قدس آنلاین: وزرای خارجه اتحادیه اروپا امروز در بروکسل برای بررسی راهکارهای حمایت از توافق هسته‌ای با ایران گرد هم می‌آیند تا برای رسیدن به سیاستی واحد به ویژه در حوزه روابط اقتصادی و تجاری با ایران پس از خروج آمریکا از برجام در این زمینه رایزنی کنند.

نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا برای بررسی تصمیمات کمیسیون مشترک برجام

گردهمایی وزرای خارجه اتحادیه اروپا پس از نشست کمیسیون مشترک برجام که به درخواست ایران و بدون حضور آمریکا برای بررسی تبعات خروج واشنگتن از این توافق شکل می‌گیرد.

پیش از این نیز وزرای خارجه اتحادیه اروپا در نشست ماه گذشته خود در صوفیه بر حمایت از برجام و لزوم حفظ این توافق بین‌المللی و مقابله با تحریم‌های امریکا تأکید کرده بودند.

کمیسیون مشترک برجام پس از این نشست در بروکسل در بیانیه‌ای اعلام کرد اعضای برجام تعهد خود به اجرای مستمر، کامل و موثر برجام همراه با حسن نیت و در فضایی سازنده را یادآور شدند و رفع تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای به منظور عادی‌سازی روابط اقتصادی و تجاری با ایران را جزء ضروری برجام دانستند.

کمیسیون مشترک برجام همچنین اعلام کرد در این رابطه، اعضای برجام گام‌های مشترک برای یافتن راه‌حل‌های عملیاتی طی چند هفته آینده در رابطه با موضوعات زیر را مورد بحث و بررسی قرار دادند: حفظ و تعمیق روابط اقتصادی با ایران؛ تداوم فروش نفت، میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی و نقل و انتقالات مربوطه؛ تعاملات کارآمد بانکی با ایران؛ تداوم حمل و نقل دریایی، زمینی، هوایی و ریلی با ایران؛ تامین بیشتر اعتبارات صادراتی و ایجاد مسیرهای ویژه در حوزه‌های مالی، بانکی، بیمه و ‌ تجاری با هدف تسهیل همکاری‌های اقتصادی و مالی از جمله از طریق حمایت عملی از تجارت و سرمایه‌گذاری؛ توسعه بیشتر و اجرای تفاهمنامه‌های همکاری و قراردادهایی که شرکت‌های کشورهای ثالث با همتایان ایرانی خود منعقد کرده‌اند؛ سرمایه‌گذاری بیشتر در ایران؛ حمایت از فعالان اقتصادی و تامین فضای اطمینان بخش حقوقی؛ توسعه بیشتر فضای شفاف و قانونمند کسب و کار در ایران.

این تلاش‌ها به منظور حفظ منافع کسب‌وکارها و سرمایه‌گذارانی است که با ایران تعامل دارند. اعضای برجام این نکته را مورد توجه قرار دادند که فعالان اقتصادی که به دنبال کسب‌ و کار قانونی در ایران هستند با حسن نیت و بر اساس تعهدات مندرج در برجام که به تایید بالاترین سطوح رسیده و به اتفاق آرا مورد تایید قطعنامه شورای امنیت است، به کار با ایران پرداخته‌اند. اعضای برجام بر تعهد خود برای تلاش جهت حصول اطمینان از اینکه این منافع کماکان تامین شود تاکید کردند و بدین منظور توافق کردند که به گفت‌وگوهایی فشرده تر در همه‌ سطوح، ‌ از جمله در سطح کارشناسی برای یافتن راه‌حلی عملی برای موضوعات مورد اشاره ادامه دهند.

موگرینی: تصمیمات اروپا توسط اروپایی‌ها گرفته می‌شود

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در آغاز نشست امروز دوشنبه وزرای خارجه اتحادیه اروپا گفت ما در سطح اتحادیه اروپا در حال اجرای مجموعه‌ای از اقدامات هستیم تا مطمئن شویم که توافق هسته‌ای با ایران و سرمایه‌گذاری اقتصادی از جانب اروپا حفظ می‌شود و از جنبه دیگر هم در سطح جهانی مورد حمایت قرار گیرد.

