قدس انلاین : فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال شرق نزاجا گفت: صدام عملیات‌های روانی متعددی را در منطقه خرمشهر پیاده سازی کرد که منتج به نتیجه نشد.

رمزگشایی از عملیات فریب نیروهای خراسان
سوم خردادماه 61 در تاریخ ایران برای همیشه ثبت شده است، روزی که جوانان و غیورمردان ایرانی درس بزرگی به دشمن بعثی خود دادند و نشان دادند ذره‌ای تجاوز و تعدی به این خاک پاک می‌تواند چه عواقبی را به دنبال داشته باشد.

نیروهای خراسانی نیز در جریان عملیات بیت‌المقدس و آزادسازی خرمشهر نقش بارزی را ایفا کردند و به گفته مدیرکل حفظ و نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان رضوی 433 شهید سهم خراسان بزرگ از این عملیات بوده است.

در این میان به سراغ فردی رفتیم که خود این عملیات را تجربه کرده و درس‌های بزرگی از آن روز به یادگار برایش باقی مانده است. امیر سرتیپ دوم ستاد رضا آذریان که اینک فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال شرق نزاجا است خاطرات جالبی از آن روزها را بازگو می‌کند که در مصاحبه زیر آن را شاهد هستید:

***: به عنوان سوال نخست در مورد نقش و جایگاه نیروهای خراسانی در عملیات بیت المقدس توضیح دهید.

 آذریان: در عملیات بیت‌المقدس سه نیرو از ارتش، سپاه و جهاد خراسان بزرگ نقش بزرگی داشتند و این عملیات یکی از عملیات‌های بسیار بزرگ در یک منطقه بسیار مهم بود.صدام منطقه خرمشهر را به عنوان یک برگ برنده می‌دانست و تلاش زیادی برای حفظ آن کرد و با بردن کارشناسان زیادی به منطقه به ویژه از شوروی سابق، تحلیلی مبنی بر این موضوع داشت که ایران هرگز به هیچ عنوان نمی‌تواند خرمشهر را از عراق بگیرد.

***: عملیات روانی صدام و نیروهای بعثی نیز برای این عملیات بسیار زیاد بوده است؛ در این مورد نیز اگر خاطره خاصی دارید بفرمائید.

آذریان: بله. صدام هزینه‌های زیادی در خرمشهر صورت داد که یک نمونه آن تیرآهن‌ها و موانع خورشیدی بسیار زیاد بود، صدام در این منطقه نخل‌ها را آتش زد و موانع هلی‌برد و ضدهلی‌برد زیادی داشت و رزمندگان ما نیز با تجربه به دست آمده از عملیات‌های ثامن‌الائمه(ع) و فتح‌المبین و تدابیر حضرت امام راحل(ره) همزمان با شب ولادت امام علی(ع) با رمز یا علی بن ابیطالب عملیات را با هدف آزادسازی خرمشهر قهرمان آغاز کردند.

 ارتشیان و سپاهیان در عملیات بیت‌المقدس دشمن را در نطفه خفه کردند و شورای همکاری خلیج فارس در روز 9 خرداد سال 61 جلسه فوری و اضطراری تشکیل داد و دستور آتش‌بس و پایان جنگ را دادند و آمریکا‌یی‌ها هم گفتند اگر هر تغییری به‌وجود آید بی‌تفاوت نخواهیم بود و از آن تاریخ نیز تاکنون هیچ غلطی نتوانستند بکنند و فقط جنگ روانی داشته‌اند.

***: در مورد جزئیات دقیق شروع عملیات نیز توضیح دهید و اینکه عملیات با چه شرایطی آغاز شد؟

آذریان: مرحله اول عملیات بیت‌المقدس در ساعت 30 دقیقه بامداد 30 اردیبهشت ماه سال 61 و مرحله آخر آن در ساعت 22:30 روز 2 خرداد ماه همان سال و در شب مبعث پیامبر اکرم(ص) آغاز شد و شهر خرمشهر در محاصره ایران قرار گرفت و در ساعت 11 روز سوم خرداد ماه سال 61 محاصره تمام شد و خرمشهر آزاد شد و نیروهای ارتش عراق به اسارت رزمندگان ما در آمدند.

نیروهای عراقی تا دقیقه 90 تیراندازی کردند و تا آخرین لحظه مبارزه کردند و نه تنها به جایی نرسیدند بلکه آبرویشان در سطح دنیا ریخته شد و سخت‌ترین ضربه را خوردند و در ساعت 2 بعد از ظهر روز سوم خرداد سال 61 پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران بر فراز مسجد جامع خرمشهر به احتزاز در آمد و نماز شکر را در این مکان مقدس به جماعت اقامه شد و این پرچم مقدس بر روی پل خرمشهر هم نصب شد و به احتزاز در آمد.

