قدس انلاین : مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطارشهری مشهد گفت: در حال حاضر، روزانه 6 میلیون نفر مسافر در مشهد جابه‌جا می‌شوند که سهم شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد 2 درصد و حدود 120 هزار نفر مسافر است.

سهم 2 درصدی قطارشهری مشهد در جابه‌جایی مسافر/ سرویس‌دهی ویژه قطارشهری در شب‌های قدر
 وحید مبین مقدم ظهر امروز در نشست خبری که در شرکت بهره‌برداری قطارشهری مشهد برگزار شد، با بیان اینکه حمل و نقل یکی از پایه‌های اقتصاد در جامعه امروز است، اظهار داشت: برنامه‌ریزان اقتصادی توجه خاصی به این حوزه دارند و نبض توسعه اقتصادی در دستان مدیران حمل و نقل است.

وی ادامه داد: در حال حاضر، روزانه 6 میلیون نفر مسافر در مشهد جابه‌جا می‌شوند که سهم شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد 2 درصد و حدود 120 هزار نفر مسافر است.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطارشهری مشهد با اشاره به اینکه هم‌اکنون قطارشهری مشهد دارای چهار خط مصوب است، بیان کرد: خط یک به طول 24 کیلومتر شامل 24 ایستگاه به بهره‌برداری کامل رسیده است.

مبین مقدم افزود: خط 2 با 14 کیلومتر طول دارای 13 ایستگاه است که تاکنون 9 ایستگاه آن به بهره‌برداری رسیده، همچنین خط 3 بلندترین مسیر قطارشهری مشهد است که دارای 28 کیلومتر طول با 24 ایستگاه بوده و از شهرک ابوذر تا الهیه امتداد دارد.

وی در خصوص خط 4 قطار شهری مشهد نیز یادآور شد: این خط دارای 17 کیلومتر طول بوده و دارای 15 ایستگاه است که از شهرک ابوذر تا خواجه ربیع امتداد دارد.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطارشهری مشهد در خصوص بهره‌برداری از خط 3 قطارشهری مشهد تشریح کرد: طبق پیش‌بینی صورت گرفته، فاز یک این خط در سال 99 به بهره‌برداری می‌رسد.

مبین مقدم با بیان اینکه خط یک در سال 89 به بهره‌برداری رسیده، یادآور شد: تا پایان فروردین ماه سال 96، 222 میلیون نفر در این مسیر جابه‌جا شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته، 40 میلیون مسافر توسط قطارشهری جابه‌جا شده‌اند، توضیح داد: سهم خط 2 از این جابه‌جایی 380 هزار نفر بوده است.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطارشهری مشهد با اشاره به اینکه برای سال 97 برنامه جابه‌جایی 50 میلیون نفر مد نظر قرار گرفته، افزود: از این تعداد، 5 میلیون نفر برای خط 2 و 45 میلیون نفر برای خط یک پیش‌بینی شده است.

مبین مقدم با بیان اینکه سرویس‌دهی در خط 2 از زمستان 95 آغاز شده، اضافه کرد: در ابتدای کار این خط، تعداد ساعات سرویس‌دهی محدود بود، بنابراین جذب مسافر زیادی نداشت، اما از زمستان سال گذشته آمار رو به‌رشد بوده است.

وی با بیان اینکه سرفاصله زمانی خط 2 هم‌اکنون 10 دقیقه و ساعت کار آن تا 6 بعدازظهر است، گفت: با توجه به اینکه پس از افتتاح رسمی خط 2 سیستم از خط واحد به شبکه تبدیل شد، می‌توانیم اطلاق شبکه ریلی داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطارشهری مشهد با اشاره به اینکه برای هر کیلومتر قطارشهری 250 میلیارد تومان هزینه می‌شود، اظهار کرد: این در حالی است که برای احداث خط بی‌آرتی 100 میلیارد تومان هزینه می‌شود.

