قدس انلاین : دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: نرخ بیکاری در پایان سال ۹۷ وضعیت بهتری پیدا خواهد یافت، ۱۲ درصد افزایش صادرات سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ هدف‌گذاری کرده‌ایم و پیش‌بینی من این است که از ۱۲ درصد نیز بالاتر خواهد رفت.

هدف‌گذاری خراسان رضوی برای افزایش  ۱۲ درصدی صادرات
 
فیروز ابراهیمی ، در خصوص نرخ بیکاری در استان اظهار کرد: با توجه به تک‌رقمی شدن نرخ بیکاری در استان این میزان همچنان بالاست و با پتانسیل و ظرفیت‌های اقتصادی موجود در استان همخوانی ندارد، در واقع در این زمینه باید اقدامات بیشتری صورت گیرد، اما شایان ذکر است که نرخ بیکاری استان از میانگین کشوری کمتر بوده که اتفاق خوبی است.
وی ادامه داد: بر اساس آمارها در استان ما سالانه ۲۸ میلیون مسافر و گردشگر حضور پیدا می کنند و ۲ میلیون از این تعداد گردشگران خارجی هستند، در دنیا بین این میزان مسافر و گردشگر، نرخ بیکاری و شاخص‌های اقتصادی تعریفی وجود دارد اما شاخص‌هایی که ما در حال حاضر مشاهده می کنیم با شاخص‌های دنیا متفاوت است. این امر نشان دهنده این است که ما در برنامه‌ریزی و ساماندهی دچار ضعف هستیم.
ابراهیمی تصریح کرد: شاید بخش اعظمی از ضعف‌های ما به این دلیل است که گاهی با روکش‌های زیبایی برخی مباحث را مدیریت نکردیم، به عنوان مثال ۶۰ درصد ظرفیت هتلینگ کشور در مشهد قرار گرفته و در بهترین شرایط ظرفیت هتل‌های هما به ۵۰ درصد می‌رسد اما باز هم ما مجوز احداث هتل می‌دهیم. در واقع این امر یعنی سرمایه‌گذاری‌های موجود را به نوعی دچار گرفتاری می‌کنیم، یعنی منابع ملی را تبدیل به مشتی از آهن و آجر یا در صنعت تبدیل به پیچ و مهره و ماشین می‌کنیم ولی آن بهره‌وری مورد نظر را ندارد.
دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با تاکید بر اینکه ما نتوانستیم نیازسنجی در زمینه‌های گوناگون کنیم، خاطرنشان کرد: در کشور حدود ۸۸ هزار کارخانه و بیش از ۱۰۰ هزار جواز تاسیس وجود دارد، این در حالی است که برخی از کارخانه‌های ما تعطیل بوده و برخی دیگر از آنها با ظرفیت کم مشغول به کار هستند، آیا ضرورت دارد که ما همچنان جواز تاسیس بدهیم؟ قطعا خیر، البته در برخی از حوزه‌ها مانند صنایع هایتک می‌توانیم جواز تاسیس بدهیم.
وی با بیان اینکه هماهنگی در پتانسیل‌های منطقه‌ای نداشتیم، در نتیجه نتوانستیم سرمایه‌گذاری‌هایی با خروجی مناسب داشته باشیم، اظهار کرد: در واقع ما نتوانستیم در این میزان ظرفیت‌سنجی، به درستی مدیریت کنیم، همچنین نتوانستیم پتانسیل‌های منطقه‌ای و ارتباط سرمایه‌گذاری را با آمایش سرزمین و جمعیت هماهنگ کنیم، چون نتوانستیم این هماهنگی را انجام دهیم بنابراین سرمایه‌گذاری‌های ما آن خروجی مورد نظر و لازم را ندارند.
بیشترین صدمه به یک کشور ناامیدی است
ابراهیمی عنوان کرد: متاسفانه در هر جای این کشور پالس‌های ناامیدی می‌آید و شکل بدی را به جامعه ما تزریق می‌کند، جامعه ما خواسته یا ناخواسته، در فضای مجازی و یا توسط برخی از رسانه‌های ما و یا بعضی از مسئولان ما بمباران یاس و ناامیدی می‌شود، بدترین و بیشترین صدمه به یک کشور این است که مردم آن کشور را دچار یاس و ناامیدی کنیم.
دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با تاکید بر اینکه راه مقابله با مشکلات ایجاد یأس و ناامیدی در جامعه نیست، افزود: درست است که در کشور مشکلات و گرفتاری هایی مانند نرخ بیکاری بالاو ... داریم و همچنین مردم ما وضعیت معیشتی‌شان با مشکلاتی مواجه باشد اما راه مقابله با این مشکلات پمپاژ یاس و ناامیدی به جامعه نیست زیرا می تواند تبعات بدتری به همراه آورد.
