ایرانشهر- مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با اشاره به خروج آمریکا از برجام و تاثیر آن بر مناسبات ایران، هند و افغانستان گفت: مناسبات تجاری این سه کشور در راستای منافع ملی و بر مبنای همکاریهای اقتصادی مشترک در مسیر توسعه تجارت و استفاده از قابلیتهای تجاری و بازرگانی منطقه است.

ایران، هند و افغانستان دارای روابط و مناسبات عمیق تاریخی و تجاری هستند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان، بهروز آقایی مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با اشاره به خروج آمریکا از برجام و تاثیر آن بر مناسبات ایران، هند و افغانستان گفت: مناسبات تجاری این سه کشور در راستای منافع ملی و بر مبنای همکاریهای اقتصادی مشترک در مسیر توسعه تجارت و استفاده از قابلیتهای تجاری و بازرگانی منطقه است.

آقایی با تاکید بر شکل گیری این مناسبات تجاری در چهارچوب موافقتنامه سه جانبه ایران، هند و افغانستان موسوم به موافقتنامه چابهار اظهار داشت: ما به دنبال ارتباطی پایدار و همه جانبه با هندوستان و افغانستان هستیم، توافقی که به هیچ وجه تحت تاثیر تحولات مقطعی و رفتارهای یک جانبه سایر کشورها قرار نخواهد گرفت.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در ادامه افزود :فصل جدیدی از آغاز گسترش مناسبات تجاری بین ایران، هند و افغانستان خصوصا موضوعات مرتبط با حمل و نقل دریایی آغاز گردیده است بطوریکه کلیه فعالیتهای انجام شده در جهت رفع نیازها و پیوند منافع ملی سه کشور و حرکت به سمت افزایش مراودات تجاری و فرهنگی طرفین بوده است.

وی با اشاره به عقد قرارداد اجاره و راهبری بخشی از طرح توسعه بندر شهید بهشتی با شرکت هندی ظرف چند روز گذشته تاکید نمود؛ خروج یکجانبه آمریکا از توافق برجام به عنوان توافق بین المللی، تاثیری بر روابط تجاری و اقتصادی ایران با سایر کشورها نخواهد داشت.

آقایی اظهار امیدواری کرد همکاری مشترک شرکت های اپراتوری بندری ایران و هند کمک مهمی به جذب کالای بیشتر و ایجاد پیوند تجاری عمیق بین کشورها خواهد نمود.

شایان ذکراست اقلام صادراتی کشور افغانستان را میوه جات (خشک و تازه)، گیاهان دارویی، قالی و گلیم، پوست، پشم و موی حیوانات و سایر اشیاء تشکیل داده که در سال ۱۳۹۶ ایران به عنوان دومین شریک تجاری افغانستان قرار گرفت.

واردات افغانستان از ایران بیش از ۳۱۹ میلیون دلار بوده که طی همین سال افغانستان بیشترین صادرات را به کشور هند داشته است. به طور دقیق تر، افغانستان در سال ۱۳۹۶ بیشترین ارزش صادرات را در مرتبه اول به کشور هندوستان به ارزش تقریبی ۱۳۱ میلیون دلار داشته است، کشور ایران نیز در این مراودات تجاری مقام سوم را کسب نموده که ارزش کالای صادراتی به آن بیش از ۱۲ میلیون دلار در سال ۱۳۹۶ بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.