قدس انلاین – سعید کوشافر: امروز مردم مشهد گرمترین روزبهار امسال را پشت سر گذاشتند، اگرچه به طور رسمی و براساس اعلام هواشناسی گرما از ۳۶ درجه بالاتر نرفت اما احساس گرما بسیار بیشتر ازاین بود وحتی ساعتی از ظهرگذشته درجه های حرارت سنج درافتاب بالاتر از ۴۲ درجه هم رفت.

نقره داغ شهروندان مشهدی دراولین روز داغ سال/ اجرت ۳۰ هزارتومانی سرویس کولر به ۱۰۰ هزارتومان رسید/ تعرفه های عجیب وغریب وقیمتهایی که یک شبه گران میشوند

 این گرمای بهاری که بی ارتباط با تغییر اقلیم هم نیست باعث شد تا بسیاری از شهروندان به فکر راه اندازی کولرمنازل خود بیافتند. تصمیمی که دریک روز داغ باعث شد تا بسیاری از شهروندان توسط سرویسکاران وقت شناس نقره داغ شده وارقام نجومی بابت یک سرویس وراه اندازی کولر ابی بپردازند.

این درحالی است که دارندگان کولرهای گازی طی روزهای گذشته درتماس با قدس انلاین حکایت های مشابهی را بیان کرده بودند، دریافت ارقام متفاوت سرویس کولرگازی و نرخهای متفاوت گازکولر و درنهایت صدور فاکتورهای عجیب وغریب و نبود ارگانی برای نظارت بر سرویسکاران سیار ازجمله این گلایه ها بود.

اما کولر آبی  مانند کولرهای گازی سیستم پیچیده ای ندارد که نیازبه تخصص انچنانی داشته باشد؛ روغنکاری وتعویض پوشال یا درنهایت تعویض تسمه کولر تنها کاری است که سرویسکاران انجام میدهند اما دریک روزگرم همه محاسبات به هم میریزدو برخی دراین میان از غفلت شهروندان نهایت استفاده را میبرند.

***سرویس ۳۰ هزارتومانی که ۱۰۰ هزارتومان تمام شد

یکی از شهروندان مشهدی که ظهر امروز ازطریق اگهی یک سایت درخواست سرویسکار کولر آبی کرده بود به خبرنگار مامیگوید: سرویسکار اول رقم معقول و منطقی ۳۰ هزارتومان رامطرح کرد و من موافقت کردم اما وقتی به محل رسید گفت که اگر جای کولر مناسب نباشد باید ۱۰ هزارتومان بیشتر بدهید که بنده انرا هم قبول کردم چون کولرم روی تراس خانه بود و دسترسی به بخشهای ان کمی دشوار بود.

وی افزود: مرد جوان به محض اینکه کشوهای کنار کولر را دراورد گفت که نیاز به پوشال دارد وباید خریداری کنید بعد هم پمپ ابرا بازکردو گفت این هم ایراد داردو باید خریداری کنید و همینطور تسمه کولر. وقتی که خواستم خودش بخرد گفت ۱۰ هزارتومان هم بابت هزینه رفت و برگشت میگیرد. او رفت و دقایقی بعد با پوشال و پمپ  اب جدید امد درحالیکه پمپ اب کولر سال گذشته صحیح وسالم کارش رامیکرد. او بعد ازاتمام کارش که فقط روغنکاری دو یاتاقان موتورکولر بود تقاضای ۱۰۰ هزارتومان کردو گفت که برای شما ارزان هم حساب کردم وگرنه به من چه که بروم و برای شما خرید کنم. وقتی هم که اعتراض کردم یک نرخنامه که هیچ سربرگ ونشانی نداشت مقابلم گرفت وگفت من چون عضو اتحادیه نیستم ارزان میگیرم واین نرخنامه اتحادیه است.

این شهروند مشهدی میگفت با توجه به نرخهای درج شده دران برگه واقعا هم ارزان گرفته بود اما میخواهم بپرسم چه کسی این نرخنامه را تنظیم کرده که برای نیم ساعت کارکه خیلی هم تخصصی نیست باید ۱۰۰ هزارتومان بپردازی.

***نرخنامه عجیب بدون سربرگ ونشان

این شهروند تصویری ازنرخنامه را برای قدس انلاین ارسال کرد که براساس ان سرویس ساده شامل روغنکاری پمپ اب و یاتاقانها و تعویض پوشال ۶۵ هزارتومان بود و نصب کولر نو و راه اندازی ان درشرایطی که کلیدش قبلا انجام گرفته باشد ۵۰ هزارتومان تعیین شده بود. براساس این تعرفه که ارقامی عجیب را درخود داشت، تعویض پمپ اب ۱۵ هزارتومان، تعویض موتورکولر ۳۵ هزارتومان، نصب کلید ۳۰ هزارتومان، تعویض یاتاقانها ۴۵ هزارتومان و... و.

