رییس اداره مراقبت در برابر اسیب‌های اجتماعی اموزش و پرورش خراسان رضوی گفت:به دنبال توانمندسازی همزمان دانش‌آموزان و والدین هستیم.

به دنبال توانمندسازی همه‌جانبه هستیم
ساعدی رییس اداره مراقبت در برابر اسیب‌های اجتماعی معاونت تربیت بدنی و سلامت اداره اموزش و پرورش خراسان رضوی در نشست کمیته مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی که در محل اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی  برگزار شد عنوان کرد: اقدامات اداره مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی به دو دسته اقدامات درون سازمانی و برون سازمانی تقسیم می‌شود. در حیطه برنامه های اجرایی مصوب معاونت تربیت بدنی و سلامت اموزش پرورش در مدارس متوسطه دوم مدارس عاری از خطر، در دوره متوسطه اول مهارت‌های مقابله بارفتار‌های پرخطر، در دوره ابتدایی مهارت‌های مراقبت از خود، مدارس مراقب با رویکرد اجتماع محور و پیشگیری به صورت اجتماع محوررا در کلیه مقاطع تحصیلی داریم.
وی ادامه داد: طرح توانمندسازی همزمان والدین، کارکنان و دانش‌آموزان و طرح همکاری خانه و مدرسه  را در تعدادی ازنواحی منتخب به صورت پایلوت داریم که با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام می‌شود. طرح توانمندسازی روانی-اجتماعی دانش‌آموزان متوسطه را در ناحیه 2،4،5و تبادکان را داریم و همچنین مداخلات اموزشی،حمایتی و روانی اجتماعی که به صورت پروژه در تمام ادرات آموزش و پرورش سطح استان انجام می‌شود. 
رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی در توضیح طرح جشنواره نوجوان سالم اظهار کرد: این جشنواره به صورت پروژه در کل استان انجام می‌شود که اختتامیه استانی آن در 19 اردیبهشت ماه برگزار شد و اختتامیه کشوری آن نیز در شهریور ماه برگزار خواهد شد. آثار دانش‌آموزان در زمینه فیلم، عکس، نرم‌افزار و چند‌رسانه‌ای و آثار رسیده از دادگستری و دیگر آثار حیطه‌ی آسیب‌های اجتماعی که اموزنده و موثر بود در این نمایشگاه ارائه شد که در کنار آن کارگاه‌های اموزشی با همکاری دادگستری و نیروی انتظامی برگزار کردیم. 
ساعدی عنوان کرد: علاوه بر این‌ تمام مدارس ما کمیته پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را دارند؛ طرحی به نام طرح هدایت در تمام ادارت استان برگزار میشود که کلیدواژه ای است از همه باهم در برابرآسیب‌های اجتماعی یاور تعلیم و تربیتیم. در این طرح کمیته‌هایی تشکیل می‌شود وآسیب‌های موجود شناسایی می‌شود، برای آسیب‌ها تصمیم گیری می‌شود و با استفاده از امکانات بومی و موجود در هر مدرسه اقدامات لازم انجام می‌گیرد.
وی افزود: کارگاه‌های استانی و کارگاه های تربیت مربی که یکی از آن‌ها کارگاه پیشگیری از سومصرف الکل در نوجوانان بود را برگزار کردیم. این کارگاه که در خردادماه 96 برای نمایندگان منتخب ادارات اموزش و پرورش استان برگزار شد و بعد از آن به صورت ابشاری در مناطق و نهایتا در مدارس برگزار می‌شود.
رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی سایر اقدامات این اداره از قبیل  ارسال کتاب تدریس معلم درباره ی پیشگیری اولیه از اعتیاد و رفتارهای پرخطر در تمام مدارس، طرح آموزش شناسایی،پیشگیری و کنترل آسیب‌های اجتماعی  برای مدیران مناطق حاشیه شهر، آموزش مهارت های زندگی از طریق بازی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی سواد رسانه و طرح قاضی مدرسه را به تفضیل توضیح داد.
ساعدی با بیان برنامه‌های طرح نماد عنوان کرد: کارگاه اموزشی برای مشاوران و مدرسان طرح نماد- نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان- را در آبان ماه سال گذشته برگزار کردیم. این طرح از تشریک مساعی 9 دستگاه اجرایی کشور و آموزش‌و‌پرورش برای مراقبت از دانش‌آموزان در برابر آسیب‌های پیش‌رو و آسیب‌هایی که دچارش شدند طراحی شده است. 
وی ادامه داد:  در این نظام آموزش‌های ارتقایی برای دانش اموزان،اولیا و همکاران ارائه می‌شود و غربالگری صورت میگیرد و دانش اموزان شناسایی می‌شوند و با ارجاعاتی که از درون مدرسه شروع می‌شود و نهایتا به دستگاه های تاثیرگذار ختم میشود ادامه پیدا میکند. این طرح در سال گذشته در 6 استان کشور از جمله خراسان رضوی برگزار شد. امیدواریم که این نظام نظامی برای تمامی طرح های پیشگیرانه اداره مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی باشد و از تعدد طرح‌ها و موازی‌کاری‌ها کاسته شود.
در ادامه این جلسه همت‌زاده کارشناس پژوهشی اداره مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی به توضیح نتایج و تجربیات حاصل از اجرای این طرح‌ها پرداخت و بیان کرد: برای مصون شدن در برابر آسیب‌ها، کاهش رقابت درسی و  افزایش فرصت تعامل سازنده با معلمان، والدین و جوامع محلی بسیار موثر است لذا از مدیران خواهشمندیم به دانش‌آموزان مطرودشان توجه ویژه‌ای داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه «تجربه نشان داده هم‌سفرگی معلم و دانش‌آموز خشونت را به میزان زیادی کاهش می‌دهد»، عنوان کرد: در مدارس به هر بهانه جشن‌هایی گرفته شود که در طراحی و اجرای آن همه مشارکت داشته باشند و در این برنامه‌ها تفاوت‌های فرهنگی و اجتماعی دانش‌آموزان باید به رسمیت شناخته شود.
همت‌زاده گفت: مهمترین عامل آسیب‌ها فقر است که آموزش و پرورش نمی‌تواند برای آن کاری انجام دهد، اما ما می‌توانیم در مدرسه خود آثار فقر را کاهش دهیم؛ به طور مثال کتابخانه‌ی باز ایجاد کنیم. دسترسی به کتاب مهمترین عامل سواد خواندن است. سواد خواندن مهمترین عاملی است که انسان را برای زندگی،  کار کردن و... آماده می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.