قدس آنلاین/ صبا کریمی: پنجمین همایش سراسری تئاتر مردمی خرداد امسال با افزودن بخش صحنه‌ای رونق تازه‌ای به این همایش هنری داده و قرار است برنامه‌‎ها و نمایش‌های جدیدی تولید و اجرا شود.

نمایشنامه‌ای با محوریت زندگی امام خمینی(ره) نوشته می‌شود/ برپایی اختتامیه همایش سراسری تئاتر  خرداد در حسینیه جماران

به گزارش قدس آنلاین، پنجمین همایش سراسری تئاتر مردمی خرداد این روزها در حال تدارک برای برپایی در ایام ارتحال معمار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی(ره) است. بر این اساس مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی با همکاری ستاد بزرگداشت ارتحال امام(ره) در راستای ارج نهادن به شخصیت شامخ و تأثیرگذار بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) و با توجه به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی پنجمین همایش سراسری تئاتر مردمی خرداد را در بخش‌های تئاتر صحنه‌ای و تئاتر خیابانی و محیطی در خردادماه جاری برگزار می‌کند.

 چهل سال دستاوردهای انقلاب شکوهمند اسلامی در عرصه‌های علمی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و...،  زندگی و سیره حضرت امام خمینی(ره) و سایر شخصیت‌های برجسته تاریخ انقلاب اسلامی، نقش مبارزات حضرت امام خمینی(ره) در افشا و سقوط نظام شاهنشاهی، توصیه‌های امام خمینی(ره) مبنی بر استکبارستیزی و مقابله با آمریکا و صهیونیسم، نقش قیام ۱۵ خرداد در پیروزی انقلاب اسلامی، نقش حماسه‌ عاشورا در پیروزی انقلاب اسلامی، نقش مرجعیت و روحانیت در پیروزی انقلاب اسلامی، نقش و تأثیر زنان در پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن در عرصه‌های علمی- فرهنگی و سیاسی و ... از موضوعات این همایش است که هنرمندان براساس این مؤلفه‌ها آثار خود را تولید کردند.

«شیرین و فرهاد» به نویسندگی سعید خیرالهی و کارگردانی پویان عطایی از استان اصفهان، «برندگان جام» به نویسندگی و کارگردانی حیدر رضایی از استان ایلام، «مسؤول مردمی» به نویسندگی کفشدار و پورعلی و کارگردانی جعفری و حسین­ زاده از گیلان، «بازگشت» به نویسندگی پژمان شاهوردی و کارگردانی محمد یوسفی زاده از آذربایجان شرقی، «11بهمن 57 » به نویسندگی و کارگردانی مسعود براهیمی از تهران، «700ثانیه از خرداد» به نویسندگی و کارگردانی پژمان شاهوردی از لرستان، «نهال» به نویسندگی و کارگردانی امیر رجب پور از قزوین، «مأموریت ویژه» به نویسندگی حیدر رضایی و کارگردانی مجتبی خلیلی از اصفهان، «او می‌دانست» به نویسندگی و کارگردانی مالک آبسالان از تهران، «دریابان» به نویسندگی و کارگردانی علی محمد رادمنش از کرمان، «دوران رنسانس آزد» به نویسندگی احمد جعفری و کارگردانی احمد جعفری و مارال ایزدبخش از تهران آثاری هستند که در بخش خیابانی اجرا خواهند شد، همچنین دو اثر نیز مشروط در این همایش شدند. در بخش صحنه‌ای نیز «اسماعیل» به نویسندگی و کارگردانی شهرام سلطانی از اراک، «این ره که می‌روی» به نویسندگی مصطفی جعفری و کارگردانی محمد هاشم‌زاده از اصفهان، «مثل خواب مثل رویا» به نویسندگی و کارگردانی محمد قاسمی از تهران اجرا خواهند شد.

امیرحسین شفیعی دبیر همایش و کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری طی نشستی خبری اهداف این دوره از همایش و شیوه برگزاری آن را تشریح کردند.

 شفیعی درباره این همایش اظهار کرد: پنجمین همایش سراسری تئاتر مردمی خرداد با محوریت قیام 15 خرداد و مبارزات و اندیشه های امام خمینی(ره) برگزار می شود. با این تفاوت که امسال در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی هستیم و این همایش رویکردی به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، زندگی امام راحل دارد و سعی کردیم آثار انتخابی با محوریت شخصیت امام خمینی(ره) و قیام 15 خرداد باشد.

تئاتر صحنه‌ای برای نخستین بار در این همایش اجرا می‌شود

وی در ادامه افزود: اجرای آثار خیابانی در محوطه باز مجموعه تئاتر شهر، محوطه حوزه هنری، خانه هنرمندان، بوستان آب و آتش و برج میلاد خواهد بود و همچنین آثار صحنه‌ای در سالن مهر و ماه حوزه هنری روی صحنه می رود. یکی از ویژگی های این دوره نیز افزوده شدن بخش صحنه ای به همایش بود که در این بخش تنها 3 اثر روی صحنه خواهد رفت. این همایش در دو بخش برگزار می شود که 8 الی 12 خردادماه در تهران و 12 الی 15 خردادماه در شهرستان ها و مراکز استانی برپا می شود.

