پایگاه خبری عراقی از تشکیل فراکسیون اکثریت پارلمانی تا پیش از عید فطر خبر داد و اعلام کرد که در این فراکسیون ائتلاف‌های الفتح، دولة القانون و دو حزب کردی حضور دارند.

احتمال تشکیل فراکسیون اکثریت پارلمان عراق تا عید فطر

قدس آنلاین:یک منبع عراقی به وبگاه خبری «بغداد الیوم» اعلام کرد که ائتلاف «دولة القانون» به رهبری «نوری المالکی» و ائتلاف «الفتح» به رهبری «هادی العامری» تا پیش از عید فطر، تشکیل فراکسیون اکثریت پارلمان را اعلام خواهند کرد.

این منبع توضیح داد: به ائتلاف دولة القانون و الفتح، برخی احزاب کرد مانند حزب دموکرات کردستان و اتحادیه میهنی، حزب «کفائات» و فراکسیون ارادة به ریاست «حنان الفتلاوی» خواهند پیوست تا فراکسیون اکثریت را تشکیل دهند.

نامزدهای نخست‌وزیری

وی که خواست نامش فاش نشود، افزود: به طور رسمی این فراکسیون اکثریت، پیش از عید فطر تشکیل خواهد شد و نامزدهای نخست‌وزیری از سوی ائتلاف‌های دولة‌القانون و الفتح عبارتند از: نوری المالکی، محمد شیاع السودانی، قصی سهیل، قاسم الاعرجی، محمد الغبان و هادی العامری.

«احمد الاسدی» سخنگوی ائتلاف الفتح نیز تاکید کرد که این ائتلاف تحمیل شخصیتی خاص برای تصدی پست نخست‌وزیری تا پیش از تشکیل فراکسیون اکثریت پارلمانی را نمی‌پذیرد.

وی در گفت‌وگویی تلویزیونی اظهار داشت که الفتح پیش از سخن گفتن درباره نامزد نخست‌وزیری در دولت آتی، بر اصل اساسی دیگری تاکید دارد و آن توافق بر سر برنامه عملکرد دولت آتی است که می‌بایست نخست‌وزیر به آن پایبند باشد.

پنجشنبه پیش نشستی طولانی میان رهبران ائتلاف‌های دولة القانون و الفتح و هیأت‌های دو حزب اتحادیه میهنی و دموکرات کردستان برگزار شد و برخی منابع از توافق این طرف‌ها برای تشکیل فراکسیون اکثریت پارلمانی خبر می‌دهند هرچند که برخی دیگر از منابع آن را رد و اعلام می‌کنند که چنین توافقی نهایی نشده است.

همچنین این منبع خبری، در خبری دیگر به نقل از منبع مطلع دیگر از احتمال پیوستن ائتلاف «النصر» به رهبری حیدر العبادی به فراکسیون الفتح و دولة القانون خبر داد.

این منبع می‌گوید که «حیدر العبادی» نخست‌وزیر کنونی عراق و رئیس ائتلاف «النصر» متعهد شده که از حزب «الدعوة» جناح سیاسی مشترکش با «نوری المالکی» خارج نشود و همین امر، گمانه‌زنی‌ و احتمال‌هایی مبنی بر پیوستن او به ائتلاف دولة القانون و الفتح را تقویت کرده است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.