وی با اشاره به اینکه نرخ بیکاری در پایان سال ۹۷ وضعیت بهتری پیدا خواهد یافت، خاطرنشان کرد: پیش بینی من این است که وضعیت اقتصادی ما نسبت به سال ۹۵ و ۹۶ بهبود خواهد یافت و در واقع نرخ بیکاری در استان به یک نرخ تک رقمی و باثبات در پایان سال ۹۷ تبدیل خواهد شد.
ابراهیمی در خصوص جایگزین کردن یورو به جای دلار عنوان کرد: همانطور که در جامعه برخی موارد تبدیل به هنجار شده، در اقتصاد نیز به همین صورت است. در هر جایی که ما در اقتصاد دست به هنجار زدیم، تبعات خوبی را در برنداشته است و در نهایت منجر به بی اعتمادی مردم شده است.
دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با تاکید بر اینکه حوزه‌های اقتصادی حوزه‌های عقلانیت‌محور و برنامه‌محور هستند، اظهار کرد: این حوزه‌ها دستور و فضای امنیتی نمی‌شناسند. در واقع هرچه ما فشار را افزایش دهیم از آن طرف آن عمق اقتصاد را زیر زمینی‌تر می‌کنیم. بخش عظیمی از مراودات دنیا با دلار انجام می‌شود، نمی‌توانیم بگوییم که دنیا ما مراودات اقتصادی خود را قطع می کنیم چون ما تصمیم گرفتیم با یورو مراودات خود را انجام دهیم.
وی اضافه کرد: باید در نظر گرفت که چه حجمی از اقتصاد دنیا با یورو و چه حجمی از این میزان با دلار انجام می‌شود، اگر مکانیزم عرضه و تقاضا راه را تعیین کند آنگاه مسیری که طی می‌کنیم درست است، در حوزه ارز اخیرا بخشنامه اخیر دولت برای صادرات ما مناسب نیست؛ حدود ۹۵ درصد ارز حاصل از صادرات باید به صورت دستوری ارز را وارد کنند.
ابراهیمی با اشاره به میزان صادرات سالانه کشور تصریح کرد: ما حدود ۴۸ میلیارد دلار صادرات داریم و از این میزان تقریبا حدود ۱۸ میلیارد دلار صادرات واقعی بخش خصوصی و صادرات بخش صنعتی توسط بخش خصوصی است؛ چون ما حدود ۳۰ میلیارد دلار صادرات میادین نفتی و مشتقات نفت داریم که در دست دولت است. 
دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی بیان کرد: کشورهای هدف صادراتی ما با نظام بانک‌داری دنیا ارتباطی ندارند، حتی کشورهایی که با نظام بانکداری دنیا ارتباط دارند، به دلیل بحران پس از برجام و مشکلات متاثر و باقی مانده از آن، هنوز هم نمی توانیم پول را انتقال دهیم، در بسیاری از موارد ما با روش‌های دوران تحریم‌ها ارز خود را به کشور باز می گردانیم و در بسیاری از کشورها ما به صورت ریال محصولات خود را به فروش می رسانیم. چگونه ما میتوانیم ارز حاصل از صادرات خود را به کشور بازگرداند.
وی خاطرنشان کرد: گاهی دولت در حوزه اقتصادی با جریان های احساسی جامعه هم‌سو می‌شود و تصمیم‌های احساسی و به دور از عقلانیت می‌گیرد که در نهایت باعث می شود به صادرات ما آسیب بیشتری وارد شود، خوشبختانه اخیرا دولت افغانستان و عراق را از ارز حاصل از صادرات معاف کرد که این امر، امری درخور تقدیر بود.
ابراهیمی با بیان اینکه در سال ۹۷، بیش از ۱۲ درصد صادرات نسبت به سال گذشته افزایش پیدا خواهد کرد، عنوان کرد: امیدوارم دولت حوزه صادرات را رها کند. اگر مانعی برای صادرکنندگان ما ایجاد نشود، ۱۲ درصد افزایش صادرات سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ هدفگذاری کرده‌ایم و پیش بینی من این است که از ۱۲ درصد نیز بالاتر خواهد رفت، اما لازمه آن این است که دولت ما الفبای تجارت با دنیا را بداند و اگر مانعی را ایجاد کند، بسیاری از بازارهای ما دچار مشکلات و دستخوش تغییر خواهند شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.