رشت- سرپرست اداره کل ساخت و توسعه راه آهن منطقه ۲ کشور گفت: در حال حاضر پروژه راه آهن رشت - قزوین، ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

پروژه راه آهن رشت - قزوین ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی راه و شهرسازی گیلان، علی اکبر مردی با بیان اینکه تاکنون زیرسازی خط ریلی رشت - قزوین تکمیل شده، افزود: ۱۶۱ کیلومتر ریل گذاری در این مسیر انجام شده که سه و نیم کیلومتر دیگر آن باقی مانده است.
وی پل منجیل در مسیر خط آهن رشت - قزوین را کاری دشوار عنوان و تصریح کرد: ریل گذاری محدوده یک هزار و ۵۰۰ متری پل منجیل، بدلیل بتنی بودن زمان بر است و حدود ۲ ماه وقت می برد.
سرپرست اداره کل ساخت و توسعه راه آهن منطقه ۲ کشور از آماده بهره برداری بودن خط ریلی رشت - قزوین در هفته دولت امسال خبر داد و گفت: در مجموع ایستگاه های مسیر، ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و چهار ایستگاه کوهین، لوشان، رستم آباد و امام زاه هاشم با پیشرفت فیزیکی حدود ۹۵ درصد آماده بهره برداری هستند.
به گفته مردی، ساختمان اصلی ایستگاه رشت نیز ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تاکنون یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای این خط ریلی هزینه شده که برای بهره برداری از آن، ۷۰ میلیارد تومان دیگر نیاز است.
وی خاطرنشان کرد: البته برای تکمیل کامل این پروژه، ۱۳۰ میلیارد تومان دیگر نیاز داریم اما تکمیل و انجام کارهای جانبی، مانعی برای بهره برداری نیست.
وی به فازهای بعدی پروژه راه آهن در گیلان نیز اشاره و تصریح کرد: در مراحل بعدی ۲ پروژه رشت - انزلی و رشت - آستارا وجود دارد که تاکنون مسیر ۴۰ کیلومتری رشت - انزلی، ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
سرپرست اداره کل ساخت و توسعه راه آهن منطقه ۲ کشور اضافه کرد: برای بهره برداری راه آهن رشت - انزلی ۴۰۰ میلیارد تومان نیاز است که در صورت تامین بموقع اعتبار، این پروژه طی ۲ سال به بهره برداری می رسد.
به گفته مردی، مسیر ریلی ۱۶۵ کیلومتری رشت - آستارا هم ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد و تاکنون جمهوری آذربایجان ۵۰۰ میلیون دلار وام داده که تقریبا در حال نهایی شدن است و برای فاینانس چین نیز در حال انعقاد قرارداد هستیم که احتمالا به نتیجه می رسد و اگر بموقع تامین مالی شود، ظرف پنج سال آینده قابل بهره برداری است.
ساخت پروژه راه آهن رشت - قزوین از سال ۱۳۸۵ آغاز شده و این مسیر در قالب هشت قطعه کار می شود. این خط ریلی قادر خواهد بود سالانه هفت میلیون تن بار را حمل و ۲ و نیم میلیون مسافر را جابجا کند.
خط ریلی رشت - قزوین ۵۲ دستگاه تونل به طول ۲۲ کیلومتر دارد. همچنین حدود هشت کیلومتر پل های ویژه در این مسیر وجود دارد که بزرگترین پل راه آهن کشور، به طول یک هزار و ۴۳۰ متر روی سد منجیل است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.