قدس انلاین : کارشناس نظارت بر امور توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی از ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی به 268 کودک مبتلا به اوتیسم در این استان خبر داد.

268 کودک مبتلا به اوتیسم زیرپوشش خدمات بهزیستی خراسان رضوی

سمانه طاهری‌زاده در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه اداره کل بهزیستی خراسان رضوی با ایجاد 8 پایگاه در این استان، کودکان مبتلا به اوتیسم را شناسایی و پس از تایید نهایی زیرپوشش خدمات آموزشی و توانبخشی قرار می‌دهد، اظهار کرد: از این تعداد، 6 پایگاه در مشهد و دو پایگاه دیگر در شهرستان‌های سبزوار و نیشابور فعالیت می‌کنند.

وی به اجرای طرح غربالگری اوتیسم در خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: علاوه بر 8 پایگاهی که در قالب طرح غربالگری و شناسایی کودکان اوتیسم در این استان فعالیت می‌کنند، کارشناسان دوره دیده بهزیستی در تمامی مراکز بهزیستی در شهرستان‌های خراسان رضوی نیز طرح غربالگری کودکان اوتیسم را انجام می‌دهند.

کارشناس نظارت بر امور توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی افزود: در حال حاضر، 268 کودک مبتلا به اوتیسم از خدمات آموزشی و توانبخشی بهزیستی استفاده می‌کنند.

وی گفت: از این تعداد، 21 نفر در سال 97 وارد مرحله دریافت خدمات آموزشی و توانبخشی شده‌اند.

طاهری‌زاده ارائه خدماتی همچون خدمات آموزشی، گفتار درمانی، آموزش‌های مهارتی و روانشناسی را از جمله خدمات ارائه شده به کودکان اوتیسم برشمرد و برای اجرای این خدمات مطابق با پروتکل‌های بین‌المللی و علمی تاکید کرد.

وی به اجرای مستمر طرح غربالگری کودکان اوتیسم اشاره و اظهار کرد: این طرح برای کودکان بین دو تا پنج سال اجرا می‌شود.

کارشناس نظارت بر امور توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی در ادامه به آموزش‌های ارائه شده به خانواده‌ها اشاره کرد و گفت: پایگاه‌های فعال در طرح غربالگری اوتیسم با اجرای برنامه‌های آموزشی در محله‌ها، مهدکودک‌ها، پایگاه‌های بهداشت و فعالیت‌های اجتماعی متعدد نسبت به حساس‌سازی و آگاهی خانواده‌ها نسبت به افزایش شناخت جامعه درباره بیماری اوتیسم فعالیت می‌کنند.

طاهری‌زاده با بیان اینکه اوتیسم درمان قطعی ندارد، گفت: با شناسایی به موقع کودکان اوتیسم در زمان طلایی آن که شامل کودکان دو تا پنج سال است، می‌توان عوارض این بیماری را به حداقل رساند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.