بجنورد- استاندار خراسان شمالی ضمن بیان این نکته که سازگاری با کم آبی باید در مسیر تصمیمات و برنامه های دولت انجام شود، بر اولویت بندی برنامه های شورای حفاظت از منابع آب تاکید کرد و در تشریح این اولویت ها گفت:برنامه سازگاری با کم آبی در دست اقدام است و قدم به قدم در راستای تدوین این برنامه حرکت خواهیم کرد.

سازگاری با کم آبی باید در مسیر تصمیمات دولت اجرایی شود

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان شمالی، محمدرضا صالحی در چهارمین نشست شورای حفاظت از منابع آب استان اظهار داشت: تا سال ۱۴۰۰ تمام ۴هزار حلقه چاه غیرمجاز آب کشاورزی در استان بسته می شود و در مرحله دوم باید از برداشت غیرمجاز آب در چاه های مجاز جلوگیری شود.

وی ادامه داد: در مرحله سوم هم باید در پروانه های موجود تعدیل ایجاد کنیم که شامل حال کسانی خواهد شد که صرفه جویی نمی کنند.

وی تصریح کرد: بهره وری آب در بخش کشاورزی استان در دولت تدبیر و امید  از ۳۷ درصد به ۴۲ درصد رسیده و تا پایان دولت یعنی سال ۱۴۰۰ به ۶۰ درصد افزایش خواهد یافت که این افزایش بهره وری در مصرف بهینه آب بسیار موثر است.

صالحی بازنگری در استقرار صنایع با مصرف آب بالا و اهتمام و جدیت هر چه بیشتر آحاد مردم در صرفه جویی را خواستار شد و افزود: باید برای کسانی که مصرف بهینه و بهره وری خوب دارند هم پاداش درنظر گرفت.

استاندار خراسان شمالی در بخش دیگر سخنان خود بر احیای قنوات نیز تاکید کرد و افزود:احیای قنوات نباید به چاه های موجود آسیب برساند و این در حالیست که در قانون برنامه ششم توسعه نیز بر حفظ و احیای قنوات تاکید شده است.

صالحی اظهار داشت:کشت برنج بنا به دستور دولت به دلیل مصرف زیاد آب در این استان ممنوع است و برخورد قانونی لازم انجام می گیرد و کشاورزانی که با این سیاست همراه نباشند، باید بدانند که در این راستا هیچ حمایتی از سوی دولت انجام نمی شود.

وی در خصوص صنایع پرآب طلب نیز بیان کرد:صنایع پر آب طلب شامل صنایعی می شود که مصرف بیش از ۲۵ متر مکعب در شبانه روز را دارند و باید روند مصرف در این صنایع تعدیل شود و در مسیر سازگاری با کم آبی قدم بردارند اما این بدان معنا نیست که در تمام نقاط مصرف آب کمتر شود بلکه باید در مسیر سازگاری قرار گیرد.

وی هم چنین بر تضمین مستمر کیفیت آب شرب مصرفی مردم در شهرها و روستاهای استان تاکید کرد و گفت: حفظ سلامت مردم در اولویت دستگاه های متولی قرار گیرد.

پیگیری مصوبات جلسه گذشته، ارائه گزارش سازمان جهاد کشاورزی در خصوص برنامه های سازگاری با کم آبی، بررسی وضعیت آب قابل برنامه ریزی در دشت های استان و تصمیم گیری در خصوص تعدیل پروانه ها از اهم دستور کارهای این شورا بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.