موگرینی افزود که امروز برای نخستین‌بار از زمان خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران درباره این موارد با کشورهای عضو رایزنی می‌شود. به این ترتیب کشورهای عضو می‌توانند به اقدامات در سطح اروپایی کمک کنند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین گفت که درباره اتفاقاتی که در نشست جمعه گذشته در وین بدون آمریکا و با حضور «یوکیا آمانو» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رخ داد هم به وزرا اطلاع رسانی خواهد کرد. موگرینی همچنین اعلام کرد که آژانس برای یازدهمین بار پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تائید کرده است.

موگرینی گفت: «در طی هفته های اخیر همراه با مقامات ایرانی و همچنین فرانسه، انگلیس و آلمان و دیگر طرف‌های بین‌المللی تلاش‌های فراوانی صورت دادیم تا یک موضوع را شفاف کنیم: تصمیمات اتحادیه اروپا توسط اروپایی‌ها گرفته می‌شود.»

و افزود: «ما ابزاری در اختیار داریم تا از سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی خود حمایت کنیم. به خصوص وقتی که در راستای منافع امنیتی ما باشند. این کاری است که صورت می‌دهیم و هیچ کس فکر نمی‌کند که کار ساده ای باشد اما ما این کار را انجام می‌دهیم.»

اروپا باید قدم به قدم با ایران جلو بیاید

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امورخارجه و مسئول پیگیری اجرای برجام، شب گذشته با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران  فراتر از تعهدات برجامی یک قدم هم برنمی‌دارد گفت: وقتی خروج آمریکا جدی شد، اروپایی‌ها از ما خواستند فرصتی به آنها بدهیم که تلاششان را انجام دهند تا بلکه بتوانند خواسته‌های ایران را تامین کنند و این پیام به سطوح عالی منتقل و درباره آن بحث شد و رئیس جمهور تصمیم گرفت این فرصت را برای چند هفته به اروپا بدهد و ما الان در حال مذاکره با اروپا هستیم.

وی افزود: الان ما و اروپا به وضعیت روشن‌تری می‌رسیم. الان باید دو کار صورت بگیرد اول اینکه اروپایی‌ها نحوه تامین خواسته‌های ایران را برای ما روشن کنند و در نشست سران اروپا اعلام شد یک بسته اقتصادی به ایران ارائه خواهند داد که راه‌حل‌های عملی برای تأمین خواسته‌های ما در برجام است.

عراقچی خاطرنشان کرد: در این مرحله هستیم که آنها بسته را آماده کنند و این راه‌حل‌ها را ارائه دهند مثلا در فروش نفت و مسائل بانکی و بیمه و سرمایه‌گذاری و تجارت و ... که باید بسته پیشنهادی بدهند و به صورت عملیاتی، عینی و ملموس بگویند چگونه می‌خواهند اینها را تامین کنند و چطور آن را تضمین کنند.

عراقچی با اشاره به تردسید برخی از کشورها و شرکتهای اروپایی بعد از خروج امریکا از برجام اضافه کرد: این اروپایی‌ها هستند که اگر می‌خواهند ایران دربرجام بماند، باید این چالش‌ها را حل کنند. اینکه ما مذاکره می‌کنیم این است که آیا اروپا می‌تواند این چالش ها را حل کند، اینکه مذاکره می‌کنیم اینگونه نیست که یک تفاهمی کنیم تمام شود، باید ببینیم اروپا این چالش‌ها را  چطور می‌تواند حل و فصل کند.

وی با اشاره به نشست کمیسیون مشترک در روز جمعه در وین گفت: بیانیه کمیسیون مشترک از بیانیه موگرینی یک قدم جلوتر بود. در این دو هفته حرکت خوبی را کردیم و موضوعاتی که باید حل و فصل شود مشخص کردیم، تمام خواسته‌های ما به آنها از جمله روسیه و چین منتقل شده و شروط ما برای تضمین تعهداتشان به آنها منتقل شده است. کاری که باید صورت بگیرد ادامه مذاکرات کارشناسی است و راه حل‌های آنها را روی کاغذ بیاوریم و مشخص شود دقیقا می‌خواهند چکار کنند.

عراقچی ادامه داد: ما به آنها گفته‌ایم که این گونه نیست که ما در تهران بنشینیم و شما یک بسته‌ای را آماده کنید و یک ماه دیگر بیاورید و بعد ببینیم مورد قبول ما نیست، باید با هم قدم به قدم جلو برویم و خواسته‌های ما در آن لحاظ شود و اگر به نقطه‌ای رسیدیم که بسته نظر ما را تامین کند، تصمیم می‌گیریم برای ادامه برجام تصمیم می‌گیریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.