قدس آنلاین: مدیر مرکز قرآن کریم سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی عنوان کرد: نسخه‌های خطی همانندسازی شده در کتابخانه مرکزی و مرکز موزه قرآن آستان قدس رضوی در بیست و ششمین نمایشگاه قرآن کریم تهران به نمایش گذاشته شده است.

نمایش نسخ خطی قرآن حرم رضوی در بیست و ششمین نمایشگاه قرآن کریم

حجت‌الاسلام سید مسعود میریان در گفت‌وگو با آستان نیوز اظهار کرد: آستان قدس رضوی با محوریت مرکز قرآن کریم سازمان فرهنگی این آستان، سه غرفه در بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم تهران راه‌اندازی کرده است که شامل غرفه محتوایی، غرفه هنری و غرفه فروش می شود.
وی بیان کرد: در غرفه فروش انتشارات به‌نشر کتاب‌ها و محصولات هنری تولید شده توسط آستان قدس رضوی ارائه می‌شود، در بخش هنری نیز که توسط دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در تهران اداره می‌شود، آثار قرآنی هنرهای تجسمی، تابلوهای خوشنویسی و نقاشی، نقاشی‌خط و تذهیب در قالب بیش ۶۰ اثر ارائه ‌شده است.
وی ادامه داد: یکی دیگر از فعالیت‌های غرفه هنری برپایی کارگاه‌هایی است که 10 استاد از رشته‌های هنری خوشنویسی، نسخ و ثلث، کاشی‌کاری، آینه‌کاری، معرق‌کاری و منبت‌کاری به‌صورت زنده هنر خود را ارائه می‌کنند.
حجت‌الاسلام میریان با بیان اینکه مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی هماهنگ‌کننده غرفه‌ها و متولی اصلی ارائه فعالیت‌ها آستان قدس رضوی در این نمایشگاه است، افزود: در غرفه محتوایی نیز که در حقیقت غرفه اصلی آستان قدس رضوی محسوب می‌شود، فعالیت قرآنی برخی مؤسسات فرهنگی آستان قدس رضوی به نمایش گذاشته ‌شده است.
مدیر مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی عنوان کرد: اجرای طرح نذر بهشتی نیز از دیگر برنامه‌های آستان قدس رضوی در این نمایشگاه است. با اجرای این طرح دلدادگان و عاشقان امام رضا(ع)در سراسر ایران اسلامی می‌توانند به میزان دلخواه قرآن کریم تهیه و برای بهره‌مندی زائران در حرم مطهر رضوی وقف و اهدا کنند.
وی بیان کرد: سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی نیز در این نمایشگاه نسخه‌های قرآن خطی همانندسازی شده متعلق به دوران صدر اسلام تا قرن چهاردهم را به نمایش گذاشته است و بازدیدکنندگان در این قسمت با سیر تحول خط، رسم‌الخط، تزیینات، جنس کاغذ و صفحه‌آرایی قرآن در ادوار مختلف آشنا می‌شوند.
میریان یادآور شد: تابلوهایی از نسخ خطی منسوب به هفت تن از ائمه اطهار(ع) به علاوه آثار معروف خطاطان جهان اسلام در ابتدای مسیر غرفه‌ها به نمایش گذاشته‌ شده است.
وی ادامه داد: در بخشی دیگری از غرفه‌های آستان قدس رضوی در بیست و ششمین نمایشگاه قرآن کریم تهران ساخت کاغذ دست‌ساز به شیوه سنتی، رنگ‌آمیزی کاغذ به شیوه سنتی با الیاف سلولزی و رنگ‌های طبیعی گیاهی، صحافی و مرمت کتاب و جلدسازی به نمایش گذاشته ‌شده است و به بازدیدکنندگان برای نگهداری نسخه‌های خطی مشاوره ارائه می‌شود.
حجت‌الاسلام میریان عنوان کرد: قسمتی دیگری از غرفه محتوایی آستان قدس رضوی را دانشگاه علوم اسلامی رضوی در اختیار دارد و پایان‌نامه‌های قرآنی و کتاب‌های منتشرشده در حوزه علوم قرآنی به همراه معرفی رشته‌های قرآنی در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا را ارائه می‌ نماید.
وی افزود: برنامه دیگر آستان قدس رضوی در این نمایشگاه، اجرای طرح تعویض نسخه‌های فرسوده قرآن با نسخه‌های جدید متبرک آستان قدس رضوی است که با ظرفیت ۱۰۰۰ نسخه اجرا می‌شود. در این طرح بازدیدکنندگان محترم می توانند با ارائه 3 نسخه فرسوده قرآن یک نسخه جدید دریافت کنند، هدف از این طرح جمع‌آوری نسخه‌های فرسوده‌ای است که قابل ‌استفاده نبوده و نگهداری از آن‌ها سخت است.
میریان خاطرنشان کرد: بازدیدکنندگان از غرفه‌های آستان قدس رضوی می‌توانند در طرح دیگری که برای جمع‌آوری قرآن مازاد و اهدای آن به مناطق محروم در نظر گرفته شده است، مشارکت داشته باشند.
وی تأکید کرد: طرح محفل تلاوت قرآن کریم نیز در غرفه اصلی آستان قدس رضوی اجرا می شود و اساتید قرآن در دو نوبت قبل و بعد از اذان مغرب آیاتی از قرآن را تلاوت می‌کنند.
حجت‌الاسلام میریان عنوان کرد: در این دوره از نمایشگاه هر روز دو تن از خادمان حرم مطهر برای اهدای قرآن به بازدیدکنندگان و نمایش پرچم متبرک حرم مطهر رضوی در محل غرفه‌ها حضور دارند که این امر بسیار مورد استقبال مردم قرار گرفته است.
وی با اشاره به حضور پررنگ آستان قدس رضوی در نمایشگاه بین‌المللی قرآن بیان کرد: برای اجرای برنامه‌ها در نمایشگاه بین‌المللی قرآن تهران آستان قدس رضوی خادم‌یاران قرآنی خود را از نواحی مختلف تهران به همکاری فراخوانده است.
حجت‌الاسلام میریان افزود: طرح مهد الرضا(ع) نیز به‌صورت نمونه در این نمایشگاه با ایجاد مهدکودک قرآنی اجرا می‌شود و والدین می‌توانند با آوردن کودکان خود به این بخش از نمایشگاه با شیوه ارائه خدمات مهد الرضا(ع) آشنا شوند.
مدیر مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی بیان کرد: در این نمایشگاه قسمتی برای مشاوره در زمینه حفظ قرآن کریم توسط حافظان قرآن راه‌اندازی شده و علاقه‌مندان می‌توانند برای جذب افراد علاقه‌مند به حفظ و شیوه‌های نوین نگهداری محفوظات مشاوره دریافت کنند.
وی ادامه داد: پویانمایی‌هایی با موضوعات دینی که توسط آستان قدس رضوی تهیه ‌شده است، در غرفه هنری برای کودکان به نمایش گذاشته می‌شود.
حجت‌الاسلام میریان افزود: در هفته دوم نمایشگاه مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی توسط کارشناسان و مشاوران خانواده در تهران، مشاوره فردی رایگان با موضوع سبک زندگی قرآنی را ارائه می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.