یزد - مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد از اجرای طرح تحویل حجمی آب کشاورزی در دشتهای ارنان- دهج و بهادران این شهرستان خبر داد.

طرح تحویل حجمی آب کشاورزی در شهرستان مهریز اجرامی شود

به گزارش قدس آنلاین، به نقل روابط عمومی آب منطقه ای یزد ، محمد مهدی جوادیان زاده در یازدهمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان مهریزوضعیت بارندگی های استان را علیرغم بارش های اردیبهشت ماه همچنان نگران کننده دانست و اظهارداشت: سفره های آب زیرزمینی علی رغم محدودیت منابع آبی و بحران حاکم بر آن متأسفانه با افزایش مصرف و بهره برداری روبرو بوده و اکنون باید آب موجود را حفظ نموده و همه باید در مدیرت مصرف همکاری نمایند.

وی با اشاره به طرح صد درصدی مدیریت مصرف آب استان افزود: بنابر موافقت کارگروه سازگاری با کم آبی استان، با کاهش ۵۰ درصدی مصرف در بخش کشاورزی در چارچوب آب قابل برنامه ریزی در این بخش، ۳۰ درصد کاهش مصرف در بخش صنعت و معدن با بازچرخانی آب و ۲۰ درصد کاهش مصرف در بخش شرب و بهداشت با ترویج استفاده از لوازم کاهنده و اقداماتی از قبیل نصب سایه بان کولر می توان به صد در صد مدیریت مصرف دست یافت.

جوادیان زاده از افت روزانه ۳۰ سانتیمتر از آب مخازن آب در یزد خبر داد و گفت: مردم باید به این باور برسند که آب محدود است و باید بیش از پیش صرفه جویی نمایند و برای نجات شهر و دیارمان باید رفتار غلط خود در مصرف آب را تغییر دهیم و با فرهنگ سازی، اطلاع رسانی وتبیین  رفتار صحیح مصرف را در مردم نهادینه سازیم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای یزد درمورد طرح سپاس آب افزود: بنابر بر تصیم کارگروه سازگاری با کم آبی استان مقرر شده در شورای حفاظت منابع آب هر شهرستان، سه مصرف کننده برتر در سه بخش شرب، صنعت و کشاورزی اعم از شخصیت حقوقی و یا حقیقی شناسایی و پس از بررسی  توسط کمیته ارزیابی بهترین مصرف کننده هر بخش در سطح استان معرفی و توسط استاندار تقدیر و طرح برتر مستند سازی و در رسانه های جمعی منتشر می شود.

وی با اشاره به اقدامات شرکت آب منطقه ای یزد در خصوص جلب مشارکت عمومی، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی افزود: علاوه بر طرح سپاس آب که به عنوان یک ایده از استان یزد در سطح ملی نیز اجرا خواهدشد طرح  ملی داناب برای دانش آموزان و پروژه ایجاد تشکل آب بران برای کشاورزان از نمونه های در حال اجرا می باشد.

توسعه استان تحت تاثیر مسئله آب قرار گرفته است

در این جلسه فرماندار شهرستان مهریز هم گفت: همه باید در مدیریت مصرف مشارکت نمایند و ادارات دولتی در این امر در اولویت قرار دارند به نحویکه در سال جاری با ادارات پر مصرف در زمینه مصرف آب برخورد جدی می شود.

سید محمد رستگاری افزود: توسعه استان تحت تاثیر مسئله آب قرار گرفته و هرگونه اقدامی در جهت حفظ و حراست از آن در توسعه پایدار استان موثر است.

وی تصریح کرد: شهرداری ها  نباید برای آبیاری فضای سبز از شبکه آب شرب استفاده نمایند و در جداسازی انشعاب آب شرب از آبیاری فضای سبز باید  سرعت عمل بیشتری داشته باشند.

بارندگی ها در همه شهرستان های استان کاهش چشم گیری داشته است

رئیس اداره منابع آب حوزه مرکزی شرکت آب منطقه ای  یزد با تشریح وضعیت بارندگی شهرستان های استان یزد اظهار داشت:  بارندگی ها در همه شهرستان های استان در سال جاری نسبت به بلند مدت کاهش چشم گیری داشته و بخش های عمده ای از استان درگیر سطح "خشکسالی بسیار شدید"  می باشند.

باقری با اشاره به بارندگی های ثبت شده درایستگاههای کلیماتولوژی شهرستان مهریز افزود: ایستگاه منشاد با بارش متوسط ۳۴۰ میلیمتر، متاسفانه علیرغم بارندگی های اردیبشهت ماه تاکنون  فقط ۲۱۶ میلیمتر بارندگی دریافت نموده و در سایر ایستگاههای شهرستان نیز شاهد کاهش بارندگی نسبت به شرایط نرمال بوده ایم.

وی با تشریح توزیع زمانی نامساعد بارندگی ها  افزود: در کنار کاهش کمی بارندگی در سالهای اخیر، تبدیل رژیم بارش برف در ارتفاعات به رگبارهای شدید و همچنین شیفت زمانی بارش از پائیز و زمستان به فصل  بهار  خود از مسائل و مشکلات مطرح استان می باشد.

این مسئول، با اشاره به تعداد ۹۰۷ منبع آبی در شهرستان مهریز خاطرنشان ساخت: ۵۸۱ چاه عمیق و نیمه عمیق در سه دشت تحت پوشش شهرستان مهریز یعنی دشتهای یزد-اردکان، بهادران و ارنان-دهج به همراه ۳۲۶ رشته قنات موجود در حال استحصال منابع آب زیرزمینی می باشند.

وی تصریح کرد: دشت یزد-اردکان که حدود ۲۵ درصد آن در شهرستان مهریز واقع می باشد  با افت سالانه ۹۵ میلیون مترمکعب و کسری تجمعی ۴ میلیارد مترمکعب، بحرانی ترین دشت استان می باشد و متاسفانه دومین دشت بحرانی استان، دشت بهادران مهریز نیز با متوسط شوری ۱۳۰۰۰ میکرومهوس و افت سالانه ۶۸ سانتیمتر نیز  جزء دشتهای ممنوعه بحرانی استان بوده و نیازمند عزم جدی مسئولین و مردم در حفظ و حراست از منابع آبی موجود می باشد.

رئیس اداره منابع آب حوزه مرکزی شرکت آب منطقه ای یزد  اقدامات صورت گرفته در سه ماهه گذشته در خصوص حفاظت از منابع آب زیرزمینی شهرستان مهریز را تعیین تکلیف ۳۶ حلقه چاه غیرمجاز کشاورزی و صنعتی با صرفه جویی ۴۴ لیتر در ثانیه ، تقویت گروه  گشت و بازرسی حوزه مرکزی استان، شارژ و کالیبراسیون کنتورهای هوشمند نصب شده  بر روی منابع آبی و تعیین بخش عمده ای از  انشعابات آب شرب مصرفی در فضای سبز با همکاری شهرداری مهریز و آبفا اعلام نمود.

وی همچنین ضمن اعلام موافقت شورای حفاظت منابع آب شهرستان مهریز اظهارداشت : اجرای طرح خاموشی ۶۰ روزه در دشت یزد-اردکان و تشدید اقدامات حفاظتی درخصوص پر و مسلوب المنفعه نمودن چاههای غیرمجاز، جزء اقدامات برنامه ریزی شده برای سال جاری می باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.