خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ایرانی در جمع خبرنگاران نوشت که بسته اقتصادی پیشنهادی اروپا باید تا پایان ماه می ارائه شود و ایران نیز تا چند هفته آتی درباره ماندن در برجام تصمیم‌گیری می‌کند.

بسته پیشنهادی اروپا باید تا پایام ماه "می" ارائه شود

قدس آنلاین: یک مقام ارشد ایرانی امروز (جمعه) تأکید کرد که تهران از کشورهای اروپایی می‌خواهد تا بسته اقتصادی پیشنهادی برای مقابله با خروج آمریکا از برجام را تا پایان ماه جاری میلادی (می) ارائه دهند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» این مقام ایرانی (که نامش فاش نشد) پیش از دیدار با مقامات اروپایی، در گفت‌وگو با خبرنگاران در وین گفت: «انتظار داریم این بسته تا پایان ماه می (۱۰ خرداد) به دست ما برسد».

وی همچنین تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران طی چند هفته آتی، درباره باقی ماندن یا خروج از توافق هسته‌ای تصمیم‌گیری نهایی انجام می‌دهد.

این مقام ایرانی همچنین گفت اگر اروپایی‌ها از تحولات رخ‌داده حول برجام ناراضی بودند، جلسه‌ای در سطج وزیران تشکیل می‌دادند و تصمیم‌گیری می‌کردند.

وی اضافه کرد: «من شخصا خوش‌بین نیستم ولی تمام تلاش خود را انجام می‌دهم تا به نتیجه‌ای برسیم».

این مقام ایرانی همچین تاکید کرد که اقدامات اروپای‌ها در ذیل بسته اقتصادی پیشنهادی باید شامل تضمین خرید نفت و تداوم فعالیت سوئیفت بانکی برای ایران باشد.

در حالی که کشورهای باقی‌مانده در توافق هسته‌ای ایران، امروز (جمعه) برای اولین بار از زمان خروج آمریکا، دیدار می‌کنند اما دیپلمات‌های اروپایی تاثیر آن را محدود می‌دانند.

رویترز همچنین به نقل از یک مقام ایرانی که نامش را فاش نکرد، نوشت: «این یک دیدار بسیار مهم است که نشان می‌دهد دیگر طرف‌ها درباره برجام جدی هستند یا نه. همانطور که رهبر معظم ما فرمودند، متوجه خواهیم شد که اروپایی‌ها می‌توانند به ما تضمین‌های معتبر بدهند یا نه».

در جلسه امروز به میزبانی اتحادیه اروپا، مقامات ایرانی قصد دارند که از دولت‌های اروپایی برای تداوم حضور در برجام و تداوم بهره‌مندی ایران از عواید اقتصادی این توافق تضمین بگیرند.

محمد جواد ظریف روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت دولت در واکنش به انتشار اخباری مبنی بر توافق اتحادیه اروپا با چین و روسیه برای ارائه مشوق‌های مالی به ایران در بسته خود به ازای کاهش برنامه موشکی ایران، تأکید کرد بسته پیشنهادی اروپا در چارچوب برجام قرار است ارائه شود و مسائل خارج از برجام را شامل نخواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.