قدس انلاین : عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با تأکید بر اینکه دولت باید بعد از تعلیق برجام با اروپایی‌ها مذاکره می‌کرد، گفت: موضع‌گیری خسارت‌بار رئیس‌جمهور پیش از خروج آمریکا از برجام جزو اختیاراتش نبود و از منظر ذلت در جهان تلقی شد.

اظهارات نماینده مردم طرقبه وشاندیز درمجلس درباره سخنان روحانی قبل از تعلیق برجام

محمد دهقان نماینده مردم طرقبه و چناران و عضو کمیسون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با  فارس با اشاره به مذاکرات برجامی با اروپا و تضمین‌هایی که باید از اروپایی‌ها گرفته شود، اظهار داشت: از آنجایی که آمریکا به صورت روشن و صریح از برجام خارج شد و دستور بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران را صادر کرد، لذا ایران باید مطابق قانون داخلی باید اقدام متقابل انجام دهد و مطابق مصوبه شورایعالی امنیت ملی که با شروطی به تأیید مقام معظم رهبری رسیده است، باید تعهدات مربوط به برجام را متوقف کند.

*دولت باید بعد از تعلیق تعهدات مربوط به برجام با اروپایی‌ها مذاکره می‌کرد

وی افزود: دولت باید بعد از به تعلیق درآوردن تعهدات مربوط به برجام، با اروپایی‌ها مذاکره می‌کرد، که آیا می‌شود برجام را با اروپایی‌ها ادامه داد یا نه. برجام با خروج آمریکا دیگر از بین رفت و ما هم باید تعهدات‌مان را متوقف و آن را اعلام می‌کردیم، لازم نبود برویم غنی‌سازی اورانیوم را آغاز کنیم، حداقل باید اعلام می‌کردیم تعهدات مربوط به برجام از نظر ما متوقف است و رسماً‌ اینگونه موضع‌گیری و به اروپایی‌ها اعلام می‌کردیم در صورتی حاضریم برجام را احیا کنیم که این تضمین‌ها به ایران داده شود.

*موضع رئیس‌جمهور پیش از خروج آمریکا از برجام از منظر ذلت در جهان تلقی شد

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تصریح کرد: به نظرم آقای رئیس‌جمهور اشتباه فاحشی کرد و آن اینکه هنوز آمریکا از برجام خارج نشده بود رئیس‌جمهور موضع گرفت که اگر آمریکا از برجام خارج شود، ما برجام را با اروپایی‌ها ادامه می‌دهیم، این نوع موضع‌گیری رئیس‌جمهور ایران در جهان از منظر ذلت تلقی شد و ضربه زیادی به حیثیت جمهوری اسلامی ایران با این نوع موضع‌گیری آقای رئیس‌جمهور وارد شد.

دهقان تأکید کرد: آقای رئیس‌جمهور به جای اینکه بگوید اگر آمریکا از برجام خارج شود ما هم تعهدات برجام را تعلیق می‌کنیم، گفت که اگر آمریکا خارج شود ما برجام را اروپایی‌ها ادامه می‌دهیم؛ رئیس‌جمهور نه چنین اختیاری دارد و نه به مصلحت کشور بود و نه به نفع ملت ایران بود که چنین موضعی اتخاذ شود؛ این نوع موضع‌گیری رئیس‌جمهور بسیار خسارت‌بار بود که آقای روحانی در بزنگاه تاریخی آن را اتخاذ کرد و برای کشور بسیار هزینه داشت.

*کشور نباید بازیچه دست افرادی باشد که بارها بر اثر مواضع ناپخته به کشور ضربه زدند

وی یادآور شد: با توجه به خسارت‌های عبرت‌آموزی که آقای رئیس‌جمهور در موضوع برجام به کشور وارد کرده حداقل الان از او توقع است که دیگر عبرت گرفته باشد و دیگر رفتارهای تک‌روی و رفتارهای خلاف عزت ملت ایران انجام ندهد، او نباید مواضع خلاف عزت و حکمت اتخاذ کند، نمی‌شود منافع کشور بازیچه دست افرادی باشد که بارها در اثر همین مواضع ناپخته و نسنجیده به کشور ضربه زدند.

نماینده طرقبه و چناران در مجلس همچنین گفت: روشن است که اروپایی‌ها با آمریکایی‌ها تقسیم کار کردند و خواست اروپا و خواست آمریکا در مواضع‌شان یکی است، منتها آمریکا نقش چماق و اروپا نقش هویج را ایفا می‌کند؛ آمریکا فشار می‌آورد و تهدید می‌کند و اروپا هم قرار است همان خواسته‌های آمریکا را در مذاکرات مطرح کند و ایران را وادار به عقب‌نشینی نماید.

*با توجه به مواضع غیرمدبرانه روحانی اروپایی‌ها به دنبال گرفتن تضمین از ایران هستند

وی اضافه کرد: با توجه به مواضع غیرمدبرانه آقای رئیس‌جمهور و برخی از دولتمردان ما، اروپایی‌ها به دنبال گرفتن تضمین از ایران هستند نه اینکه بخواهند به ما تضمین بدهند، در صورتی می‌توانیم انتظار داشته باشیم که اروپایی‌ها به ایران تضمین دهند که ما برجام را متوقف و تعهدات‌مان را تعلیق کنیم و سپس وارد مذاکره شویم.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس همچنین متذکر شد: اگر آمریکا و اروپا متوجه شوند که ایران آمادگی دارد غنی‌سازی اورانیوم را از سر بگیرد آنان حاضرند با ما در موضع مناسب و مساوی گفت‌وگو کنند، اگر احساس کنند ما دنبال‌شان می‌دَویم و از اینکه آمریکا از برجام خارج شده وحشت کردیم و مواضع ذلیلانه از طرف ملت ایران اتخاذ کنیم، آنان نه تنها به ما تضمینی نخواهند داد، بلکه دنبال این هدف هستند که تضمین‌های جدیدی برای عقب‌نشینی‌های جدید از ما دریافت کنند.