از خراسان بزرگ 6 هزار بسیجی از سوی پایگاه شهید حبیبی مشهد به پایگاه امیدیه اعزام شدند، یگان‌های لشکر 77 در منطقه فکه در روز 11 خرداد در قالب عملیاتی تحت عنوان عملیات فریب 1400 نیروی عراقی را اسیر کردند و دستاورد این عملیات تحمیل اراده سیاسی ملت ایران و اراده نظامی نظامیان ایران به صدام و حامیانش بود و 19414 عراقی اسیر و 16500 نفر دیگر نیز کشته و زخمی شدند و خرمشهر پس از 578 روز به آغوش ایران اسلامی بازگشت.

در عملیات ثامن الائمه(ع) ارتش و لشکر 77 مجری عملیات بود و در عملیات بیت‌المقدس 4 یگان ارتشی حاضر بودند، در عملیات بیت‌المقدس دو لشکر زرهی 16 و 92 و دو لشکر پیاده 21 و 77 نقش‌آفرینی کردند، عملیاتی که عملیات مشترک سپاه و ارتش بود و نیروهای لشکر 77 در قرارگاه فجر مستقر شده بودند.

***: نقش و جایگاه لشگر 77 ثامن‌الائمه را نیز در عملیات‌های دوران جنگ تحمیلی توضیح دهید. شهید صیاد شیرازی در این تدابیر و عملیات‌ها چه جایگاهی داشتند؟

آذریان: لشکر 77 از پس از پیروزی انقلاب در تمامی عملیات‌ها حاضر بود و با تدابیر شهید صیادشیرازی در تمامی عملیات‌های جنگ تحمیلی حداقل یک تیپ را داشت و در عملیات‌های مهم و شاخص نیز حضور 100 درصدی داشت و شاخص‌ترین افتخار لشکر 77 در دوران دفاع مقدس در عملیات ثامن الائمه(ع) و در شکست حصر آبادان بود.

لشکر 77 پس از جنگ تا سال 71 در مرزها و همچنین امر پاکسازی مناطق جنگی حضوری پررنگ داشت،در دوران جنگ تحمیلی 5367 شهید، 20 هزار جانباز و 2 هزار آزاده توسط لشکر 77 تقدیم شده است.

***: از نظر شما رمز پیروزی در این عملیات چه بود؟

آذریان: یکی از خبرنگاران انگلیسی گفت صدام برای تصرف خرمشهر 5 سال تلاش کرد و رزمندگان ایرانی در 4 روز این کار را انجام دادند، عامل اصلی این پیروزی، پیروی از امام و رهبری بود و به واقع دفاع مقدس ما را به بزرگترین قله‌های افتخار دفاعی و نظامی رساند و الحمدلله در بحث تجهیزات نظامی هم هیچ وابستگی‌ای نداریم و خودمان نخبگان دفاعی را پرورش می‌دهیم و از دانش و تخصص این نخبگان بهره می‌بریم.

امروز نیز مرزهای ایران امن‌‌ترین مرزهای جهان بوده و اجازه هیچ نفوذی را به دشمنان نمی‌دهیم، هرچند که توان حمله را هم ندارند و خاطرات تلخ دوران دفاع مقدس آن‌ها را از تکرار این خطاها باز داشته است.نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران همیشه گوش به فرمان مقام معظم رهبری بوده و هستند و اطاعت امر از فرامین معظم‌له را دارند.

***: اگر نکته‌ای در پایان دارید عنوان کنید.

آذریان: دشمن نمی‌تواند موفق ارتش و سپاه را ببیند و در زمان انقلاب سخن از انحلال ارتش سر می‌داد و به تازگی نیز سخن از انحلال سپاه سر داده و ما در پاسخ می‌گوییم ارتش و سپاه دست در دست هم تا انحلال اسرائیل پیش می‌روند و هیچکس نمی‌تواند برای ما تصمیم بگیرد و تعیین تکلیفی بکند.

ما نیروهای مسلح و سربازان ولایت وظیفه داریم که هر روز آماده‌تر از روز قبل باشیم، همیشه دست سپاه و ارتش در دست هم خواهد بود و دشمن هرگز نمی‌تواند این دو دست را از هم جدا کند و در پاسخ به دشمن، بلند و یک صدا می‌گوییم که ارتشی و سپاهی یک لشکر الهی هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.