قدس آنلاین- استادیار دانشکده دندان‌پزشکی مشهد گفت: هزینه‌های دندان‌پزشکی بالا نیست، اقتصاد مردم بیمار است.

هزینه‌های دندان‌پزشکی بالا نیست، اقتصاد بیمار است

به گزارش قدس آنلاین ایمان پریسای در رابطه با هزینه‌های بالای دندان‌پزشکی اظهارکرد: گران‌بودن هزینه‌های دندان‌پزشکی به دلیل گران‌بودن تجهیزات و مواد دندان‌پزشکی است. اگر این هزینه‌ها را در ایران، نسبت به سایر کشورهای پیشرفته در نظر بگیریم، این هزینه‌ها بسیار کمتر است.

وی افزود: حال دلیل این ‌که چرا هزینه‌ها نسبت به سطح درآمد مردم ایران بالاست، اقتصاد ضعیف و بیمار مردم ایران است و در کل توانایی خرید آن‌ها پایین است، وگرنه هزینه‌های دندان‌پزشکی بسیار پایین‌تر از جاهای دیگر است.

استادیار دانشکده دندان‌پزشکی مشهد عنوان کرد: این که چرا این هزینه‌ها در ایران بالاست، به این دلیل است که اکثر مواد مورد نیاز دندان‌پزشکی از خارج کشور وارد می‌شود و قیمت‌ها با توجه به افزایش نرخ ارز بسیار بالاست و هزینه تمام‌شده برای دندان‌پزشکان بسیار گران است.

پریسای ادامه داد: به هیمن دلیل است که برخی از ایرانیان مقیم کشورهای خارج و اعراب حوزه خلیج فارس، برای کارهای درمانی دهان و دندان به ایران می‌آیند؛ چون هزینه‌ها نسبت به سایر کشورها بسیار ارزان‌تر است.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از این مشکلات نبودن بیمه‌های دولتی است. درحالی که بیمه‌های دولتی بایستی هزینه‌های سنگین مردم را پوشش دهند، اما حمایت و تامین کامل هزینه‌ها را انجام نمی‌دهند.

استادیار دانشکده دندان‌پزشکی مشهد ادامه داد: نسبت و شاخص بیومتریک ناشی از پوسیدگی، پرکردن، ترمیم و عصب‌کشی کشورهای توسعه‌یافته مثل آمریکا و اروپا بسیار پایین‌تر از کشورهای درحال توسعه مثل ایران، هند و سایر کشورهای خاورمیانه است؛ این تفاوت به این دلیل است که فرهنگ رعایت بهداشت دهان و دندان و استفاده از نخ‌دندان و دهانشویه در این کشورها نهادینه شده ومردم از آن ‌ها استفاده می‌کنند.

پریسای تشریح کرد: متاسفانه در ایران به‌خاطر رعایت‌نکردن این اصول و رژیم غذایی مناسب، این شاخص بسیار بالاست و پوسیدگی دندان بسیار  شایع است. دولت ومخصوصاً صداوسیما نقش مهمی در افزایش آگاهی نسبت به رعایت اصول بهداشت دهان و دندان دارند، اما می‌بینیم که به دلیل هزینه‌بربودن، به این مقوله وقت کمی اختصاص می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.