تلاش کردیم با اتحادیه خدمات فنی درمشهد تماس بگیریم که متاسفانه کسی پاسخگو نبود. اما با چند تن از نصابان حرفه ای گفت وگو کردیم. حسین صادقی یکی از این نصابان گفت قیمتهایی که ذکر میکنید مربوط به کسانی است که مغازه دارندوعضو اتحادیه هستند انها حتی از این هم بیشتر میگیرندو برای کولرهای مردم عیب تراشی میکنند تا سود بیشتری نصیب خودشان بشود.

وی با بیان اینکه درنرخنامه اتحادیه برای ایاب وذهاب هم قیمت تعیین شده است گفت : درحالیکه کار سرویس کولر اصلا اجرت ایاب وذهاب ندارد چرا که کولر همیشه روی پشت بام یا تراس خانه است وسرویسکار سیار ومعنی ندارد که ایاب وذهاب بگیریم.

این سرویسکار رقم منصفانه دریافتی برای سرویس کولر وراه اندازی دوباره انرا بین ۳۰ تا ۳۵ هزارتومان درمشهد دانست و اظهارداشت : برخی سرویسکارها انگار وجدان ندارندو برای راحتی کارشان  خرج تراشی میکنند مثلا یک پمپ اب که میتوانند با روغنکاری درست دوباره راه بیافتد  راخراب اعلام میکنند یا تشت کولر را که میشود باایزوگام درست کردتعویض میکنند.

*** انصاف خوب چیزی است

وی بابیان اینکه شهروندان انقدر توسط سرویسکارهای ازخدا بی خبر گزیده شده اند که حرف افراد درستکار را هم قبول ندارند میگوید: اب مشهد مقدار زیادی املاح دارد و به همین دلیل بایدهرسال پوشالها تعویض شود اما برخی شهروندان فکر میکنند ما چون پوشال همرااه داریم میخواهیم به زور به انها بفروشیم درحالیکه اگر پوشال را عوض نکنند خودشان ضرر میکنندو مصرف برق بیشتر وسرما کمتری به دست میاورند.

رحمتی زاده، سرویسکار دیگری هم که رقم دریافتی را برای سرویس وراه اندازی کولر ۳۵ هزارتومان عنوان میکند به خبرنگار ما میگوید: این رقم یک سرویس ساده برای کولری است  که سالم باشد اما همانگونه که بهتر میدانید عمر کولرهای اکثر شهرووندان بالاست و اب مشهد هم گچ زیادی دارد بخاطر همین خیلی از وسایل کولر زود خراب میشود.

این سرویسکار درباره دریافتی های انچنانی از شهروندان میگوید : من هم بعضی وقتها از زبان مردم این قبیل حرفها را میشنوم و درست هم میگویند درهر صنفی خوب و بد دارد اما نباید یکطرفه قضاوت کنیم. همین امروز شهروندی که کولر درب وداغون به من نشان داد وخواست سرویس کرده وراه انداز کنم اما کولرش انقدر پوسیده بود که هرطور حساب کنی نمیشد ووقتی هزینه های راه اندازی را گفتم سروصدا کرد که تو گفتی ۳۵ هزارتومان حالا میگی باید تشتک ویاتاقان و... عوض شودو ۱۵۰ هزارتومان خرج کنم. منهم وقتی دیدم خیلی ناراحت شده قید کاررا زدم ورفتم سراغ کار بعدی.

***نقره داغ در روزهای داغ

اما روزهایی مانند امروز مشهد حساب جداگانه ای دارد. خبرنگار ما با حداقل ۱۵ سرویسکار تماس گرفت و عمده این افراد گفتند که برای امروز وقت ندارندو فردا هم سرشان شلوغ است و فقط میتوانند اول وقت قبل از ساعت ۸ صبح بیایند. تنها یکی دونفر با قید اینکه رقم دریافتی تا ۵۰ هزارتومان افزایش خواهد یافت حاضر شدند امروز برای سرویس کولر بیایند.

صادقی یک سرویسکار میگوید: سرویس کولر فقط همین چند روز اول گرما است بعد از ان چطور بشود که کولر کسی خراب شودو سراغی از ما بگیرد بنابراین عادی است که سرویسکار درخواست رقم بیشتری بکند. وی میگوید خود من امروز به مشتریانی که  عجله داشتند میگفتم رقم دریافتی ۱۰ هزارتومان بیشتر است وانها هم با کمال میل قبول میکردند.

رحمتی زاده هم گفت : گرما هوا برای ما هم هست و باید دراین گرما روی پشت بام کار کنیم حالا اگر ده یا ۱۵ هزارتومان بشتر هم بگیریم به کسی برنمیخورد.

اما ماجرا به همین ارقام ختم نمیشود حداقل درمیان همکاران وهمسایگان خبرنگار ما چندین نفر بودندکه از خرج تراشی های بیخودی و دریافتی های اضافه این سرویسکاران خاطرات ناخوشایندی داشتند، همه انها به اتفاق بر این نکته تاکید داشتند که هنوز شورای اصناف و سازمانهای نظارتی سازو کار مناسب ودرستی برای نظارت بر کارهای سیار تعریف نکرده اند و هرکس هرقدر دلش میخواهد از مردم پول میگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.