فرد تا ساعت‌ها احساس تشنگی نداشته باشد.

وی گفت: لبنیات کم چرب، کاهو و گوجه در کاهش تشنگی بسیار مؤثر است، آب را در بدن حفظ می کند و آرام آرام احساس تشنگی به فرد دست می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.