قدس انلاین : معاون عمرانی استاندار خراسان شمالی گفت: قرار داد ساخت پروژه راه آهن گرگان-بجنورد-مشهد به امضاء نهایی وزارت راه و شهرسازی رسید و قرار بر این است تا موضوع عاملیت بانک مشخص شود.

قرار داد پروژه راه آهن گرگان-بجنورد-مشهد به امضاء نهایی رسید
 محمد حسین علی در نشست خبری و در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه طول اجرای این پروژه 540 کیلومتر است و در چهار قطعه اجرایی خواهد شد، افزود: 230 کیلومتر از این مسیر از خراسان شمالی عبور خواهد کرد و مابقی قطعه ها در استان گلستان و خراسان رضوی قرار دارد.

وی با بیان اینکه قرار بر این است تا این پروژه با سرمایه گذاری هشت هزار و 200 میلیارد تومان اجرایی شود، ادامه داد: طی سال جاری اعتبار در نظر گرفته شده برای آن 540 میلیارد تومان بوده است.

علی نیا اظهار کرد: 85 درصد از اعتبار مورد نیاز پروژه راه آهن گرگان-بجنورد-مشهد توسط فاینانسور خارجی و 15 درصد آن نیز توسط شرکت آستان قدس انجام می شود.

وی تصریح کرد: قرار بر این است تا سالی دو هزار میلیارد تومان طی پنج سال برای اجرای این پروژه تامین مالی شود.

این مقام مسئول در ادامه درباره پروژه راه آهن جوبن-اسفراین- بجنورد نیز بیان کرد: بخشی از ساخت این پروژه در سال های دور انجام شده بود و هم اکنون در دو قطعه قاسم خان به جوین  و جوین تا اسفراین در حال اجراست.

به گفته وی قطعه قاسم خان به جوین 97 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و قطعه جوین به اسفراین دارای 32 درصد پیشرفت فیزیکی است که تاکنون برای این قطعه مبلغ 45 میلیارد تومان هزینه شده است و هنوز باید 170 میلیارد تومان دیگر هزینه شود.

به گفته معاون عمرانی استاندار خراسان شمالی قطعه اسفراین به بجنورد که طول آن 103 کیلومتر است نیز مطالعات آن به اتمام رسیده است.

وی به پروژه بزرگراه بجنورد به جنگل گلستان نیز اشاره کرد و گفت: هم اکنون این پروژه 74 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و 60 کیلومتر از آن تکمیل و به بهره برداری رسیده است.

علی نیا با بیان اینکه طول این مسیر 143 کیلومتر است، افزود: 60 کیلومتر از این مسیر نیز در حال بهره برداری است که به احتمال زیاد قبل از شروع مسافرت های تابستانی زیر بار عبور خواهد رفت و 17 کیلومتر نیز آماده آسفالت است.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا شرکت های هواپیمایی حاضر به انجام پرواز در فرودگاه بجنورد نیستند؟ اظهار کرد: برخی از افراد معتقد هستند که جانمایی فرودگاه اشتباه بوده است، اما مگر می شود شرکت فرودگاه های کشور پروژه ای بدون مطالعه و امکان سنجی بسازد و اگر غیر از این باشد باید پاسخ گو باشد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه برخی از افراد نیز می گویند که یکی از عوامل دخیل در بروز این مشکل وجود ارتفاعات اطراف بجنورد است، بیان کرد: اما در بسیاری از مکان ها همچون کردستان، ایلام و ... نیز ارتفاعات وجود دارد و آیا در فرودگاه این شهرها پرواز انجام نمی شود؟

وی خاطرنشان کرد: به رغم اینکه گفته شد یکی از مشکلات ارتفاعات اطراف فرودگاه است، طول باند فرودگاه نیز افزوده شد.

معاون عمرانی استاندار خراسان شمالی درباره آیلس و فلای چک نیز گفت: چندین مرتبه هواپیمای فلای چک به فرودگاه بجنورد آمده و آیلس را بررسی کرده است اما هنوز نتیجه گیری آن مصوب نشده است و به دنبال آن هستیم تا فلای چک دوباره بررسی خود را انجام دهد و شیب مناسب را اعلام کند.

وی افزود: پیگیری برای فعالیت شرکت های هواپیمایی در فرودگاه بجنورد فرسایشی شده است، جلسات برگزار می شود، قول می دهند اما باز هم شاهد ثبات در برنامه پروازی نیستیم.

این مقام مسئول همچنین از افتتاح 232 پروژه تا دهه فجر در این استان خبر داد و اظهار کرد: این پروژه ها با اعتبار 150 میلیارد تومان افتتاح خواهند شد.

وی با اعلام اینکه قرار داد ایجاد سه مرکز لرزه نگاری در خراسان شمالی نیز منعقد شده است، ادامه داد: این مراکز در سه شهر استان راه اندازی خواهد شد.

به گفته وی 800 میلیون تومان برای ساخت این سه مرکز نیاز است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.