قزوین_ یک متخصص طب سنتی در گفت وگو با قدس آنلاین گفت: خواب بلافاصله بعد از صرف غذا، سوزش معده را در روزه داران افزایش می دهد و بهترین زمان برای خواب زمانی است که حداقل بین یک تا یک و نیم ساعت بین زمان صرف سحری و خواب فاصله باشد.

خواب بلافاصله بعد از صرف غذا، سوزش معده را در روزه داران افزایش می دهد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین،روزه فواید بسیاری را برای بدن انسان دارد و روزه نه تنها در درمان بیماری های غیرواگیر موثر است بلکه نقش تعیین کننده‌ای در بهبود و درمان بسیاری از بیماری‌های صعب العلاج و حتی آرامش روان دارد.

در آیات و روایات سفارش های ویژه ای به روزه داری شده است و ارزش و اهمیت روزه به گونه ای است که می تواند ضامن سلامتی بدن باشد؛ اگر چه در گذشته روزه را صرفا از نگاه عبادی و ارزش‌های معنوی مورد بررسی قرار می‌دادند اما امروزه در دنیا نگاهی که به فلسفه روزه می‌شود از بعد سلامتی و احیای بدن پس از ۱۱ ماه خوردن بی وقفه غذا در طول شبانه روز است.

روزه از نظر طب نوین و طب سنتی فواید ارزشمندی را دارد و از منظر بسیاری از اطبا انواع بیماری‌ها از تجمع زیاد غذا در معده و روده که هضم کندی دارد به وجود می‌آید و تنها راه درمان آن روزه است.

یکی از متخصصان طب سنتی در استان قزوین در گفت وگو با خبرنگار قدس آنلاین اظهار می کند: باتوجه به اینکه جامعه ایرانی مدتی دچار تنبلی شده و تحرک بدنی آنها کم و استرس های روانی افزایش یافته، وجود چنین شرایطی موجب افزایش بروز بیماری های مزمن شده است.

دکتر عبدالله کشاورز بیان کرد: کم تحرکی و مصرف زیاد غذا به ویژه غذاهای پرکالری موجب انباشت مواد اضافه در بدن و در اصطلاح طب سنتی موجب «امتلا» می شود؛ به عبارت دیگر آوندهای بدن دچار پری و امتلا می شود و ماه رمضان فرصت مناسبی برای دفع مواد اضافه انباشت شده بدن است.

وی اضافه کرد: علاوه بر معنویتی که فرد در زمان روزه گرفتن احساس می کند، احساس رضایت حاصل از روز داری، موجب تقویت سیستم ایمنی می شود و روزه موجب می شود تا بدن علاوه بر مواد دفعی که در ایام عادی فرصت دفع آن را ندارد، این مواد را دفع کند و به لحاظ معنوی، روح و روان روزه دار تقویت می شود.

متخصص طب سنتی در استان قزوین با بیان اینکه گاها در ماه رمضان در بین روزه داران سوزش معده مشاهده می شود، گفت: علت عمده این سوزشها، خواب بلافاصله بعد از صرف غذا، صرف غذا با حجم زیاد در وعده سحری و مصرف غذاهای دیرهضم و بد هضم است؛ باتوجه به اینکه در ماه رمضان، معده به خاطر گرسنگی طولانی مدت در ساعات روزهای اواخر بهار و تابستان، ضعیف می شود و عملکرد هضمی آن کاهش می یابد، به همین مصرف غذاهای دیرهضم و بدهضم مثل غذاهای نشاسته، لازانیا، حلیم، غذاهای گوشتی و سرخ کردنی در وعده سحر زمینه ساز افزایش سوزش معده است.

کشاورز به مناسب ترین زمان خواب روزه داران در ماه رمضان اشاره و عنوان کرد: زمان خواب برای ماه رمضان همچون سایر ایام سال، بهترین زمان زمانی است که فرد در اول شب و از ساعت ۱۰ تا ۱۱ شب تا سحر بخوابد و اگر بعد از سحر نیاز به استراحت داشت، توصیه می شود که حداقل بین یک تا یک ساعت و نیم ساعت بین زمان صرف سحری و خواب فاصله باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.