شفیعی با اشاره به برپایی ویژه برنامه در مرقد امام خمینی(ره) عنوان کرد: 14 و 15 خردادماه ویژه برنامه ای داریم که طی آن آثار نمایشی و بخش نقالی و پرده خوانی در مرقد امام و در صحن شهدا و صحن حاج احمد آقا اجرا می شود و به دلیل تمرکززدایی از تهران تصمیم گرفتیم در مبداء شکل گیری قیام 15 خرداد در شهر پیشوا اجرا داشته باشیم.

شفیعی تأکید کرد: این همایش شامل در سه بخش تئاتر خیابانی، آثار صحنه‌ای و نقالی و پرده‌خوانی برگزار می شود و جعفر دهقان، عبدالرضا اکبری و شهاب راحله نیز داوران بخش خیابانی همایش هستند و براین اساس 6 اثر در بخش نقالی، 3 اثر صحنه ای، 13 اثر خیابانی در این دوره اجرا خواهند شد.

در ادامه زارعی اظهار کرد: فقدان توجه به زندگی و مبارزات امام خمینی (ره) همواره در تئاتر وجود داشته است. حضرت امام اولین جرقه های شکل گیری انقلاب را زدند و به پیروزی رسیدند و همیشه عقیده داشتند که باید این انقلاب را به جهان صادر کرد. تئاتر هم از هنرهایی است که می تواند در این کار موفق باشد. به نظرم ما توانستیم سال به سال قدم های بهتری در این زمینه برداریم چون چشم انداز بزرگی برای این همایش ترسیم کردیم که فقط متعلق به حوزه هنری نیست.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی گفت: من دست همکاری به سوی تمام ارگان ها و نهادهای هنری دراز می کنم و از آنها می خواهم که به ما در این مسیر مهم کمک کنند. ارگان ها و نهادهایی همچون بنیاد شهید و امور ایثارگران، بنیاد حفظ آثار و ارزش های انقلاب و دفاع مقدس و اداره کل هنرهای نمایشی باید به کمک حوزه هنری بیایند. واقعیت این است که اگر نخواهیم برای بنیانگذار انقلاب کار کنیم برای چه کسی باید این کار را انجام دهیم. به نظرم در حق امام خمینی (ره) اجحاف شده است و باید به کمک ارگان های دیگر همایش درخشانی در شان مقام شامخ ایشان برگزار کنیم.

زارعی تصریح کرد: سال گذشته طی دیداری که در «شب خاطره» با حجت الاسلام سیدحسن خمینی داشتیم قرار بر این شد نمایشنامه‌ای درباره بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران نوشته شود و بعد از اینکه به تأیید ایشان و خانواده امام رسید به تولید برسد و حتی ایشان گفتند که در جلسات با نویسندگان شرکت خواهند کرد. امیدوارم بتوانیم نمایشنامه آن را امسال آماده کنیم و تا سال آینده این نمایش را به صحنه ببریم.

حسینیه جماران؛ میزبان اختتامیه همایش تئاتر خرداد

وی در خصوص میزان بودجه این همایش عنوان کرد: بودجه برگزاری این همایش بسیار ناچیز است و شاید باورتان نشود ما این همایش را با ۲۰۰ میلیون تومان برگزار می کنیم اما به غیر از کمک های مادی ما نیاز به کمک های دیگری داریم به عنوان نمونه خیلی از نهادها می توانند محل اسکان و پذیرایی، اهدای جوایز و یا ایاب و ذهاب گروه ها را بر عهده بگیرند و در این راه به ما کمک کنند. امسال هم قرار شده است ستاد ارتحال اهدای جوایز را برعهده گیرد و معاونت هنری ارشاد هم به ما قول همکاری و کمک داده که البته فعلا خبری نیست.

زارعی تأکید کرد: امسال اختتامیه در یک مکان نامتعارف یعنی در حسینیه جماران و با حضور حجت الاسلام سیدحسن خمینی برگزار می شود. این همایش به شکل رقابتی خواهد بود و تندیسی طراحی شده که نسبت به سال گذشته تئاتری‌تر است. نکته دیگر این که ما به بحث خلاقیت در آثار توجه ویژه داشتیم که آثار فضای شعاری به خود نگیرد و حتما مخاطبان متوجه این موضوع خواهند شد.

پنجمین همایش سراسری تئاتر خرداد در بخش‌های تئاتر صحنه‌ای و تئاتر خیابانی 15 الی 18 خردادماه سال 1397 در تهران و استان‌های سراسر کشور به دبیری امیرحسین شفیعی برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.