مبین مقدم افزود: سیستم حمل و نقل بی‌آرتی در سطح شهر است، بنابراین کمکی به رفع آلودگی هوا و ترافیک نمی‌کند، اما قطارشهری به کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی کمک می‌کند، علاوه بر آن زمانبندی‌ شده است.

وی ادامه داد: سیستم قطارشهری به کاهش آلودگی هوا و بیماری‌های فردی نیز کمک می‌کند و همه این موارد قابلیت تبدیل شدن به ریال را دارد.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطارشهری مشهد تأکید کرد: در سال گذشته، 133 میلیارد تومان صرفه‌جویی ناشی از بهره‌برداری قطارشهری داشتیم که شامل کاهش زمان سفر، کاهش تصادفات، کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی، کاهش آلودگی هوا و همچنین کاهش هزینه‌های مالکیت و بهره‌برداری از خودرو است.

مبین مقدم با بیان اینکه به ازای هر مسافر نیم لیتر در مصرف سوخت‌های فسیلی صرفه‌جویی صورت گرفته، بیان کرد: سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته برای خط 1 در یک دوره 10 ساله باز می‌گردد.

وی از بومی‌سازی و مهندسی معکوس به‌عنوان یکی از اقدامات شاخص شرکت بهره‌برداری قطارشهری یاد کرد و گفت: تأمین لوازم یدکی از کشورهای اروپایی علاوه بر اینکه هزینه بالایی دارد، مشکل تأمین قطعات را نیز به‌همراه دارد، بنابراین سعی بر این شد، با بومی‌سازی چرخ این سیستم پابرجا نگه داشته شود.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطارشهری مشهد ادامه داد: در مجموع، 86 قطعه مهندسی معکوس شده که موجب صرفه‌جویی 40 میلیارد تومان صرفه‌جویی اقتصادی داشته است.

مبین مقدم اضافه کرد: 40 مورد از این 86 مورد مهندسی معکوس، مربوط به سال 96 بوده است که 15 میلیارد تومان صرفه‌جویی اقتصادی به همراه داشته است.

وی در خصوص سیاست پرداخت کرایه با اشاره به اتصال خطوط یک و 2 قطارشهری به یکدیگر، متذکر شد: در تمام دنیا مرسوم است، با بزرگ شدن سیستم حمل و نقل، کرایه عادلانه و براساس مسافت طی شده دریافت شود.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطارشهری مشهد با بیان اینکه این سیستم در شهر تهران نیز اجرا شده، گفت: در مشهد نیز دریافت کرایه را بر مبنای مسافت طی شده در دستورکار قرار دادیم و این موضوع را شورای شهر نیز برای ما تکلیف کرده، با کمک سازمان فاوا پیاده‌سازی می‌شود.

مبین مقدم درباره سامانه بهره‌برداری خودکار در قطار نیز بیان کرد: این سامانه برای اولین بار در کشور در خط 2 قطارشهری مشهد نصب شده و سرعت‌گیری، ترمزگیری و شتاب‌گیری به این سیستم مربوط شده و از خطای انسانی پیشگیری می‌کند.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون خط یک دارای 60 واگن است، بیان کرد: طبق پیش‌بینی و به‌دلیل تزریق مسافر از خط 2 به خط 1، 60 واگن دیگر مورد نیاز است.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطارشهری مشهد در خصوص سرویس‌دهی قطارشهری در شب‌های قدر اعلام کرد: در شب‌های قدر خط یک و خط 2 تا ساعت 2:30 سرویس‌دهی می‌کنند.

مبین مقدم با بیان اینکه سرویس‌دهی خط 2 در روزهای تعطیل صورت نمی‌گیرد، اضافه کرد: در شرایط استثنا در روز 15 خرداد سرویس‌دهی خط 2 از ساعت 18 تا 2:30 بامداد صورت می‌گیرد.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه خط 2 در روزهای جمعه تعطیل است، اما در روز قدس از ساعت 7 صبح تا 2 بعدازظهر سرویس‌دهی در این مسیر صورت می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.