دهقان اضافه کرد: آنان توقع دارند ما در زمینه موشکی فعالیت‌مان را متوقف کنیم یا در زمینه منطقه‌ای تابع سیاست‌های آنان شویم و سقف محدودیت فعالیت هسته‌ای را برداریم؛ آنان به دنبال این اهداف هستند و کاملاً هم با آمریکا هماهنگ هستند و تقسیم‌کار کردند که هر کدام نقشی را در این زمینه ایفا کنند.

*اروپایی‌ها باید خروج آمریکا از برجام را محکوم کنند

وی با تأکید بر اینکه ما باید سریعاً برجام را تعلیق کنیم و سپس با اروپایی‌ها وارد مذاکره شویم، گفت: خواسته‌های ما از اروپایی‌ها هم با توجه به عبرتی که در گذشته گرفتیم، بسیار روشن است؛ اروپایی‌ها باید اولاً به صورت روشنی خروج آمریکا از برجام را محکوم و پیگیری کنند که شورای امنیت ملی سازمان ملل در این زمینه آمریکا را به خاطر نقض قطعنامه این شورا بازخواست کند اما اروپا این کار را نکرده است.

نماینده طرقبه و چناران در مجلس همچنین گفت: کار مهمی که اروپا باید انجام دهد، این است که خسارت‌هایی که از قِبَل بازگشت تحریم‌های آمریکا به ایران وارد می‌شود را جبران کند، شرکت‌های اروپایی که یا به صورت فریب‌کارانه یا به صورت واقعی به ایران آمدند و در این چند ماه کشور را معطل کردند، باید تضمین دهند که این شرکت‌ها به کارشان در ایران ادامه می‌دهند.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس بر همین اساس خاطرنشان کرد: بسیار بعید می‌دانم که اروپا که هم‌داستان و هم‌پیمان با آمریکاست و سطح بالایی از روابط تجاری چند صد میلیارد دلاری را با آمریکا دارد، بیاید آن را فدای منافع کوچکی که در ایران دارد، بکند، بنابراین نباید خیلی به اروپا امید داشت و نباید بیش از این کشور را معطل بگذاریم. در عین حال اگر اروپایی‌ها تضمین‌هایی را که مقام معظم رهبری در بیانات‌شان فرمودند، بدهند، باید برجام را با آنان ادامه داد.

وی با بیان اینکه اروپا باید حداقل فشارهای آمریکایی‌ها را بشکند، گفت: اگر اروپا بتواند به عنوان یک فشارشکن در برابر آمریکا عمل کند، وجود برجام و ادامه مذاکرات و ادامه توافق با اروپا قابل قبول است، وگرنه یک سر کاری جدید خواهد بود، به این معنا که چندین سال دولت کشور را در زمینه مذاکره با 1+5 معطل کرد و اقتصاد کشور را در برابر آمریکا و اروپا شرطی کرد و امروز هم ممکن است اروپا بخواهد چندین سال ما را پای میز مذاکره نگه دارد و کشور و اقتصاد ایران را در برابر خواسته‌های خودشان شرطی کند و این موضوع برای کشور بسیار خطرناک است.

*برجام الان نیمه‌جان است و اروپایی‌ها هم نخواهند توانست در برابر آمریکا مقاومت کنند

دهقان تصریح کرد: برجام الان نیمه‌جان است و اروپایی‌ها هم نخواهند توانست در برابر آمریکا مقاومت کنند فلذا دولت باید تکلیف خودش را با موضوع اقتصاد کشور مشخص کند، الآن باید توجه دولت به سمت شرق عالم باشد، دیگر کشور را چند سال معطل غرب کردند و بابت مذاکره با آمریکا و اروپا این همه به کشور خسارت زدند.

وی افزود: به نظرم دیگر نباید بیش از این کشور را معطل کنند، بالاخره چند میلیارد جمعیت در شرق عالم زندگی می‌کنند، مگر چین کشوری بزرگ با جمعیتی کثیر نیست؟ مگر روسیه کشوری بزرگ با جمعیت کثیر نیست؟ مگر هندوستان کشوری بزرگ با جمعیت کثیر نیست؟ ما باید همه نیازهایمان را از این کشورها تأمین کنیم، بازار آنان هم به روی ما باز است و آنان با آمریکا دچار چالش هستند؛ الان روسیه شرایط مشابهی با ما دارد و در معرض تحریم آمریکا و اروپا قرار گرفته است، می‌توانیم روابطمان را با روسیه، چین و هندوستان و یا سایر کشورهای شرقی تقویت و مشکلات‌مان را حل کنیم و به اقتصاد مقاومتی پایبند باشیم.

*نباید به خاطر برجام کشور را در معرض خطر قرار دهیم

دهقان در پایان خاطرنشان کرد: کسانی که همه قبله عالم را آمریکا و اروپا می‌دانند و خودشان به آمریکا و اروپا تعلق خاطر دارند و متأسفانه فرزندان و بستگان‌شان در آمریکا و اروپا هستند، باید دست از این شرایط بردارند و رویکردشان را به سمت شرق عالم تغییر دهند، از طرفی اگر برجام هم باقی ماند همان معامله‌آی که اروپایی‌ها در زمینه برجام می‌کنند ما هم می‌کنیم، وگرنه نباید ما به خاطر برجام کشور را در معرض خطر قرار دهیم و کشور را معطل بگذاریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.