قدس آنلاین:مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطارشهری مشهد از راه‌اندازی سامانه فعالیت خودکار قطارشهری در مشهد خبر داد.

فعالیت قطارشهری مشهدخودکار می شود / ورودخط ۳ به مدار سال ۹۹

به گزارش قدس آنلاین؛  وحید مبین‌مقدم با بیان این مطلب در نشست خبری که در ساختمان این شرکت برگزار شد، گفت: در بین تمام شهرهای بهره‌بردار قطارشهری در کشور، مشهد اولین شهری است که موفق شد سامانه فعالیت خودکار قطار شهری موسوم به ATO را در خط ۲ قطارشهری راه‌اندازی کند.
وی در خصوص مزایای استفاده از این سامانه، بیان کرد: با بکارگیری این سامانه، کنترل قطار و بهره‌برداری از آن به صورت هوشمند در اختیار راهور قرار می‌گیرد. راهبر با حرکت قطار، دکمه خودکار را روشن می‌کند و این امکان به وجود می‌آید که ایست در ایستگاه، سوار شدن مسافران، بسته شدن درب‌ها، سرعتگیری و شتاب و غیره به صورت خودکار صورت ‌گیرد.
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطارشهری مشهد افزود: در نتیجه بکارگیری این سامانه، خطای نیروی انسانی از بین می‌رود، حداکثر بهره‌برداری از سیستم صورت می‌گیرد، سرعت جابه‌جایی‌ها افزایش می‌یابد و اقدامات لازم و نکات ایمنی، در عین هشدار به راهور، بلافاصله اجرایی می‌گردد.
مبین‌مقدم ادامه داد: مشهد اولین کلانشهری در کشور است که موفق به بکارگیری این سیستم شده است؛ در غرب آسیا نیز تنها یک کشور از این تکنولوژی برخوردار است.
*پیش‌بینی جابه‌جایی ۵۰ میلیون مسافر در سال ۹۷
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطارشهری مشهد در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع مسافرگیری در خطوط قطارشهری پرداخت و توضیح داد: در سال ۹۶ تعداد ۴۰ میلیون نفر با خطوط قطارشهری جابه‌جا شدند. همچنین هدف گذاری شده در سال ۹۷ تعداد ۵۰ میلیون نفر مسافر جابه‌جا شوند که شامل ۵ میلیون مسافر در خط ۲ قطارشهری و ۴۵ میلیون مسافر در خط یک قطارشهری است.
مبین‌مقدم با اشاره به کم بودن حجم جابه‌جایی مسافر در خط ۲ قطارشهری، بیان کرد: به علت عدم بهره‌برداری کامل از این خط در گذشته و کم بودن ساعات بهره‌برداری، از تمام ظرفیت موجود این خط استفاده نشده بود.
وی به سرفاصله زمانی ۳۰ دقیقه‌ای اعزام خط ۲ قطارشهری در ابتدای راه‌اندازی این خط، اشاره کرد و گفت: این هدوی به مرور به ۲۰ دقیقه، ۱۵ دقیقه و در حال حاضر با اتصال خط یک و دو در ایستگاه شریعتی به ۱۰ دقیقه کاهش یافته است.
*وارد مدار شدن فاز یک خط ۳ قطارشهری در سال ۹۹
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطارشهری مشهد با بیان اینکه مشهد ۴ خط مصوب دارد، اظهار داشت: خط یک قطارشهری به طول ۲۴ کیلومتر با ۲۴ ایستگاه و ظرفیت جابه‌جایی روزانه ۱۸۰ هزار نفر مسافر از فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد تا انتهای بولوار وکیل‌آباد ارائه سرویس می‌کند.
مبین‌مقدم با بیان اینکه ۹ ایستگاه خط ۲ هم‌اکنون در دست بهره‌برداری قرار دارد، گفت: این خط نیز به طول ۱۴.۵ کیلومتر با ۱۳ ایستگاه با ظرفیت جابه‌جایی روزانه ۷۰۰ هزار نفر به مسافران از انتهای بولوار طبرسی شمالی تا انتهای بولوار شهید فکوری سرویس‌دهی می‌کند.
وی در خصوص خط ۳ قطارشهری نیز افزود: خط ۳ که طولانی‌ترین خط قطارشهری مشهد است، به طول ۲۸.۵ کیلومتر با ۲۴ ایستگاه به مسافران از شهرک ابوذر تا منطقه الهیه خدمات رسانی می‌کند.
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد ادامه داد: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته فاز یک خط ۳ قطارشهری نیز در سال ۱۳۹۹ وارد مدار بهره‌برداری خواهد شد.
مبین‌مقدم با اشاره به موضوع احداث خط ۴ قطارشهری، گفت: احداث این خط به طول ۱۷.۵ کیلومتر از انتهای خواجه ربیع تا شهرک شهید رجایی با ۱۵ ایستگاه برنامه‌ریزی شده است.
وی با اشاره به اتصال خط یک و ۲ قطارشهری، اظهار داشت: با اتصال این خطوط در ایستگاه شریعتی سیستم به شبکه واحد تبدیل شده و حال می‌توان به آن، عنوان شبکه حمل و نقل ریلی را اطلاق کرد.
*صرفه جویی ۱۳۳ میلیاردی با بکارگیری خطوط قطارشهری طی سال گذشته
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطارشهری مشهد ابراز امیدواری کرد: تا پایان امسال، شرکت قطارشهری مشهد بتواند ادامه خط ۲ قطارشهری مشهد را به شرکت بهره‌برداری تحویل دهد.
مبین‌مقدم به صرفه‌جویی ۱۳۳ میلیارد تومانی بکارگیری خطوط قطارشهری طی سال گذشته در مشهد اشاره کرد و گفت: این صرفه‌جویی بر مبنای فاکتورهایی چون کاهش زمان سفر، کاهش تصادفات، کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی، کاهش آلودگی هوا و کاهش هزینه مالکیت و بهره‌برداری خودرو تعیین شده است.
وی به مهندسی معکوس در تجهیزات قطارشهری اشاره کرد و توضیح داد: در نتیجه اتکا بر توان داخلی در سال ۹۶ تعداد ۴۰ قطعه با صرفه‌جویی ۱۵ میلیارد تومان مهندسی معکوس شد و تاکنون نیز ۸۶ قطعه با صرفه‌جویی ۴۰ میلیارد تومانی مهندسی معکوس شده است.
*عدالت در پرداخت کرایه فعلی ۶۵۰ تومانی
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطارشهری مشهد با اشاره به اینکه کرایه فعلی هر سفر قطارشهری ۶۵۰ تومان است، گفت: عدالت در پرداخت کرایه دارای اهمیت است و این موضوع از برنامه‌های شرکت برای سال ۹۷ است. بر این اساس عدالت در پرداخت کرایه بر مبنای طی مسافت و گام بندی محقق می‌شود.
مبین‌مقدم با اشاره به اینکه این موضوع از سوی شورای اسلامی شهر برای امسال به شرکت بهره‌برداری تکلیف شده است، اظهار کرد: اگر این موضوع در شورای اسلامی شهر مشهد مصوب شود، با کمک سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری، پرداخت کرایه بر مبنای طی مسافت اجرایی می‌شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.